کد خبر: ۱۳۴۰۸۵
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۲:۰۷

مهدوی‌كنی: امام آوردمان در صحنه و دیگر ول‌كن معامله نیستیم

برخی به دنبال تفكیک روحانیت و سیاست هستند
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: دهمین اجلاس خبرگان رهبری به ریاست آیت‌الله مهدوی كنی و هیئت رییسه‌ای متشكل از دری‌نجف‌آبادی، خاتمی و شاهرودی برگزار شد. 

دهمین اجلاس رسمی مجلس خبرگان رهبری، جلسه اول صبح امروز (سه‌شنبه) با حضور حد نصاب اعضای خبرگان پس از قرائت آیاتی از كلام‌الله مجید برگزار شد. 

در این اجلاس آیت‌الله یزدی به علت كسالت حضور نداشت و آیت‌الله مهدوی‌كنی در آغاز صحبت‌های خود گفت: در این اجلاس برخی از دوستان از جمله آیت‌الله یزدی بر اثر بیماری شركت ندارند كه امیدواریم خداوند آن‌ها را عافیت عنایت كند.

استقبال اعضای خبرگان و هیئت رییسه حاضر از آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به هنگام ورود به اجلاسیه از حواشی قابل توجه این دوره از اجلاس بود.

در این اجلاس اعضای مجلس خبرگان از جمله امامی‌كاشانی، مقتدایی، جنتی، حسن روحانی، آملی‌لاریجانی، هاشمی رفسنجانی، مصباح یزدی، حسینی بوشهری، كعبی، علوی، هریسی، علم‌الهدی، خزعلی، رییسی، شاهرودی، دری نجف‌آبادی، احمد خاتمی و ... حضور داشتند.

آیت‌الله مهدوی‌كنی، رئیس مجلس خبرگان گفت: توجه به علما، روحانیت و علمای در صحنه از سیاست‌های امام بود كه باید تا آخر باقی بماند. 

به گزارش خبر‌آنلاین آیت‌الله محمدرضا مهدوی‌كنی در دهمین اجلاسیه دوره چهارم مجلس خبرگان رهبری با اشاره به ویژگی‌های نظام ولایت فقیه گفت: مجلس خبرگان نشانه‌ای از آن نظام ولایی و اسلامی است كه به نام جمهوری اسلامی نامیده شده است. 

رئیس مجلس خبرگان رهبری گفت: در عصر ما این نظام با فداكاری و با مبارزات حضرت امام(ره) شروع و با پشتیبانی ملت ایران بعد از چند سال مبارزه مسالمت‌آمیز و مداوم در سال 57 به پیروزی رسید. 

آیت‌الله مهدوی‌كنی با بیان اینكه خصوصیات اصلی نظام ما ولایت عامه فقیه است گفت: اگر نگوییم ولایت فقیه مورد قبول همه فقها بوده ولی اصل ولایت مورد پذیرش بوده است چراكه بدون ولایت یک نظام دینی و شیعی برقرار نمی‌شود. 

وی در ادامه به امتیاز‌های نظام ولایت فقیه پرداخت و گفت: در اصل نظریه امام به عنوان حكومت اسلامی كه در نجف بیان فرموده‌اند امتیازش این بود كه ولایت را با ساختار‌های مورد قبول در دنیای كنونی عرضه كرده‌اند در حالی كه اگر ایشان در 300 سال قبل حضور داشتند نظام ولایی به این شكل نبود كه تفكیک قوا داشته باشیم. آنچه امروز به عنوان انتخاب مردم معقول است در عین حال ولایی، اسلامی و شیعی است. بنابراین نظام ولایت فقیه اگر غیر از این بود معقول واقع نمی‌شد. 

وی افزود: بنابراین اگر به نظام جمهوری اسلامی عمل كنیم بهترین نظام در دنیا است. 

مهدوی‌كنی ویژگی‌ دوم نظام جمهوری اسلامی را عدم واگذاری ولایت دانست و گفت: كار دومی كه امام كردند این بود كه ولایت را به دیگران واگذار نكردند. در تاریخ شیعی فقیه‌هایی بوده‌اند كه قائل به ولایت عامه بوده‌اند ولی مقام خود را به صاحب‌های قدرت تنفیذ می‌كردند و از زمان شیخ‌مفید بحث ولایت فقیه مطرح شد. 

رئیس مجلس خبرگان رهبری با اشاره به دوران مشروطه و ورود علما به صحنه گفت: در دوران مشروطه علما دخالت كردند ولی با اینكه آیت‌الله نائینی و خراسانی با اعتقاد به ولایت عامه وارد صحنه شدند ولی خودشان كنار رفتند و با كناره‌گیری آنها خطراتی متوجه انقلاب مشروطه شد، اما امام خودشان وارد صحنه شدند و بنایشان تنفیذ اختیار نبود و اگر در ابتدای انقلاب مدتی به قم رفتند كارشان جنبه نظارتی نداشت و بنده به یاد دارم كه هیئت دولت در ماه چندین بار خدمت ایشان می‌رسیدند و از امام(ره) دستور می‌گرفتند و حتی ایشان در عزل و نصب‌‌ها جدی وارد میدان می‌شدند. 

وی گفت: معجزه امام این بود كه ما را از محراب مسجد به میدان عمل آورد و بنده‌ای كه پیش نماز مسجد بودم مسئول كمیته انقلاب شدم كه در آن زمان همه كار‌های مملكت در دستش بود. 

وی ویژگی دیگر نظام جمهوری اسلامی را قائل شدن نقش از سوی امام خمینی برای مردم دانست و گفت: امام برای مردم نقش قائل بود و همیشه در صحبت‌های خود می‌گفت اول خدا بعد مردم و هیچ وقت خودشان را مطرح نمی‌كردند و در تمام امور به مردم تكیه كردند و مردم هم به همین جهت به امام ایمان آوردند. 

پیوند معنویت و سیاست ویژگی‌ دیگری بود كه مهدوی‌كنی با اشاره به آن گفت: در دنیای امروز بین این دو موضوع فاصله است و اگر امام بر وحدت حوزه و دانشگاه تأكید داشتند به همین دلیل بود كه هر مجموعه‌ای كار خود را نكنند چراكه اگر دانشگاه نباشد مملكت اداره نمی‌شود و اگر مدتی دانشگاه در اوایل انقلاب تعطیل شد برای اسلام بود و اگر امروز بخواهد انقلاب بخواهد باقی بماند باید این دو با هم باشند. 

رئیس مجلس خبرگان رهبری تفكیک روحانیت از سیاست را یكی از خطراتی دانست كه انقلاب را تهدید می‌كند و افزود: تفكیک روحانیت از سیاست كه برخی همین فكر‌ها بر سرشان از آن امور غلطی است و مرحوم بازرگان كه امام آن را مرد مومنی می‌دانست در اوایل انقلاب به ما می‌گفت شما روحانیون به مساجد بروید كه من به ایشان گفتم شما خودتان كسی بودید كه در مسجد هدایت از علما و روحانیون می‌خواستید كه از محراب بیرون بیایند و تأكید می‌كردید كه اسلام فقط وضو و غسل نیست. 

آیت‌الله مهدوی‌كنی در ادامه با لحنی طنز گفت: حالا دیگر ما ولكن معامله نیستیم و اگر آنها بخواهند ما كنار برویم ما از صحنه خارج نمی‌شویم. 

رئیس مجلس خبرگان پاسداری از ارزش‌ها و فقاهت را از ویژگی‌های نظام جمهوری اسلامی دانست و گفت: با اینكه نظر ولی فقیه در امور حكومتی برتر است ولی بنده به یاد دارم كه امام زمانی كه وجوهاتی به ایشان داده می‌شد تأكید می‌كردند كه آن را به خود بیوت مراجع بدهید بنابراین بنای امام بر این بود كه ارزش‌ها محترم بماند و بارها به بنده می‌گفتند یک دشمن زیاد است و هزاران دوست كم. 

وی با بیان اینكه در خانه بزرگان مراجع نباید بسته شود افزود: توجه به علما و روحانیت و علمای در صحنه از سیاست‌های امام بود كه باید تا آخر باقی بماند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین