کد خبر: ۹۲۳۳۳
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۸۸ - ۰۹:۵۶

سرمقاله جمهوری اسلامی؛ پشت پرده انفجارهای عراق

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله امروز چهارم شهریور 88 آورده است:

انفجارهای مهیب اخیر بغداد علاوه بر آنکه حدود یکصد کشته و 1200 زخمی‌برجای گذاشته موقعیت سیاسی دولت عراق به خصوص شخص نوری مالکی نخست وزیر را به چالش جدی کشیده است . پس از آنکه در جلسه اضطراری مجلس عراق احضار مالکی به مجلس برای توضیح درباره‌این انفجارهای مرگبار درخواست شد حملات و انتقادها به نوری مالکی از سوی سیاستمداران نیز اوج گرفته است که در تازه ترین مورد‌ایاد علاوی نخست وزیر اسبق عراق شخص مالکی را مسئول اتفاقات خونین اخیر دانسته و از وی می‌خواهد در ملا عام به مسئولیتش در قبال حوادث اخیر اعتراف کند.

با توجه به تحولات اخیر اکنون روز به روز آشکارتر می‌شود که طرح و نقشه بی کفایت نشان دادن دولت نوری مالکی که توسط رقبای وی بطور جدی دنبال می‌شود یک گام به جلو حرکت کرده است . هوشیار زیباری وزیر خارجه عراق نیز ضمن‌اینکه اعلام کرد حملات تروریستی اخیر در نزدیکی ساختمان‌های وزارت خارجه و وزارت دارایی عراق واقع در منطقه به شدت امنیتی بغداد از چند ماه پیش برنامه ریزی شده بود هشدار داد امکان حملات تروریستی در‌اینده وجود دارد. هشدار زیباری بیانگر‌این است که تا چه حد اوضاع مخاطره آمیز است .

در‌این حال نوری مالکی در واکنش به حوادث اخیر عناصر حزب بعث و عواملی در داخل دستگاه امنیتی عراق را عامل انفجارهای اخیر قلمداد کرد و قول داد عناصر خاطی را مجازات خواهد کرد. مقامات امنیتی نیز با اعلام‌اینکه عامل انفجارهای اخیر را دستگیر کرده‌اند اقدام به پخش اعترافات وی نمودند. مقامات دولتی عراق همچنین از تجدید ساختار امنیتی عراق سخن گفته‌اند. با‌اینحال با توجه به تجربیات گذشته‌این تدابیر بعید است بتواند در بحران پیچده و عمیق عراق گشایش‌ایجاد نماید و ثبات و آرامش را به‌این کشور باز گرداند. انفجارهای با شدت و قدرت آنچه که هفته گذشته بغداد شاهد آن بود تردیدی باقی نمیگذارد که دستان بسیار قدرتمندی پشت سر حوادث عراق قرار دارند و محدود دانستن ‌این عملیات پیچیده به یک یا چند گروه شورشی نوعی ساده‌اندیشی است .

القاعده و عناصر حزب بعث گرچه مسئولیت اقدامات میدانی را برعهده دارند ولی بدون حمایت‌های قدرتمند‌ این عوامل هرگز قادر به ادامه حیات و فعالیت آنهم پس از گذشت شش سال از استقرار دولت در عراق نمی‌باشند. با ‌این حال شناخت عوامل پشت پرده حوادث تروریستی عراق چندان هم دشوار نیست . اگر به شرایط زمانی در تحولات سیاسی عراق و نزدیک بودن انتخابات مجلس‌این کشور توجه کنیم و در کنار آن خروج نیروهای آمریکایی از شهرهای عراق را در نظر بگیریم ماهیت و چگونگی اتفاقات اخیر بهتر درک خواهد شد.

تردیدی نیست که اشغالگران غربی و به خصوص آمریکا اصلی ترین نقش را در مسیر تحولات عراق و جهت دادن به بحران‌این کشور دارند. برای پی بردن به‌اینکه آمریکایی‌ها برخلاف شعارهایی که می‌دهند خواستار صلح و ثبات در عراق نمی‌باشند بلکه در‌اندیشه هرچه ناآرام تر ساختن‌این کشور هستند کافی است به مذاکرات محرمانه چندی پیش مقامات آمریکایی با رهبران گروههای شورشی و تروریست‌ها در اسلامبول ترکیه و همچنین اظهارات تهدیدگونه مقامات ارشد آمریکا مبنی بر لزوم دخالت دادن بعثی‌ها در حکومت اشاره شود.

اصولا با توجه به ماهیت سیاستهای آمریکا ساده لوحی است اگر پذیرفته شود. سردمداران واشنگتن با صرف هزینه‌ای بالغ بر 900 میلیارد دلار و دادن بیش از 4300 کشته بدون چشمداشتی دست از سر کشور عراق بردارند . موضوع عقب نشینی آمریکا از عراق که از چندی قبل مطرح است تنها درصورتی قابل تحقق خواهد بود که دولتمردان آمریکا بتوانند دستاوردی را برای ارائه به جهان و افکار عمومی‌آمریکا همراه داشته باشند. 

هرگونه عقب نشینی بدون دستاورد به منزله شکست مفتضحانه برای آمریکایی‌ها تلقی خواهد شد و قطعا تبعات جبران ناپذیر و رسوایی بزرگی هم در صحنه بین المللی و هم در داخل آمریکا برای حکومت آن کشور در پی خواهد داشت. در چنین فضایی است که آمریکایی‌ها به ادامه و یا حتی تشدید بحران در عراق نیاز دارند تا اولا ادامه حضور خود را تا رسیدن به تدبیری برای فرار شرافتمندانه از عراق موجه سازند و ثانیا دولت کنونی عراق را که در کنترل شیعیان است تحت فشار قرار دهند تا از‌ این طریق جریانهای مزدور و وابسته به خود را در دستگاه حاکمیت عراق جای دهند و درصورت خروج اجباری از عراق پایگاهی برای خود در‌این کشور داشته باشند.

آمریکایی‌ها در توطئه ناامن ساختن هرچه بیشتر عراق تنها نیستند. برخی کشورهای عرب همسایه عراق نیز که با حاکم شدن ائتلاف شیعیان در عراق خود را شکست خورده تلقی می‌کنند با اشغالگران همدست می‌باشند.‌این موضوعی است که مقامات عراقی نیز بارها به صورت سربسته و برخی مواقع آشکارا به آن اذعان کرده‌اند.‌این دسته از حکام عرب با‌ایجاد کانالهای ارتباطی با بعثی‌های عراق ارسال امکانات گزاف مالی و همچنین توسل به فتاوی مفتی‌های دست نشانده خود به تشدی اقدامات تروریستی در عراق مشغول هستند.

با در نظر گرفتن‌این مسائل روزها و هفته‌های آتی در عراق بسیار حساس و سرنوشت ساز است و طبعا باید منتظر تشدید بحران در اثر وقوع حوادثی بود که در هفته گذشته رخ داد.‌این شرایط حساس هشیاری و درک شرایط از سوی شیعیان به خصوص مراجع دینی و شخصیتهای تاثیرگذار عراقی را می‌طلبد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین