کد خبر: ۹۷۷۹۸
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۳۸۹ - ۱۳:۵۹

وزیرارشاد: شاعران امروز ایران ظرفیت جهانی شدن دارند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مراسم افتتاحیه «نخستین همایش بین المللی شاعران ایران و جهان» با حضور محمود احمدی‌نژاد، سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی اکبر اشعری رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی، محسن پرویز معاون امور فرهنگی وزارت ارشاد، آیت الله محمدی گلپایگانی رئیس رفتر مقام معظم رهبری، علی معلم دامغانی رئیس فرهنگستان هنر و بیش از 50 شاعر از حدود 40 کشور جهان در تالار وحدت تهران برگزار شد. 

بنابراین گزارش، حسینی در این مراسم گفت: خیال چون، صورت طلبد و خواهان تظاهر شود، در کسوت شعر رود! که هیچ جامه‌ای به سان شعر، جامع ظرافت‌های خیال، برای نمایش اندام موزون مخلوق ذهن آدمی نیست. خیاط بدیع و عروض و قافیه هر میزان این لباس را موزون بدوزد، چهره عروس کلام را به شادی حسن انتقال، بر افروزد! پس خیال، قالبی زیباتر از شعر ندیده است و مسندی به از آن نگزیده است و چنین است حکمت و اخلاق و آنچه آدمی را به کمال می‌رساند. 

وی افزود: شعر چشمه‌ای از چشمه‌های جاودانگی است که اگر از کوهسار معرفت و حقیقت جاری شده باشد تا همیشه زلال خواهد ماند و تشنگان همه اعصار را سیراب خواهد کرد. گاه نیز سیلابه‌های کویری است، گل آلوده است! جریان دارد اما نوشیدنی نیست. عنصری و عسجدی مصداق بارز این عبارتند. شما شاعران بهتر می‌دانید که این دو تن، کم از فردوسی نداشتند اما چون رو به راه ترکستان گذاشتند، قدمی به سوی کعبه بر نداشتند. بذری اگر کاشتند آفت زده بود. می ایشان شراب طهور نبود! باده میکده بود. چند صباحی، سبویی تهی کردند و اعتبارشان را خرج دربار سلاطین جور و فساد کردند.
 آنچه از ایشان مانده، پراکنده‌هایی از پراکنده گویی است و نامی از کم آبرویی! و حال آنکه شاهنامه فردوسی که امسال از سوی یونسکو پایان هزاره سرایش آن اعلام شده است، بی کم و کاست، تاریخ را در نوردیده است و با عزت و اعتبار به ما رسیده است! که شاعر رسالتی دارد که از اصالتی نشأت می‌گیرد تا ماندگاری بپذیرد. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه حقیقت در ذات خود، اثیر خدایی دارد و اکسیر آفت زدایی، شاعر چون زلفی با حقیقت گره بزند و دل از تمنیات روزمرگی بکند، رحل اقامت در کشور عزت بیافکند،‌ اظهار داشت: آنچه سلطان غزنوی به او وعده کرد و ادا نکرد، سکه‌های قلب بود و آنچه مردم ایران و فارسی زبانان به فردوسی بزرگ دادند تکه‌های قلب بود.امروز اگر شاهد احیاء کلام مولوی در قاره آمریکا بیش از سایر نقاط جهان هستیم بدلیل امکان دستیابی به دامن این مرد بزرگ است از ناحیه ادیبان آن خطه، خصوصا آمریکای لاتین! 

حسینی تصریح کرد: کتاب «کیمیاگر» نویسنده برزیلی اگر در میلیون‌ها نسخه در سراسر جهان به فروش می‌رسد، تنها از یک داستان کوتاه مثنوی مولانا جلال الدین نشأت گرفته است. زمانی به دویست سال از سرایش دیوان شرقی شاعر بزرگ اروپا یوهان ولف گانگ گوته می‌گذرد. گرچه او آلمانی است اما در نزد بسیاری افتخار اروپا ست. او را نقادان ادب جهان یکی از ارکان چهارگانه ادب دنیا می‌دانند، همو که می‌گوید: " ناگهان با عطر آسمانی شرق و نسیم روح پرور ابدیت که از دشت‌ها و بیابان‌های ایران می‌وزید آشنا شدم و مرد خارق العاده‌ای را شناختم که شخصیت شگرف او، مرا سرا پا مجذوب خویش کرد. 

وی ادامه داد: عجیب است! او را یکی از ارکان اربعه ادب دنیا می‌خوانند و حال آنکه خود او خطاب به لسان الغیب می‌گوید: حافظ! چگونه می‌توان با تو لاف همسنگی زد؟! این رند عالم سوز با آن شاعر دلسوخته چه کرده است که می‌گوید: "آرزو و هدف من این است که با این اثر، شرق را با غرب و گذشته را با حال و ایرانی را با آلمانی نزدیک کنم. " چه کسی می‌تواند این‌گونه بر افکار یکی از مفاخر ادب دنیا اثر بگذارد؟! چه کسی می‌تواند نام شیراز را این‌گونه پر تیراژ در مقابل چشم جهانیان به تصویر بکشد؟!امروز پرچمدار این ماموریت، شعرای سلف و انشاء الله خلف هستند. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه سخنان خود افزود: به این عبارت گوته دل می‌دهیم که در سال 1814 نگارش یافته است: "به ساختن جام جمی مشغولم که با آن، با وجود زاهدان ریای، دنیای ابدیت را عیان خواهیم دید و ره به آن بهشت جاودان که خاص شاعران غزلسراست خواهم برد، تا در آنجا در کنار حافظ شیراز، مسکن گزینم. " عجیب‌تر آنکه، نگاه سیاه گوته را که از رفتار خشن سربازان مسلمان کاشغری، ناشی می‌شد لسان الغیب خواجه شمس الدین آن‌چنان تغییر می‌دهد که می‌گوید: اگر معنی اسلام، سپردن کارها به دست خداوند و تسلیم در برابر اراده اوست، ما همه مسلمان هستیم و مسلمان نیز می‌میریم. " و جالب آنکه به تبع نگاهش به حافظ، مردم ایران را نیز چنین می‌ستاید: "همه افراد ملت ایران با ذوق و نکته سنج و نکته‌دان و هوشمندند. ذوق و شوری که آفریننده واقعی شعر و هنر است، در روح ملت ایران به حد اعلی وجود دارد. " 

وی تصریح کرد: شاعران گرامی وطنم و میهمانان گرامی وطن بزرگترم، اسلام و شاعران عزیز سراسر جهان، بگذارید به شما بگویم به میزان تطابق دایره‌های اندیشه های انسانی، امکان ایجاد هم اندیشی به مرکزیت شعر وجود دارد. و جهان تشنه معنویت به فرهنگ مشترک در قالب هنر بیشتر توجه نشان می‌دهد. انتظار دارم دبیرخانه دائمی همایش شاعران ایران و جهان بطور جد اعلام حضور کند و به منصه وجود نشیند: به جست و جوی گوته‌ها در دنیای ادب بگردید که سعدی‌ها و حافظ ها و مولوی‌ها و نظامی‌ها و عطارها ، کار خود را کرده‌اند و اینک نوبت ماست. 

شاعران امروز ایران که برگزیدگان ایشان در این محفل شرف حضور دارند ظرفیت جهانی شدن را دارا هستند، از فرصت دولتی که رویکرد و افتخارش فرهنگ بودن است و وجود رئیس جمهور ناصر فرهنگ و هنر جناب آقای دکتر احمدی نژاد در این جمع گواه صادق این مدعاست، حسن بهره‌برداری، کمترین انتظار از ارباب فرهنگ و ادب و هنر کشور است.از تمامی کسانی که حضورشان زیور این همایش گشته است نهایت سپاس را بعمل می آورم و امیدوارم این همایش سلسله تعلق را حلقه پیوستگی ملت ها نماید و دریچه چشم اندازهای زیبا را بر اندیشه های والا بگشاید.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین