کد خبر: ۱۵۷۰۸۰
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۹۱ - ۲۰:۰۶
همکاری ایران و آژانس در 3 محور

جلیلی: گفت‌وگوهای خوبی با مدیرکل آژانس داشتیم

آمانو: مذاکرات بسیار مفید بود
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: دبیر شورای عالی امنیت ملی پس از دیدار با مدیر کل اژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: آقای یوکیا آمانو هفته گذشته برای سفر به تهران اظهار علاقه کردند تا درباره همکاری های جمهوری اسلامی ایران با آژانس گفتگوهایی داشته باشیم و گفتگوها نیز خوب بود. 

سعید جلیلی با تاکید بر این که ایران از اعضای فعال آژانس است، افزود: جمهوری اسلامی ایران از مدعیان جدی برای تحقق شعار خلع سلاح در سطح جهانی، مقابله با اشاعه سلاح های هسته ای و استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای برای اعضایNPT است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان تصریح کرد: ظرفیت هایی که جمهوری اسلامی در این سه زمینه دارد بستر خوبی را برای همکاری بین جمهوری اسلامی و آژانس فراهم می کند تا بتوانیم همکاری خوبی برای تقویت آژانس داشته باشیم تا آژانس بتواند وظایف خود را در عرصه های مختلف به ویژه در سه محور دفاع از حقوق اعضا برای استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای، تحقق خلع سلاح و مقابله با اشاعه سلاح هسته ای انجام دهد.

جلیلی اضافه کرد: امروز گفتگوهای خوبی با آمانو در این زمینه داشتیم و ان شاء الله همکاری خوبی را در آینده در این سه محور داشته باشیم.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز پس از دیدار با دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان گفت: در این دیدار درباره طیف متنوعی از موضوعات از جمله خلع سلاح هسته ای، استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای، تقویت آژانس و روند آینده اقداماتمان گفتگو کردیم. 

یوکیا آمانو پس از دیداری که بیش از دو ساعت به طول انجامید در جمع خبرنگاران اضافه کرد: ما موضوع رویکرد ساختارمند را بررسی کردیم.؛ کارهایی باقی مانده است اما اینها مانع پیشرفت گفتگوها نخواهد بود.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در پاسخ به پرسشی درباره فضای مذاکرات گفت: ما مذاکرات گسترده و فشرده ای را در جو خوبی برگزار کردیم. قطعاً پیشرفت گفتگوها اثر مثبتی بر مذاکرات1+5 و ایران خواهد گذاشت. البته اینها دو موضوع متفاوت از هم هستند اما می توانند یکدیگر را تقویت کنند.

وی در پاسخ به پرسشی درباره این که چگونه اطلاعات مربوط به مسأله هسته ای ایران که منجر به ترور برخی دانشمندان هسته ای ایران شد، به دست برخی آژانس‌های اطلاعاتی افتاد؟ گفت: آژانس وظیفه مشخصی برای حفاظت از اطلاعات دارد و من هر چه در توانم است برای حفاظت از اطلاعات محرمانه انجام می دهم.

آمانو افزود: درباره قضیه ترورهایی که شما مطرح کردید، احساس من، همدردی با اشخاص و انسان هاست؛ آژانس اصلاً درگیر در این ترورها نیست. من مخالف خشونت هستم.

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که آژانس چرا دنبال مدالیته ای نیست که به صورت یکباره به حل مسأله هسته ای ایران بپردازد و هر بار موضوعی خاص مطرح نشود؟ گفت: من وارد جزئیات نمی شوم اما آژانس دیدگاه هایی دارد و ایران هم دیدگاه هایی خاص خود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین