کد خبر: ۸۶۴۹۲
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۳۸۸ - ۰۰:۲۵
در چرخشی آشکار نسبت به سیاست‌های دوره بوش

آمریکا رسماً اعلام کرد که به مذاکرات 1+5 با ایران می‌پیوندد

سخنگوی دولت آمریکا: امیدوارم ایران هم به مذاکرات بیاید
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: دولت اوباما روز چهارشنبه اعلام کرد در گفتگوهای گروهی مستقیم با ایران بر سر برنامه‌ هسته‌ای‌اش، شرکت خواهد کرد. این تصمیم، نشان دهنده‌ تغییر دیگری نسبت به خط مشی رییس جمهور قبلی، جورج بوش می‌‌باشد. 

به گزارش سرویس بین الملل آفتاب، «رابرت وود» (Robert Wood)، سخنگوی دولت آمریکا می‌گوید ایالات متحده «از امروز» در پشت میز [مذاکره] نشسته است و دیپلمات‌های ارشد 5 عضو دائمی سازمان ملل متحد به همراه آلمان برای بحث در مورد موضوع هسته‌ای با مقامات ایرانی ملاقات می‌کنند. دولت بوش عمومآ از چنین ملاقات‌هایی دوری می‌کرد، علی‌رغم آن‌که سال گذشته یک مورد را انجام داد. 

«وود» (Wood) اظهار می‌دارد این تصمیم در ملاقاتی در لندن توسط یک دپیلمات آمریکایی با نام «ویلیام برنز» به اطلاع نمایندگان بریتانیا، چین، فرانسه، آلمان و روسیه رسیده است. این گروه که به «گروه 1+5» معروف است، پیشتر اعلام کرده بود که قصد دارد از ایران دعوت کند تا در جلسه‌ای شرکت کند. هدف این جلسه، شکستن وقفه در مذاکرات عنوان شده است. 

5+1 پیامی به ایران ارسال می‌کند [+]

«وود» ابراز امیدواری کرد ایران در این جلسه شرکت کند و به خبرنگاران گفت: «ایالات متحده به فرآیند 1+5 متعهد باقی می‌ماند. چیزی که متفاوت است آن است که از این به بعد، آمریکا به مذاکرات 1+5 با ایران می‌پیوندد». 

او همچنین ادامه داد: «اگر ایران قبول کند، ما امیدواریم فرصتی باشد تا به طور جدی این کشور را درگیر کنیم تا ببینیم چطور می‌توان وقفه‌ سال‌های اخیر را شکست و سپس در یک فضای مبتنی بر همکاری، نگرانی‌های عظیم بین المللی در مورد برنامه‌ هسته‌ای‌اش رفع شود. هرگونه پیشرفتی، نتیجه‌ی تلاش‌های جمعی همه‌ی طرف‌ها از جمله ایران خواهد بود». 

«وود» اظهار می‌دارد دولت آمریکا به دنبال یک راه حل دیپلماتیک در مورد مسئله‌ هسته‌ای است و این نیازمند آن است که «تمایلی برای درگیر شدن مستقیم با یکدیگر وجود داشته باشد؛ تمایلی که بر پایه‌ احترام و علایق متقابل است».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین