کد خبر: ۱۳۸۷۱۱
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۹۰ - ۱۳:۰۸
در همایش طرح تحول بانکی

رییس کل بانک مرکزی تورم مهرماه را اعلام کرد: ۱۹،۱ درصد

عبور نقدینگی از ۳۲۰ هزار میلیارد تومان
آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: رئیس کل بانک مرکزی گفت: حجم نقدینگی از مرز ۳۲۰٬۰۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰ تومان عبور کرده است.

محمود بهمنی صبح امروز در همایش طرح تحول نظام بانکی گفت: طرح تحول بانکی یکی از محورهای اصلی طرح تحول اقتصادی است و بدیهی است رسیدن به اهداف سند چشم‌انداز نیاز به موتور محرک اقتصاد که همان بانک‌ها هستند دارد. 

وی افزود: بنابراین ناگزیریم با تکیه بر جنبش نرم‌افزاری و علمی، افزایش بهره‌وری،‌رشد اقتصادی و رشد درآمد سرانه و رسیدن به اشتغال کامل راه رسیدن به اهداف را هموار کنیم. 

وی ادامه داد:بانک‌ها یکی از مهمترین نهادهای مالی هستند که رشد اقتصادی و رشد تولید را به دوش می‌کشند. ما امروز کمتر واحد اقتصادی بزرگ را می‌‌توانیم ببینیم که دست سیستم بانکی در آن نباشد و کمتر واحد اقتصادی است که بدون تسهیلات بانکی بتواند به فعالیت خود ادامه بدهد. 

بهمنی ادامه داد: بانک‌ها با جذب منابع خرد و ریز مردم آنها را در اختیار واحدهای اقتصادی قرار می‌دهند و تنها منابع مالی نیست بلکه امروز باران و برف منابع خدادادی است که با اضافه شدن به منابع بانکی کمک خواهند کرد تا رشد ۱۲ درصدی بخش کشاورزی را داشته باشیم.
بهمنی اظهار داشت: آمار کل منابع سپرده‌های سیستم بانکی قابل پرداخت پس از کسر سپرده‌های قانونی در پایان سال گذشته ۲۸۲۳٫۱۸۴ هزار میلیارد ریال بوده که امروز این منابع در پایان شهریور ماه ۳٫۱۰۳ هزار میلیارد ریال رشد داشته است. 

وی ادامه داد: در مقابل این کل مانده ما در پایان سال ۸۹، ۳٫۱۷۷ هزار میلیارد ریال رشد داشته است. 

وی با اشاره به افزایش ۲۹۶٬۰۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰ ریال تسهیلات در مقابل ۲۸۰٬۰۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰ ریال افزایش سپرده گفت: بنابراین سیستم بانکی آنچه در توان داشته در طبق اخلاص گذاشته و در پایان اسفند ماه ۱۲٫۶ درصد نسبت مصارف ما به منابع بیشتر بوده است و در پایان شهریور ۱۱۱٫۹۷ درصد مصارف به منابع فزونی داشته است. 

رئیس کل بانک مرکزی اضافه کرد: بنابراین بی‌انصافی است بگوییم سیستم بانکی عملکرد خوبی نداشته است و یا به نیازهای جامعه جواب نداده است. 

بهمنی خاطرنشان کرد: مطالبات غیر جاری ما در پایان شهریور ماه ۴۴۹٬۰۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰ ریالی و ۵۱٬۰۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰ ارزی بوده است یعنی در پایان شهریور سال گذشته ۱۷٫۵ درصد نسبت به تسهیلات غیرجاری به کل تسهیلات بوده است. 

بهمنی ادامه داد: امیدواریم با اجرای ماده ۲۸ قانون بودجه و بسته سیاستی کمک به بانک‌ها بتوانیم تسهیلات غیر جاری یا معوق را تا پایان سال به زیر ۱۰درصد تقلیل دهیم. 

وی گفت: آمار منابع قرض‌الحسنه ما در پایان شهریور ماه ۲۰۶٬۰۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰ ریال است که رشد خوبی داشته‌ایم و بعد از کسر ۱۸۵٬۰۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰ ریال ذخایر قانونی ۱۳۸٫۶ هزار میلیارد ریال پرداخت کردیم براین اساس مصرف منابع قرض‌الحسنه برای قرض الخسنه از رقم ۳۹ درصد 5 سال قبل به ۶۴٫۶ درصد و امروز به ۷۴٫۸ درصد رسیده است. 

بهمنی ادامه داد: پس از کسر ۱۰ درصد منابع قانونی امیدواریم این رقم به ۱۵٫۲ درصد رسیده و در جهت رفع نیازهای فردی افراد نیازمند به خصوص بخش تولید به مصرف برسد. 

بهمنی ادامه داد: امروز نقدینگی بیش از ۳۲۰٬۰۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰ تومان است که در پایان سال قبل ۲۹۴٬۰۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰ تومان بوده است و نقدیگی ۲۵۲٬۰۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰ ریال در ۶ ماهه رشد داشته است. 

رئیس کل بانک مرکزی گفت: ما در شهریور ماه سال گذشته رشد ۲۴ درصدی نقدینگی را داشته‌ایم و امروز ۲۱ درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل و نسبت به پایان سال ۸۹ رشد نقدینگی داریم که این رشد کاهش یافته و ۸٫۵ درصد بوده است. 

وی ضرورت کاهش رشد نقدینگی برای کنترل تورم را مورد تأکید قرار داد و گفت: نرخ تورم در پایان سال قبل ۱۲٫۴ درصد و پایان شهریور ۱۸٫۳ درصد و پایان مهر ۱۹٫۱ درصد بوده است یعنی رشد کاهنده شده و ظرف یک ماه از ۱۸٫۳ به ۱۹٫۱ رسیده‌ایم یعنی از رشد ۱٫۳ درصدی به ۰٫۸ درصد رسیده‌ایم که کاهنده است و امیدواریم از ماه آینده یعنی دی ماه تورم کاهنده باشد. 

وی ادامه داد: اگر تورم هدفمندی یارانه‌ها را از تورم فعلی کم کنیم تورم فعلی همان چیزی است که دو سال قبل پیش‌بینی کردیم. 

بهمنی با اشاره به اشاره به کاهش ضریب جینی اظهار داشت: در سال ۸۴، ۰٫۴۰۲۳ ضریب جینی و امسال ۰٫۳۸۱۳ است که این ضریب هر چقدر به سمت صفر میل کند مبین برابری و هر چه به سمت یک میل کند نشان دهنده نابرابری است. 

وی با بیان اینکه ما نوعی برابری در توزیع ثروت را داریم افزود: امیدواریم تا پایان سال این رقم کاهش بیشتری پیدا کند. 

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: ما باید توجه به هویت مالی ضامنین و گیرندگان وام‌ها توجه داشته باشیم و در پرداخت تسهیلات به کسانی که چک برگشتی داشته‌اند توجه کنیم. 

وی همچنین گفت: وضعیت سهامداران بالای یک درصد در سطح بانک‌ها موضوعی است که باید خوب رصد شود و می‌خواهیم معاملات بالای یک درصد بورس حتما با ما هماهنگ شده تا ببینیم صاحبان این سهم‌ها بدهی دارند یا نه. 

بهمنی بر وجود ارتباط با سامانه‌های مستقر در دیگر سازمان‌ها مانند قوه قضائیه و سازمان مالیاتی تأکید کرد و افزود: ما نمی‌توانیم درباره کسی که مالیات زیادی بدهکار است بگوییم به ما ربطی ندارد. فرار مالیاتی بعضا در کشور ما افتخار شده است حال آنکه در خارج از مرزها چنین افرادی منفورترین شهروندان هستند. 

وی تأکید کرد: این فرهنگ باید در جامعه جا بیفتد کسانیکه ۱۰۰ ها ۱۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰ ریال مالیات بدهکارند مالیات معوق‌شان را پرداخت نموده و بعد از ما خدمات دریافت کنند. 

وی بر نظارت سیستمی بر ساختار سامانه‌های مستقر در نظام بانکی، کنترل‌های داخلی، بازرسی‌های داخلی و متناوب تأکید کرد و افزود: چاره‌ای نداریم جز اینکه نظارت‌هایمان را تقویت کنیم و بتوانیم هر گونه روزنه خاص را به روی کسانیکه می‌توانند سر سیستم بانکی کلاه بگذارند را ببندیم. 

وی خاطرنشان کرد: در گذشته حتما هر دو سال یکبار همکارانمان را در سیستم بانکی جابه‌جا می‌کردیم. 

وی گفت: کنترل دقیق بر عملکرد بانک‌ها از طریق نظارت سیستمی باید اعمال شود وگرنه یک تخلف در یک شعبه درجه ۳ در شهر اهواز صورت می‌گیرد و کسی نمی‌بیند. 

بهمنی گفت: مدیران خوب ۱۰ سال قبل نیز معلوم نیست امروز خوب باشند حتما باید خود را بروز کنند. بانک‌ها حتما باید از طریق سیستم‌های روز اعتبار مشتریان را مدنظر قرار دهند و مکانیزه کردن تسهیلات پرداختی و بازپرداخت اقساط را حتما مدنظر داشته باشند. 

وی به کاهش زمان رسیدگی به پرونده مشتریان اشاره کرد و افزود: برای اینکه بتوانیم زمان را کوتاه کنیم در تسهیلات قرض‌الحسنه جعاله و مسکن، شعب چند تابلو نصب کرده و مدارک مورد نظر مشتریان را اعلام کنند تا در پرداخت تسهیلات تسریع شود. 

وی ادامه داد: کار کارشناسی در سیستم بانکی باید حتما تقویت شود و باید تقویت سیستم بازرسی نظارت، بازرسی دوره‌ای و حسابرسی‌های داخلی را حتما مدنظر قرار دهیم. 

وی همچنین بر تقویت اعتبار سنجی مشتریان تأکید کرد و افزود: تشکیل صندوق ضمانت سپرده را بانک مرکزی در دستور کار دارد تا سپرده‌های یک رقمی را در سیستم بانکی تضمین کنیم و نوعی اطمینان روانی برای سپرده‌گذاران خود بوجود آوریم. 

بهمنی بار دیگر از بانک‌ها خواست برای تسهیلات زیر ۱۰٬۰۰۰٬۰۰۰ تومان به یک ضامن اکتفا کنند و برای پرداخت این تسهیلات از متقاضیان تسهیلات ضامن کارمند درخواست نکنند. 

بهمنی در پایان بازنگری اصلاح مقررات زائد، اولویت در سرمایه در گردش بنگاه‌ها، کمک به انجام طرح‌های نیمه‌کاره و معرفی طرح‌های ارز بر بر صندوق توسعه ملی و همچنین اطلاع‌رسانی شفاف را مورد تأکید قرار داد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین