کد خبر: ۱۷۸۶۵۵
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۱ - ۲۳:۴۰

اگر زنان صغیرند و محتاج قیم، پس رای‌شان چه می‌شود؟

توران ولی‌مراد
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: تقاضای گرفتن گذرنامه برای دختران زیر سن چهل سالگی با اجازه ولی قهری با کدام روند و فرایند اجتماعی هماهنگ است؟ بگذریم از این که چه گونه به کمیسیون امنیت ملی پیوند می خورد. در خبرها از تصویب چنین لایحه ای با عنوان "لایحه گذرنامه" ارسالی از دولت در کمیسیون امنیت ملی مجلس آمد. گویا دولت و کمیسیون امنیت ملی برای امنیت ملی موضوعی مهمتر از این نیافته اند که تصویب کنند که زنان نمی توانند صلاح و مصلحت خویش را تشخیص دهند و محتاج تایید ولی قهری هستند. به گفته آنان زنان زیر ۴۰ سال برای حفظ سلامت خود برای رفت و آمد به خارج از کشور محتاج تایید ولی قهری هستند. 

امروز زنان با رای خود رئیس جمهور، نمایندگان خبرگان رهبری، نمایندگان مجلس قانونگذاری و نمایندگان شورای شهر را انتخاب می کنند. رای همین زنان است که در مرحله دوم رهبر نظام و وزرا را انتخاب می کند. به همین ترتیب رای زنان در کلیه ارکان نظام نقش تعیین کننده دارد. سوال این است که نمایندگان کمیسیون امنیت ملی که البته به تقاضای دولت پاسخ داده اند، چه گونه نظر داده اند که همین زنان در تعیین سرنوشت و حفظ سلامت رفت و آمد خود به خارج از کشور صغیر دیده می شوند و محتاج اجازه یک ولی قهری؟ 

در ارتباط با چنین لایحه ارسالی از طرف دولت اولین نکته ای که به ذهن می آید عدم توانایی دولت در تشخیص شرایط و واقعیت های جامعه است و البته جهت گیری و نگرش دولت نسبت به زنان. گذشته از این نکته اساسی ترین مشکلی که زنان با آن روبرو هستند نگرشی است که مردان در قدرت که نقش تعیین کنندگی در هدفگزاری و سیاستگزاری و قانونگزاری و برنامه ریزی و طرح های اجرایی دارند نسبت به زنان. نگرشی که زنان را در جایگاهی فرودست می نشاند و موجودی صغیر می بیند ریشه ای است که سمت و سوگیری ها و طرح ها و برنامه ها و قوانینی از آن بیرون می آید و جز تحقیر زنان نمودی ندارد. 

همین نگرش به زن به عنوان موجود نیازمند قیم است که اجازه خشونت جنسی به کودکان زیر سن بلوغ را می دهد. و ازدواج کودک زیر سن بلوغ را با اجازه ولی مجاز و قانونی می کند. این دختر زیر سن بلوغی که می تواند به عقد ازدواج یک مرد کامل بالغ درآید و همین قانون آسیب های در اثر این ازدواج را هم دیده و مجازاتش را هم تعیین کرده، حتی مرگ او هم در اثر همین ازدواج در همین لایحه دیده شده، چه گونه است که این دختر تا چهل سالگی صغیر محتاج قیم می شود به گونه ای که نمی تواند مصلحت خود را تشخیص دهد و سلامت خود را حفظ کند؟ این تعیین سن چهل سالگی بر چه اساسی در این لایحه پیشنهادی کمیسیون امنیت ملی آمده است؟ تعارضات و تناقضات بین قوانین در ارتباط با زنان ریشه در نگرش ابزاری به زن به عنوان موجود فرودست است که از یک طرف در سن خردسالی ولی قهری او را شوهر می دهد ولی از طرف دیگر این دختر حتی وقتی سال های بلوغ را هم پشت سرگذاشته و حتی به بلوغ اجتماعی و اقتصادی هم رسیده اجازه ندارد تصمیمات مربوط به زندگی شخصی اش را بگیرد. 

این زنان که در نگاه مردان در قدرت صغیر هستند و محتاج اجازه از ولی قهری چه گونه است که رای می دهند و همین آقایان را برای نشستن بر صندلی قدرت تعیین می کنند؟ زنان که در انقلاب نقش موثرتر و مهم تر در پیروز انقلاب داشته اند در زمان جنگ حضورشان ملی بود و سد محکمی که پیروزی را به ارمغان آورد. همین زنان که در دفاع از این کشور و از انقلاب و در جهت تثبیت این نظام پیشتاز بوده اند چه گونه است که مردان در قدرت به خود اجازه می دهند آنان را صغیر محتاج قیم ببینند که سلامت خود را نمی تواند حفظ کند؟ 

زنی که این گونه دیده می شود که در حفظ سلامت خود در سفرهای خارجی ناتوان است چه گونه باید بتواند حافظ سلامت خود در جامعه خود و سلامت خود و خانواده خود باشد؟ زنان در این سه دهه گذشته راه های رشد و شکوفایی و پیشرفت را طی کرده اند. موانع بی‌سوادی را شکسته اند و مرزهای توانمندی را پشت سر گذاشته اند و در حیطه علم و دانش و فن توانمندی های آنان فراگیر شده است. زنان موج اول توانمندی را که مجهز شدن به دانش و علم بوده است پشت سر گذاشته اند و در جریان موج دوم توانمندی، که توانمندی اقتصادی است فعالند. 

زنان نشان داده اند بدون این که امکان راه یابی به مراکز تصمیم گیر و تصمیم ساز داشته باشند راه خود را برای اثرگذاری بر مراکز تصمیم گیر و تصمیم ساز یافته اند. چه گونه است که مردان در قدرت تصور کرده اند که همین زنان اجازه خواهند داد که نگرش موجود صغیر محتاج قیم مردان در قدرت به آن ها اجازه خواهد داد که در قدرت بمانند؟
در صورت تصویب این لایحه برآمده از دولت و تصویب شده در کمیسیون امنیت ملی ناهماهنگی و ناموزونی و بی قوارگی آن با واقعیت جامعه گواه چه خواهد بود غیر از بیگانگی طراحان و تصویب کنندگان چنین طرح هایی با جامعه؟ مثلا با تصویب این طرح خانمی که عضو هیئت علمی دانشگاه است و دانشجویان زیادی را تعلیم می دهد و دانشجویان دکترا با نظارت او فارغ التحصیل می شوند برای گرفتن گذرنامه در صورت این که پدرش در قید حیات نیست پدربزرگ پدری هست باید برود و او را توجیه کند که برای ارائه مقالات و حضور در کنفرانس های علمی بین المللی امضای او را احتیاج دارد. 

اگر زنان صغیرند و محتاج قیم چه گونه است که هم حضورشان در جامعه فعال است و تاثیرگذار، هم خانه را مدیریت می کنند و هم همسران خود را و خانواده را؟ این زنان اگر سلامت خود را در سفر خارج از کشور نمی توانند حفظ کنند چه گونه است که سلامت خانواده و جامعه و نسل بعد در دست آنان باید تضمین شود؟ زنان همه این توانمندی ها را در شرایطی از خود نشان می دهند و با مشکلاتی می جنگند که مردان در قدرتی که به خود اجازه می دهند زنان را تحقیر کنند توان حل آن مشکلات را ندارند. آن که توان حل مشکل را ندارد ناتوان است یا زنان که با وجود همه کمبودها و نواقص و مشکلات خانه و خانواده ها را سالم و سلامت سرپا حفظ کرده اند؟ 

کسانی که چنین لوایحی می دهند سعی کنند واقعیت های جامعه نسبت به توانمندی های زنان را ببیند، نگرش خود را نسبت به زنان اصلاح کنند، و چنین لوایحی را مختومه اعلام کنند یا مسکوت بگذارند. از هئیت رئیسه مجلس می خواهیم که اجازه مطرح شدن این گونه طرح ها و لوایح را که نشان دهنده نگرش تحقیرآمیز به زنان است را در صحن مجلس ندهند، و از نمایندگان نیز مخالفت با این گونه لوایح و طرح ها را انتظار داریم. از نمایندگان مجلس می خواهیم که حافظ اسلامیت نظام باشند که زنان را در انسانیت نه برابر با مرد بلکه با کاربرد کلمه "نفس واحده" یکی می بیند و با نگرش انسان با کرامت به زن او را موظف و توانمند و صاحب عقل و انتخاب معرفی می کند. 

* دبیر ائتلاف اسلامی زنان
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Poland
|
۲۳:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۹
0
0
انصافا سوال منطقی و قابل تاملی است. حضرات جواب بدهند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
0
0
مسئولین ما کل مردم را مهجور می دانند و نظارت استصوابی هم برای همین است که معتقدند مردم شعور درک درست و غلط را ندارند. در عین حال معتقدند زنان بیشتر از مردم نمی فهمند!
حالا اگر همین مردم به نامزد مورد نظر آقایان رای بدهند می شوند مردم فهیم و همیشه در صحنه!
راضیه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
0
0
این جماعتی که این لایحه را نوشته اند و آن جماعتی که در کمیسیون تصویبش کرده اند کمی به این فکر نمی کنند که تنگ نظری هایشان به پای دین نوشته میشود؟ چرا مسئولانه رفتار نمیکنید؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
0
0
دوست عزیز محجور درسته،نه مهجور
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
0
0
دبیر محترم ائتلاف اسلامی زنان به عنوان یک زن خیلی از شما متشکرم که از تریبون یک تشکل قانونی پیگیر حقوق زنان شده اید
اما دوست دارم از شما خواهش کنم به عنوان کسی که با نمایندگان و افرادی در پست های دولتی بیش از ما اعضای هیئت علمی دانشگاه در ارتباط می باشید به این نکته نیز که پیشر زیر خبر آخرین جزئیات لایحه ممنوعیت خروج زنان مجرد زیر ۴۰ سال از کشور کامنت داده ام توجه کنید
متاسفانه این لایحه نشان دهنده ی آسیبی اجتماعی فراتر از نگاه مردسالارانه ی صرفی است که هنوز در بسیاری از اقوام و جوامع ایرانی وجود دارد
و شباهت بسیاری با نگرش مفتی های کشور عربستان به زن یا سلفی ها و حتی نگرش گروه طالبان به زن دارد و من به عنوان یک زن نه تنها پی گیر حقوق خود هستم بلکه بسیار از این می ترسم که نکند جریانی با حمایت این گروه های متحجر دینی در حال شکل گیری در کشور ماست
که در این صورت تنها به حقوق زنان ختم نخواهد شد و در آن صورت همان مردانی که امروز این لوایح را به مجلس ارائه می کنند روزی می رسد که خود هم گرفتار مصیبت های اینچنینی می شوند!!
اسلام با آن قرائتی که ما از کودکی آن را آموخته ایم بسیار روشنفکرانه است و به زنان همواره در جایگاه و منزلتی برابر با مردان به عنوان یک انسان نگریسته است و همیشه درپرتو آموزه های پدر و پدر بزرگم من افتخار کرده ام که پیرو مذهبی بوده ام که چنان زنان بزرگی را در تاریخ پرورده است
واضح است که نه من و نه دیگر زنان مسلمان این مرز و بوم به خاطر سخنان بی پایه ی عده ای نادان به آموزه های دینی خود شک نمی کنیم اما بترسید که این تنها لایه ی بالایی جریانی متحجر باشد که می کوشد در کشور ما قدرت بگیرد و در این صورت چگونه باید با آن مبارزه کرد؟
ضمنا متاسفانه از اقوام پدری بنده که کسی که بتواند قیم من باشد در قید حیات نیست در نتیجه من برای دریافت یا تمدید گذرنامه باید به حکم دادگاه مراجعه کنم و دادگاه باید تشخیص بدهد که من از سلامت عقلی برخوردارم و یا حضورم در خارج از ایران برای مردان!!! مشکل ساز نمی شود فکر کردن به چنین تحقیری اصولا باعث می شود فشار خون من بالا برود!!!
در هر صورت امیدوارم مسئولین رده بالا و حتی مجمع تشخیص مصلحت نظام به این مسئله با دید عمیق تری نگاه کنند تا خدای ناکرده این صدای پای آمدن طالبانی دیگر در کشور ما نباشد
نجمه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
0
0
واقعا که ...
اون زمانی که پدر من ، من و خواهرم رو بدون قیم رها کرد و رفت برای خودش زندگی کرد کجا بودند اینا که بگند هر دختر و زن زیر 40 سال نیاز به قیم و سرپرست داره
ما تقریبا ده ساله که بدون پدر بدون قیم بدون سرپرست زندگی کردیم هیچ جایی نرفتن یقه پدرم رو بگیرن بگن کو بچه هات چرا سرپرستشون نیستی چرا قیمشون نیستی چرا ازشون خبر نداری چرا تنها زندگی می کنن؟ حالا برای دریافت گذرنامه ولی من باید بیاد اجازه بده؟
ننگ به این قانون و استثمار
ناشناس
|
Netherlands
|
۰۹:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
0
0
جايي كه پاي تربيت و پرورش كودكان و كانون خانواده وسط ميايد زنان ركن اساسي بوده و بايد بنيان خانواده را حفظ كرده و آينده فرزندان و اين مرز و بوم به آنان ختم مي شود و سن آنان براي تشكيل خانواده و پذيرش مسئوليت به اين بزرگي هر چه كمتر هم باشد از نظر اين آقايون بهتر است . در اين حالت دختران ديگر از سن 15 سالگي بالغ بوده و بايد هر چه زودتر تشكيل خانواده داده و مادر شوند. اين روزها هم كه به تشويق دختران دبيرستاني براي قبول و پذيرش اين مسئوليت پرداخته اند و سلامت جسمي وروحي دختران به هيچ عنوان مطرح نمي باشد و آنها صغير و طفل نيستند.
اما خانمي كه از موقعيت اجتماعي مناسب برخوردار مي باشد و تحصيلكرده و كاملاً بالغ و عاقل است حتي از مردان اين مرز و بوم در بسيار ي از موقعيت هاي اجتماعي و تحصيلي بالاتري برخوردار است بايد براي خروج از كشور از قيم خود اجازه بگيرد تا سلامت آن حفظ شود .
آقايون محترم به كجا ميريد يا ما خانوم ها را چي فرض كردين كه هرجا بحث تأمين نيازهاي جسمي و روحي شما مردان مطرح مي شود حتي دختران 15 ساله هم بالغ و عاقل هستند و جايي كه مسائلي از خانوم ها مطرح مي شود كه با اعتقادان كاذب و بي پايه و اساس شما جور در نمي آيد آنها ضغير به حساب مي آيند.
حناي شما ديگر رنگي ندارد خانم ها ديگر خانه نشين و اسباب خوشگذاراني شما آقايان نيستند .
آرشام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
0
0
بسیار به حق گفتید، البته این را در نظر بگیرید مردم سی و چهار سال پیش برای همین انقلاب کردند که اسلام در جامعه پیاده شود و اجرا هم شده و می شود
در ضمن اجازه و اختیار ولی قهری(پدر و جد پدری) با فوت ایشان سلب می شود و قابل انتقال نیست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
0
0
با سلام خدمت دست اندر کاران سایت آفتاب

لطفا مثل خیلی از سایتها نوشتن قسمت نام و آدرس ایمیل

( مشخصات فرستنده ) را اختیاری کنید
ناهيد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
0
0
يعني خانم يك خانم با مدرك دكتري در حاليكه در بالاترين سطح علمي ايستاده بايد هنگام شركت در يك سمينار خارجي، پدر يا پدربزرگ بيسواد خود را توجيه كند، بعد راهي سفر شود؟

عصر تحجر مبارك!
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین