کد خبر: ۱۵۶۴۶۴
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۸:۰۴

بزرگترين خانه خشتي جهان+عکس

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: خانه حاج‌آقا علي، با 12 هزار مترمربع مساحت و زيربناي هفت هزار مترمربع با معماري ايراني سال ۱۱۳۶ هجري خورشيدي توسط حاج‌آقا علي معروف به زعيم‌الله رفسنجاني بنا شده است.

پيشينه اين خانه خشتي زيبا به 150 تا 170 سال پيش برمي‌گردد. حياط خانه، هزار مترمربع و روزگاري پر از گل‌هاي رنگارنگ و درختان سرو و كاج بوده است.

بلندي ديوارها 10 متر و چهار باروي نگهباني براي پاسداري از خانه بنا شده است. اين سراي اربابي تنها براي نشست‌هاي اداري، اعياني و بازرگاني حاج آقاعلي‌ به كار مي‌رفته است. خانه، داراي 110 اتاق بوده كه همه آنها، بخاري ديواري (شومينه) و تاقچه و رف داشته‌اند.

همچنين دو هشتي بزرگ و چند هشتي كوچك براي بخش‌بندي فضاها در نظر گرفته شده كه نخستين هشتي بزرگ، به زبان امروز، اتاق انتظار مراجعان بوده است.

به گزارش جام جم آنلاین، سراي خشتي، چهارفصل بوده و در بهار و تابستان و پاييز و زمستان كاربري داشته است.‌ خانه حاج آقا علي با معماري زيبا و ايراني كه از زيباترين خانه‌هاي خشتي و سنتي جهان است توسط حاج آقا علي معروف به زعيم‌الله رفسنجاني (بزرگ‌ترين تاجر ايراني آن دوره) بنا شده است.‌

درباره حاج آقا علي و دارايي‌هاي او افسانه‌هاي زيادي بر زبان مردم منطقه جاري است، اما دكتر باستاني‌پاريزي درباره او (در كتاب از پاريز تا پاريس) مي‌نويسد «حاج آقا علي ملاك عمده رفسنجان بود و در تجارت نيز با ممالك شرقي مثل هند و چين ارتباط داشت و هنوز بشقاب‌ها و كاسه‌هاي چيني كه در داخل آن عدد۱۱۰ (علي) نوشته شده است در دسترس مردم باقي است ...». {$old_album_156464}
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین