کد خبر: ۴۴۳۱۷
تاریخ انتشار : ۲۸ اسفند ۱۳۸۴ - ۱۴:۲۲

میلوسویچ در بلگراد آرام گرفت

آفتاب‌‌نیوز : صربستان پس از دفن اسلوبودان ميلوسويچ فصل خونيني از دفتر تاريخ اروپا را براي هميشه بست. 

اسلوبودان ميلوسويچ رييس جمهور سابق يوگسلاوي، يك هفته پس از مرگش طي مراسمي كه هيچ يك از خويشاوندان نزديكش در آن حضور نداشتند، زير درختي در محل سكونتش در شهر بلگراد به خاك سپرده شد.

ده‌ها هزار تن از مردم صربستان اسلوبودان ميلوسويچ را غرق ستايش كردند و بالغ بر 50 هزار تن با برپايي راهپيمايي با رييس جمهور سابقشان وداع گفتند.

روزنامه‌ي بليتس در تيتر اول خود نوشت: همه چيز به پايان رسيد.

روزنامه‌ي  كورير نيز با درج مطلبي مشابه نوشت: پايان يك عصر.

مراسم تدفين ميلوسويچ پايان آرام و آسوده‌اي بود براي مردي كه رژيم استبدادي 13 ساله و نيز حس ميهن پرستي‌اش به قيمت از دست رفتن جان بيش از 200 هزار انسان و در هم گسيخته شدن بالكان انجاميد. ميلوسويچ كشورش را به ورطه‌ي چهار جنگ داخلي كشاند كه در همه‌ي آنها شكست خورد.

وي نه تنها اقتصاد يوگسلاوي را به كلي از بين برد، بلكه خود و كشورش را در جوامع بين‌المللي منزوي ساخت. مراسم تدفين ميلوسويچ كه در آن هم پيمانان سابقش حضور داشتند، صربستان را در لحظه‌ي خطرناكي غوطه ور ساخت به اين دليل كه دولت اين كشور از نوع تاثير مرگ وي روي رويدادهايي كه در سال جاري به وقوع خواهد پيوست از جمله چگونگي پيوستن صربستان به اتحاديه‌ي اروپا نگران است. 

وي تصريح كرد كه صربستان دو گزينه را پيش روي خود دارد؛ در وهله‌ي نخست اين كه انزواي بين‌المللي، از دست دادن كوزوو و افزايش فقر را انتخاب كند يا اين كه پيوستن به اروپا، ايجاد صلح با همسايگانش و نيز توسعه‌ي اقتصادي را مدنظر قرار دهد. جز اين دو راه ديگري وجود ندارد.

اسلوبودان ميلوسويچ 11 مارس در اثر حمله‌ي قلبي در سلول مخصوصش در دادگاه بين‌المللي جرايم جنگي سازمان ملل جان سپرد. وي با دست كم 60 فقره اتهام از قبيل نسل كشي، جرايم جنگي و جنايت عليه بشريت به خاطر نقشش در جنگ‌هاي بالكان روبرو بود. بسياري از مردم صربستان او را مايه‌ي ننگ كشورشان مي‌دانند؛ گرچه آن دسته از مردمي كه در مراسم تدفين وي شركت كردند، گفتند كه او يك قهرمان بود.

خبرگزاري آسوشيتدپرس نيز گزارش داد: اسلوبودان ميلوسويچ روز شنبه در زير درختي در زادگاهش به خاك سپرده شد تا پايان حيات مردي كه 250 هزار انسان را به كام مرگ كشاند، رقم بخورد.

تابوت ميلوسويچ در روزي كه باد سردي در منطقه‌ي پژارواتس مي‌وزيد، در قبري دو طبقه قرار گرفت. ميريانا ماركويچ كه پس از مرگش در كنار همسرش دفن خواهد شد، در بيانيه‌اي گفت: تو جان خود را براي آرمان‌هايي راستين از دست دادي. تو توسط افراد شرور كشته شدي، اما تا ابد زنده خواهي بود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین