کد خبر: ۶۴۳۹۸
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۳۸۶ - ۱۷:۵۰
حداد عادل:

تربیت جوانان باید کنترل کیفیت شود

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب- رییس مجلس گفت: «تربیت نسل جوان همانند كارخانه‌ای است كه محصول آن در آخرین مرحله از بخشی می‌گذرد كه اگر در آن بخش در كیفیت آن دقت نشود دیگر فرصت بازگشت و جبران نخواهد بود».

به گزارش آفتاب، «غلام‌علی حداد عادل» با بیان این نکته که «امروز زنان و دانشجویان مخاطب دشمن هستند و دشمنان برای آنها برنامه‌ریزی دارند» تصریح کرد: «چند سال قبل تلاش‌های بسیاری صورت می‌گرفت كه دانشجو در مقابل انقلاب اسلامی قرار گیرد و گروه‌هایی سعی می‌كردند جنبش‌های دانشجویی را منحرف كنند و آنها را در مقابل انقلاب قرار دهند».

رییس مجلس که امروز (شنبه 10شهرویورماه) در نشست مشترك رؤسای دانشگاه‌های سراسر كشور با مسوولان دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها سخنرانی می‌کرد افزود: «عده‌ای سعی می‌كردند اینگونه القا كنند كه دانشجو همانطور كه در مقابل‌ شاه ایستاد درمقابل انقلاب اسلامی نیز می‌ایستد كه البته‌ موفق نشدند».

حداد عادل آسیب شناسی دانشگاه‌ها در جمهوری اسلامی را وظیفه‌ای مهم دانست و گفت: «روحانیان و غیرروحانیان به طور دائم باید آسیب‌های متوجه این عرصه مهم كشور را شناخته و برای هر كدام راهكاری بیاندیشند».

حدادعادل با بیان این‌كه دانشگاه میدان نبرد و میدان مسابقه جدی میان دوستان و دشمنان انقلاب است، تأكید كرد: «ما نباید یك لحظه از این نبرد دائمی غافل بمانیم؛ بنابراین آسیب‌شناسی دانشگاه در جمهوری اسلامی ایران یك وظیفه بسیار مهم است كه توسط شما روحانیون و غیرروحانیون باید به انجام برسد».

وی با بیان این‌كه باید آسیب‌هایی كه متوجه این عرصه مهم كشور است شناخته شود، بر شناخت راه‌كارها و راه‌حل‌های رفع این آسیب‌ها نیز تأكید كرد».

رییس قوه مقننه جنبه علمی و ضعف و به حاشیه رفتن آن را یكی از آسیب‌های جدی و تهدیدكننده دانشگاه‌ها دانست و گفت: «از هر دستگاهی برای كاری و هدفی انتظار می‌رود. در دانشگاه انتظار تربیت عده‌ای عالم و گسترش علم و دانش است؛ بنابراین اگر دانشگاه در این وظیفه موفق نشود، شكست بزرگی خواهد خورد».

وی در ادامه اظهار كرد: «دستگاه‌هایی مثل سازمان ملل و مؤسسات جهانی دیگر كه اندیشه بشری مبنای تأسیس آن‌ها بوده، در سرنوشت انسان‌ها نقشی ندارند، بلكه تنها زور و غلبه را به رخ می‌كشانند اما در میان این كشورها كشوری است كه توانسته با لطف خدا خود را از دایره سلطه‌گری و سلطه‌پذیری خارج كند و راه استقلال را در پیش بگیرد. بنابراین اگر می‌خواهد دست به سوی دشمنان دراز نكند، باید علم را در دانشگاه‌ها گسترش دهد و البته در گسترش ایمان نیز سهل‌انگاری نكند».

حدادعادل با بیان این‌كه «اداره كشور در این دنیا بدون علم ممكن نیست»، گفت: «مقام معظم رهبری در سخنان خود بسیار به این مسأله تأكید می‌كند به گونه‌ای كه وقتی خصوصیات اصولگرایی را ذكر می‌كردند، جهاد علمی را نیز از خصوصیات اصولگرایی دانستند چراكه ایشان از مشاهده دویست سالی كه دنیا پیشرفت كرده و در عین حال ایران با استعدادهای فراوان به كشوری عقب‌مانده تبدیل شده، احساس تلخی دارند؛ بنابراین ایشان مصر هستند تا از فرصت پیش آمده برای یك جهش علمی استفاده كنند».

رییس مجلس با اعتقاد به این‌كه وضع تربیت دانشجو در دانشگاه سامان مطلوبی ندارد، گفت: «متأسفانه زمانی كه دانشجویان وارد دانشگاه می‌شوند، انگار در صحرای بی‌كران، غریب مانده‌اند زیرا كسی احوال آن‌ها را نمی‌پرسد».

وی با بیان این‌كه «متأسفانه اساتید دانشگاه‌ها در دانشگاه تهران به درس دادن می‌پردازند و تجربه‌ی علمی و سیاسی خود را به دانشجویان منتقل نمی‌كنند»، گفت: «در این مورد دو برابر كردن حقوق هم اثری نداشت در صورتی كه باید دانشجویان به نقد بپردازند و درست یا غلط را از هم تشخیص دهند».

حدادعادل با بیان این‌كه برخی دانشجویان را فقط برای اعتراض و فریاد می‌خواهند، گفت: «این نحوه‌ی نگرش سبب می‌شود كه تشكل‌های دانشجویی صرفا جنبه ابزاری پیدا كرده و دارای تاریخ مصرف باشند؛ البته این مسأله سیاست‌زدگی و یا زده شدن از سیاست را نیز سبب می‌شود».

او خطاب به اساتید، تأكید كرد: «باید چهره‌ی مذهب در دانشگاه‌ها چهره‌ی عقلانی باشد زیرا دانشگاه محیطی است كه دانشجو با استدلال و منطق سر و كار دارد و البته اعتقاد دینی هم هیچ‌گاه از عاطفه و احساس جدا نیست».

وی با بیان این‌كه قرآن عقلانی است و روش ما هم باید روش شهید مطهری باشد،‌گفت: شما دانشگاهیان می‌توانید با تدبیر، گفتمان دینی را در دانشگاه‌ها تنظیم كنید و اجازه ندهید كه هیجان و احساس غلبه كند زیرا بسیار مضر است.

حدادعادل با تأكید بر این‌كه مدیریت كشور با فارغ‌التحصیلان دانشگاهی است و تمامی آرزوها، آرمان‌ها و انتظارات باید در پرورش آن‌ها تحقق یابد، خاطرنشان كرد: آرمان‌ها، آرزوها و انتظارات از مسیر دانشگاه‌ها می‌گذرد؛ بنابراین اگر ما در این مرحله و مقام موفق شویم، نسلی را منطبق با مصلحت،‌ منافع و ارزش‌های معنوی و انقلابی و اسلامی برای كشور تربیت كرده‌ایم؛ اما اگر اشتباه كنیم این اشتباه جبران‌ناپذیر خواهد بود.

وی با بیان این‌كه در روزهای اول شروع به كار دانشگاه‌ها، اندیشه‌ی سكولاریسم اندیشه‌ی حاكم بود و كسی در تأسیس دانشگاه، اندیشه‌های دینی را بر مبنای نظری و عمل جدی نمی‌گرفت، گفت: «این توصیفی فشرده از دانشگاه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی است. البته این توصیف كمی ناقص است زیرا در آن زمان دانشگاه سیاسی هم بود اما بعد از سال 1320 سیاسی‌تر شد. هرچند كه عمدتا در مسیر اندیشه‌های اسلامی نبود».

حدادعادل با بیان این‌كه در پیروزی انقلاب اسلامی كشور در دو مرحله شاهد دو نقش و حضور دانشگاهیان در انقلاب بود به حوادث 15 خرداد 42 و 22 بهمن 57 اشاره كرد و گفت: «در 15 خرداد تفكر سیاسی اسلامی در دانشگاه‌ها گسترده نبود زیرا آن‌طور كه انتظار می‌رفت دانشگاهیان در 15 خرداد به این محور نپیوستند».

او افزود: «این واقعیتی است كه یكی از روشنفكران به نام جلال آل احمد در دو اثر تألیفی خود با عنوان‌های غرب‌زدگی و در خدمت و خیانت روشنفكران به آن اشاره كرد؛ زیرا این بی‌تفاوتی جماعت روشنفكر در مقابل 15 خرداد را بسیار تعجب‌برانگیز می‌دانست. چراكه دانشگاهیان همواره در حركات سیاسی پرشور بودند اما نسبت به 15 خرداد واكنش مناسبی نشان ندادند».

رییس مجلس با بیان این‌كه در فاصله‌ 15 سال یعنی سال 42 تا 57 فضای دانشگاه‌ها تغییر كرد، گفت: «دانشگاهیان مذهبی در این مسیر با قوت ایستادگی كردند و در برابر ماركسیست‌ها و كمونیست‌ها ایستادند به گونه‌ای كه در سال 57 سهم دانشگاهیان در پیروزی انقلاب بسیار جدی بود و ما شاهد بودیم كه دانشگاهیان همراه با مردم فعال بودند».

نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به این‌كه در چنین مسیری تحقق عملی شعار وحدت حوزه و دانشگاه متبلور شد،‌ خاطرنشان كرد: «كمرنگ شدن این شعار به معنای جدی شدن خطر سكولاریسم است زیرا تمام كسانی كه زیر نقاب‌های مختلف قصد دارند تا این كشور را به جانب جدایی دین از سیاست بكشانند، با این شعار مخالفت می‌كردند و سعی داشتند تا اهداف خود را محقق كنند».

رییس مجلس با تأكید بر این‌كه دانشجو در كشور ما به عنوان قشری كه خوبی و بدی او، خوبی و بدی كشور و انقلاب است، گفت: «موفقیت ما در كار دانشجویی موفقیت در میل به اهداف انقلاب اسلامی از نظر علمی و فكری است؛ زیرا دانشجویان از جمله قشرهایی هستند كه دشمنان ایران و انقلاب همواره آن‌ها را مخاطب قرار می‌دهند و به روی آن‌ها حساب ویژه باز می‌كنند».

او با بیان این‌كه پیش از انقلاب تمام تلاش‌ها معطوف به آن بود تا دانشجویان در مقابل انقلاب اسلامی بایستند، تصریح كرد: «بسیاری از گروه‌ها سعی كردند تا جنبش دانشجویی و مبارزات دانشجویی را در مقابل انقلاب اسلامی قرار دهند اما خوشبختانه موفق نشدند».



بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین