کد خبر: ۱۲۲۱۷۸
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۵:۴۲

دکتر ایرج افشار در بیمارستان بستری شد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: دکتر ایرج افشار از بزرگان عرصه ادب و ایران‌شناسی در بخش آی سی یو بستری شد. 

ایرج افشار از پژوهشگران صاحب‌نام و پیشکسوت کشورمان که از شامگاه پنجشنبه 12 اسفندماه در بیمارستان جم تهران بستری شده است، حال مساعدی ندارد.

مسئول شیفت عصرگاهی جمعه آی سی یو بیمارستان جم وضعیت جسمانی وی را مساعد ارزیابی نکرد و از تلاش گروه پزشکی و پرستاران برای ارائه بهترین خدمات پزشکی به وی خبر داد.

وی همچنین اشاره کرد ایرج افشار در حال حاضر در آی سی یو بستری است و زمان انتقال وی به بخش عمومی مشخص نیست.

ایرج افشار محقق، ایران‌شناس و کتاب‌شناس است که در تاریخ 16 مهر 1304 در تهران متولد شد. او فرزند دکتر محمود افشار بنیادگذار موقوفات دکتر محمود افشار یزدی و یکی از استادان مدرسهٔ دارالفنون است. اسکندرنامه، پرونده صالح، گاهشماری در ایران قدیم، ریاض‌الفردوس و جستارها درباره نسخه خطی از جمله نزدیک به 300 عنوان کتاب منتشرشده‌ او در زمینه‌های تصحیح، تألیف و ترجمه هستند.

وی در سال 1312 آموزش دبستانی را در دبستان زرتشتیان آغاز کرد. تحصیلات خود را در رشته حقوق به پایان رساند و دوره دکتری را نیز دیده است.

افشار پس از آن در مدرسه شاهپور تجریش و در دبیرستان فیروز بهرام تحصیلات متوسطه را پی‌گرفت و با اتمام این دروه در سال 1324 وارد دانشکده حقوق دانشگاه تهران شد و در سال 1328 تحصیلات خود را با گرایش قضایی به پایان برد.
افشار از ذخایر ادبی و علمی کشور شمرده می‌شود و در فن کتاب‌شناسی و کتابداری بی‌مانند است.

وی زبان انگلیسی و فرانسه را خوب می‌داند. ده سال کتابدار دانشکده حقوق بود و سپس رئیس کتابخانه دانش‌سرای عالی شد. یک سال نیز ریاست کتابخانه ملی را بر عهده داشت و چهار سال هم رئیس اداره کل انتشارات دانشگاه بود.

افشار مدتی به عنوان کتابدار وارد کتابخانه دانشکده حقوق دانشگاه تهران شد و با کسب تجربیات این دوره مدتی ریاست کتابخانه ملی را به عهده گرفت.

وی عضو انجمن ایران‌شناسی، عضو انجمن کتابداران ایران، عضو هیات اجرایی انجمن تاریخ نیز هست.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین