کد خبر: ۸۷۶۹۰
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۰۱:۵۷
رقابت 5 نامزد، از سه قاره، برای جانشینی البرادعی

چه کسی جانشین البرادعی می‌شود؟

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: 5 دیپلمات از اروپا، آسیا و آفریقا برای کسب کرسی ریاست بر آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای با یکدیگر رقابت می‌کنند.

به گزارش سرویس بین‌الملل آفتاب، زمان نام‌نویسی از نامزدهای ریاست بر آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای روز دوشنبه پایان یافت.

هر یک از نامزدها برای کسب ریاست لازم است دست‌کم آرای دو سوم کشورهای عضو شورای حکام را از آن خود کند.

ریاست محمد البرادعی بر آژانس در ماه نوامبر پایان می‌یابد اما شورای حکام مایل است جانشین او از چند ماه قبل مشخص شده باشد تا اطمینان حاصل شود که جریان انتقال قدرت بدون مشکل طی خواهد شد.

5 نامزد ریاست بر آژانس به این شرح هستند:

* «لوئیس اچاواری»: یک اسپانیایی 60 ساله که ریاست سازمان همکاری اقتصادی و توسعه انرژی هسته‌ای را عهده‌دار است. وی پیش از این رئیس رگولاتوری هسته‌ای اسپانیا بود.

* «ژان پل بنکلت»: 59 سال دارد و سابقاً وزیر دفاع و انرژی بلژیک بود. وی در حال حاضر یکی از معاونان بلندپایه رئیس‌جمهور این کشور در امور مربوط به گروه هسته‌ای فرانسوی «آره وا» است.

* «ارنست پتریک»: 72 ساله و از قضات دادگاه قانون اساسی اسلوونی است. او بین سال‌های 2002 تا 2008 نماینده کشورش در آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای بود.

* «یوکیا امانو»: نماینده 62 ساله ژاپن در آژانس و یکی از شرکت‌کنندگان در مذاکرات چندجانبه خلع سلاح و منع تکثیر هسته‌ای.

* «عبدالصمد مینتی»: 69 ساله و نماینده کهنه‌کار آفریقای جنوبی در آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای. وی یک کارشناس خلع سلاح است که به دلیل تلاش‌هایش در مذاکرات میانجیگری برای گسترش پیمان خلع سلاح هسته‌ای شهرت دارد.

در دور نخست رای‌گیری که ماه پیش برگزار شد، «امانو» و «مینتی» تنها نامزدهای موجود بودند که هیچ‌یک موفق به کسب دو سوم آرا نشدند.

گفتنی است کشورهای صنعتی غرب از نامزدی «امانو» حمایت می‌کنند، در حالی که عمده کشورهای در حال توسعه طرفدار «مینتی» هستند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین