کد خبر: ۱۶۶۹۶۳
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۷:۲۴
نشست مشورتی تهران با عنوان «نفی خشونت،‌ گفت‌وگوی ملی» درباره سوريه

صالحی: راه حل بحران سوريه، گفت‌وگوی مخالفان با دولت است

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: وزير امور خارجه، بر لزوم حل بحران سوريه از طريق گفت‌وگوي جدي و فراگير ملي مخالفان با دولت سوريه و با پيش‌زمينه برقراري آرامش و ثبات تاكيد كرد.

علي اكبر صالحي در افتتاحيه نشست مشورتي تهران درباره سوريه، با بيان اينكه "با وجود اينكه ايران در نشست ژنو شركت نكرد، اما از نتايج آن حمايت كرد"، افزود: اعتقاد راسخ داريم كه تنها راهكار حل بحران سوريه، از طريق گفت‌وگوي جدي و فراگير ملي مخالفانِ داراي پايگاه مردمي با دولت سوريه است كه با پيش‌زمينه برقراري آرامش و ثبات در اين كشور امكان‌پذير خواهد بود.

وي با بيان اينكه "از قبول دعوت و مشاركت نمايندگان كشورها تشكر مي‌كنيم"، گفت: جا دارد از رهنمودهاي دلسوزانه و داهيانه رهبر عظيم و فرزانه انقلاب كه اين نشست نتيجه عيني آن است و همچنين حمايت‌هاي رييس‌جمهور و تلاش شبانه‌روزي وزارت خارجه تشكر كنيم.

صالحي با بيان اينكه "اين نشست مشورتي براي كمك به مردم سوريه و يافتن راه‌حلي براي پايان خونريزي و خشونت و برون‌رفت آن كشور بحران‌زده است"، اظهار كرد: جاي بسي خوشحالي است كه اعلام كنيم حدود 30 كشور از مناطق مختلف جهان در اين اجلاس شركت دارند.

رييس دستگاه ديپلماسي كشورمان اضافه كرد: جمهوري اسلامي ايران از ابتداي بحران سوريه بر اولويت راهكارها و اقدامات سياسي و مسالمت‌آميز براي بازگشت آرامش به سوريه به منظور اجراي اصلاحات سياسي و تحقق خواسته‌ها و مطالبات مردم فهيم و مقاوم سوريه در فضايي آكنده از همگرايي ملي تاكيد داشته و از هيچ كوششي در اين باره كوتاهي نكرده است.

وي با بيان اينكه "ايران معتقد است كه بايد به خواسته‌ها و مطالبات مردم در فرآيند تحولات منطقه پاسخ داده شود و با كشتار مردم و شهروندان غيرمسلح از سوي هر طرفي مخالف است"، تاكيد كرد: حمايت تهران از اقدام دبيركل سازمان ملل متحد در تعيين آقاي كوفي‌عنان به عنوان نماينده ويژه خود و همچنين اعزام ناظران بين‌المللي مويد اين امر است.

صالحي يادآور شد: ايران در طول مدت ماموريت آقاي عنان و دو مرحله سفر وي به تهران، تمام تلاش خود را به كار بست تا طرح ايشان حداكثر موفقيت را كسب كند و همچنين با وجود حاضر نبودن تهران در اجلاس ژنو، از نتايج اين اجلاس در حمايت از اجراي كامل طرح عنان تلاش كرديم. در عين حال، همانطور كه عنان در متن استعفاي خود اعلام كرده است، مسلح كردن برخي گروه‌ها و عدم همياري طرف‌هاي حامي آنها از طرف وي موجبات شكست اين اقدام بشردوستانه را سبب شد كه موجب تاسف است.

وزير امور خارجه افزود: ايران در سال‌هاي گذشته همواره جزيي از راه‌حل بحران‌هاي منطقه‌اي بوده است و در مسائل بحراني مانند افغانستان، عراق و لبنان نقش مثبت و تاثيرگذار خود را در چارچوب برقراري آرامش و در جهت منافع ملت‌ها با تاكيد بر اهميت مذاكره و راهكار سياسي به نمايش گذاشته است.

وي همچنين گفت كه اعتقاد راسخ داريم كه تنها راهكار حل بحران سوريه، از طريق گفت‌وگوي جدي و فراگير ملي مخالفانِ داراي پايگاه مردمي با دولت سوريه است كه با پيش‌زمينه برقراري آرامش و ثبات در اين كشور امكان‌پذير خواهد بود.

به گزارش ايسنا، وزير امور خارجه در ادامه صحبتهاي خود، بر آمادگي ايران براي مشاركت فعال در حل بحران سوريه تاكيد كرد و گفت: تهران براي ميزباني گروه‌هاي مخالف با دولت سوريه در جهت پيشرفت روند دموكراتيك و مطالبات سياسي مردم اين كشور همواره اعلام آمادگي كرده است.

صالحي همچنين خاطرنشان كرد: تحريم‌هاي بين‌المللي نه تنها در خدمت منافع سوريه نيست، بلكه موجب رنج مضاعف مردم اين كشور شده است. در اين راستا ايران با ارسال كمك‌هاي انسان‌دوستانه دارويي، پزشكي، آمبولانس و ديگر نيازهاي ضروري تلاش كرده تا از رنج مردم سوريه بكاهد.

وي با تاكيد بر ضرورت حل مسالمت‌آميز بحران سوريه تصريح كرد: تمام كشورهاي منطقه و جهان كه به نوعي در بحران سوريه نقش دارند، بايد بپذيرند كه با توجه به مولفه‌هاي سياسي، ژئوپولوتيك، اجتماعي و ... حل بحران سوريه از طريق روش سياسي و مسالمت‌آميز امكان‌پذير است و تشديد اين بحران و مسلح كردن گروه‌ها و فضا دادن به گروه‌هاي افراطي از جمله برخي گروه‌هاي افراطي معلوم‌الحال، كمكي به حل اين مساله نمي‌كند و موجب تسري التهاب به ديگر كشورهاي منطقه مي‌شود.

صالحي با بيان اينكه "ايران معتقد است بدون اراده تمام جهات درگير در موضوع سوريه، نمي‌توان انتظار بازگشت آرامش را داشت"، گفت: وقوع انفجارها و گروگانگيري شهروندان عادي و زائران ايراني و استفاده از سپر انساني و تشديد فعاليت گروه‌هاي افراطي با حمايت طرف‌هاي بين‌المللي و منطقه‌اي حاكي از اهداف «فراسوري» دارد.

وزير امور خارجه با بيان اينكه "قرباني كردن مردم سوريه زيانبار خواهد بود و به ثبات منطقه و جهان كمك نمي‌كند"، اظهار كرد: اكنون آتش نزاع در سوريه موجب كشته شدن اتباع غيرنظامي اين كشور شده است كه موجب آوارگي ده‌ها هزار تن از اتباع اين كشور در شهرهاي مختلف و پناهندگي به ديگر كشورهاي منطقه شده است. قطعا وظيفه اول انساني ايجاب مي‌كند تا با استمرار تلاش‌هاي صلح‌آميز و مسالمت‌جويانه جلوي كشتار و خونريزي در اين كشور گرفته شود.

وي تاكيد كرد: جمهوري اسلامي ايران ضمن رد هرگونه مداخله خارجي و نظامي در حل بحران سوريه، از اقدام دبيركل سازمان ملل براي حل مسالمت‌آميز بحران اين كشور حمايت و پشتيباني مي‌كند. در روزهاي پاياني ماموريت آقاي كوفي‌عنان كه با تشديد خشونت‌ها در سوريه همراه شده است، مردم بزرگ سوريه و ديگر ملل مقاوم منطقه در انتظار ايفاي نقش اصولي دبيركل سازمان ملل در تعيين فوري نماينده‌اي بي‌طرف براي جلوگيري از گسترش بيشتر خشونت‌ها و افزايش خونريزي در سوريه هستند.

وزير امور خارجه خواستار تمديد شدن ماموريت ناظران بين‌المللي در سوريه شد و گفت: ما خواستار تمديد ماموريت ناظران بين‌المللي در سوريه تا به دست آمدن آرامش و ثبات هستيم.

صالحي در پايان، از حضور وزرا و نمايندگان حدود 30 كشور جهان در نشست مشورتي تهران به منظور شكل‌گيري گفت‌وگوي فراگير ملي و ايجاد ساز و كار مناسب براي عبور از بحران كنوني در سوريه قدرداني كرد.

همچنين نماينده سازمان ملل، پيام دبيركل اين سازمان را در اين نشست قرائت كرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین