کد خبر: ۱۳۴۰۱۲
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۳۹۰ - ۰۹:۴۵
جلوگيری از انتشار گزارش ديوان درباره ابعاد منفی سفرهای استانی

نگرانی نمایندگان مجلس از آغاز دور چهارم سفرهای استانی

اجرایی نشدن بخش وسیعی از وعده‌های دولت نهم و دهم
آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: نگرانی نمایندگان مجلس از آغاز دور چهارم سفرهای استانی دولت احمدی‌نژاد در آستانه انتخابات مجلس بالا گرفته و در جایی دیگر دیوان محاسبات هم گزارشی مفصل از اجرایی نشدن بخش وسیعی از وعده‌های دولت نهم و دهم به مجلس داده است.
 
گرچه این گزارش دیوان محاسبات به مجلس رسیده اما هیئت‌رییسه مخالف انتشار آن است و آن را به صورت محرمانه در اختیار خود نگه داشته است.
 
نمایندگان هم معترض هستند و به استناد قانون می‌گویند گزارش‌های دیوان محاسبات باید در اختیار افکار عمومی قرار بگیرد و عدم انتشار گزارشی به این مهمی که می‌گوید نتیجه واقعی سفرهای استانی دولت نهم و دهم چه بوده، خلاف قانون و انتشار آزاد اطلاعات است. 

محمدرضا باهنر، نایب‌رییس مجلس در گفت‌وگو با «اعتماد» دلیل عدم انتشار این گزارش را توجه دیوان محاسبات به ابعاد منفی سفرهای استانی عنوان می‌کند و تاکید دارد چون دیوان محاسبات تنها اجرا نشدن پروژه‌ها و طرح‌های مصوب سفرهای استانی را گزارش داده، صلاح نبود آن را رسانه‌یی کنیم. این گزارش تقریبا یک سال پیش آماده و به هیئت رییسه مجلس داده شد اما در اختیار نمایندگان قرار نگرفته و تنها طبق روال قانونی رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس یک نسخه از آن را دارد؛ به همین دلیل هم نمایندگان به این موضوع واکنش نشان داده و خواستار رسانه‌یی شدن آن هستند.
 
آنان معتقدند اگر این اتفاق بیفتد و مشخص شود که حدود 70درصد مصوبه‌های استانی اجرا نشده، شاید بتوان سفرهای استانی دور چهارم را لغو کرد. اصل نگرانی نمایندگان از تبلیغاتی بودن این دور از سفرهاست و تاثیری که می‌تواند روی ترکیب کرسی‌های مجلس داشته باشد. 

دغدغه‌ای که سال 88 هم رقبای احمدی‌نژاد از دور سوم سفرهای استانی در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری دهم داشتند گویا بار دیگر و البته این‌بار از سوی خود اصول‌گرایان در حال تکرار شدن است.
 
اما محمدرضا باهنر، نایب‌رییس مجلس به «اعتماد» می‌گوید: «نمایندگان از هیچ راه قانونی نمی‌توانند دولت احمدی‌نژاد را ملزم کنند تا دور چهارم سفرهای استانی‌‌اش را لغو کند چرا که این موضوع از اختیارات رییس‌جمهور است و به استناد نزدیکی به انتخابات نمی‌توان به دولت تهمت زد که می‌خواهد استفاده ابزاری از این سفرها کند». 

او می‌گوید: «این اصلاح‌طلب‌ها بودند که سال 88 چنین اتهامی به دولت احمدی‌نژاد زدند و اصول‌گرایان نباید آن را تکرار کنند». وی درباره اینکه چرا برخلاف قانون، از انتشار گزارش دیوان محاسبات درباره میزان
اجرایی شدن مصوبه‌های سفرهای استانی جلوگیری می‌کنند هم تاکید کرد که گزارش دیوان فقط پروژه‌های عمرانی را بررسی کرده و گفته درصد قابل توجهی از این مصوبات اجرایی نشده اما سفرهای استانی احمدی‌نژاد خوبی‌های زیادی هم داشته که در این گزارش دیده نشده و ما صلاح ندانستیم این گزارش منتشر شود.
 
حرف‌های باهنر در حالی است که هیئت رییسه مجلس و برخی اصولگرایان دو سال پیش با رایزنی همکارانشان را متقاعد کردند که از خیر رای دادن به پیشنهاد تحقیق و تفحص از سفرهای استانی بگذرند چون ایده نمایندگان اصلاح‌طلب است‌اما حالا تقریبا تمام اصولگرایان به اجرایی نشدن مصوبه‌های استانی معترض هستند.
 
داریوش قنبری سخنگوی فراکسیون اصلاح‌طلب‌های مجلس و طراح طرح تحقیق و تفحص از سفرهای استانی در گفت‌وگو با «اعتماد» می‌گوید: «در دو سال گذشته بارها نمایندگان به خطرهای اجرایی نشدن مصوبه‌های سفرهای استانی و ایجاد «مطالبات» بیشتر در ذهن مردم هشدار داده‌اند چرا که هویت سفرهای استانی دیدن مشکلات مردم و رفع آنها بود، این شعاری بود که آقای احمدی‌نژاد می‌داد اما حالا گفته می‌شود در سه دور سفر بخش اعظم وعده‌ها اجرایی نشده و این سوال باقی است که چرا باید دور بعدی سفر با ایجاد مطالبات بیشتر شروع شود؟»
 
به گفته قنبری کار هیئت رییسه هم برای جلوگیری از دادن گزارش دیوان محاسبات به نمایندگان مجلس غیرقانونی است، چرا که به گفته وی ماهیت دیوان دادن گزارش انتقادی است و این ذهنیت باهنر و همکارانش در هیئت رییسه مجلس که «چون گزارش بار منفی دارد، منتشر نشود» نمی‌تواند قانع‌کننده باشد.
 
به گفته سخنگوی فراکسیون اقلیت مجلس در هیچ جای قانون نیامده که دیوان محاسبات باید خوبی‌های یک دولت را بگوید و اتفاقی که در هیئت رییسه مجلس افتاده، بر خلاف نص صریح قانون مبنی بر دسترسی نمایندگان به مدارک مستند درباره تخلف‌های قوه مجریه است و به همین دلیل مجلس خواستار آن است که حتی گزارش کنونی دیوان، به‌روز شود و آخرین برآوردها از میزان تحقق نیافتن مصوبه‌های سفرهای استانی هم در اختیار افکار عمومی و هم نمایندگان مجلس قرار بگیرد.
 
گفتنی است چند ماه پیش قنبری در تذکری به علی لاریجانی از وی خواسته بود تا این گزارش در اختیار نمایندگان قرار بگیرد و لاریجانی هم گفته بود براساس قانون باید چنین اتفاقی بیفتد و دستور انجام آن را داده بود که بر اساس پیگیری‌های «اعتماد» این امر محقق نشده و حالا که حرف از آغاز سفرهای دور چهارم احمدی‌نژاد و کابینه است، «اصول‌گرایان» هم مطالبات مشابهی با خواسته‌های دو سال گذشته اصلاح‌طلب‌های پارلمان پیدا کرده و نگران افزایش مطالبات هستند تا جایی که موسی قربانی از اصول‌گرایانی که روزگاری مخالف شدید تحقیق و تفحص از سفرهای استانی دولت بود، هفته گذشته نگرانی از این سفرها در آستانه انتخابات مجلس را از پشت میکروفن مجلس گوشزد کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین