کد خبر: ۱۶۲۸۴۷
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۳۹۱ - ۰۲:۴۴

ثبت جهانی بلندترین برج آجری+عکس

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: جشن شهرستانی ثبت برج قابوس شامگاه چهارشنبه همزمان با شب میلاد منجی عالم بشریت در جوار بلندترین برج آجری جهان برگزار شد.

این مراسم با شرکت مسئولان بخش های مختلف استان و شهرستان و حضور مردم فرهنگ دوست گلستان همراه با اجرای برنامه های فرهنگی و هنری برپا شد.

در این مراسم جواد قناعت استاندار گلستان، عبدالرضا دادبود معاون امور عمرانی استاندار و قربان عباسی مدیرکل میراث فرهنگی به سخنرانی پرداختند و در حاشیه مراسم نیز برنامه های فرهنگی و هنری اجرا شد.

برج قابوس نخستین اثر تاریخی شمال کشور توانست با عبور از سد رقبای خود در فهرست میراث تاریخی جهان یونسکو ثبت شود و برج قابوس دو سال قبل نیز توانست از سد رقبایی که برای ثبت در فهرست میراث جهانی پیشنهاد شده اند، عبور کند و در یک رقابت سخت در شورای عالی ثبت به ریاست رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور رای به برج قابوس داده شد.

یکپارچگی بصری، شاهکارهای فنی، اصالت طرح، مصالح بکارگرفته شده و جایگاه اثر و فنون ساخت پرونده انتخاب شد و هفتم بهمن ماه 89 برای ثبت به یونسکو فرستاده شد.

در شمال کشور برج قابوس به عنوان تنها پرونده میراث تاریخی است که تاکنون برای ثبت در فهرست میراث جهانی انتخاب شده است و برج قابوس پس از ثبت به عنوان پایتخت فرهنگی جهان معرفی می شود و اعتبار ویژه ای از منابع دولتی بصورت مستقل برای آن تخصیص می یابد.


برج قابوس یکی از بی‌نظیرترین یادمان‌های برجسته معماری ایران در دوره اسلامی است که درشمال شهر گنبد قابوس و در سه کیلومتری بازمانده شهر قدیم جرجان مرکز حکومت آل زیار قرار دارد.


میل گنبد بیش از هزار سال، سرفرازانه سر به آسمان کشیده و تمدن کهن مردم این دیار را رخ جهانیان می کشد، این بنا از چهار بخش تشکیل شده است که شامل پی و صفه بنا، سردابه، بدنه و گنبد مخروطی می شود و ارتفاع بنا 70 متر ، بدنه بنا 37 متر و دارای 10 ترک است.

سابقه ثبت جهانی برج

در سال 1379 پیشنهاد ثبت جهانی گنبد قابوس ارائه شد و از همان سال اقدامات و فعالیت های لازم جهت تکمیل پرونده ثبتی آن آغاز شد. تا این که در سال 1389 پرونده مذکور تکمیل و به سازمان فرهنگی- آموزشی یونسکو تحویل گردید که خوشبختانه مورد پذیرش این نهاد بین المللی قرار گرفت.
در شهریور سال 1390، بنای گنبدقابوس از سوی کارشناسان ایکوموس(شورای بین المللی بناها و محوطه های تاریخی) بازدید میدانی و از فعالیت های صورت گرفته جهت ثبت بنا بازبینی های لازم صورت گرفت.

و سرانجام طی سی و ششمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو در سن پترزبورگ روسیه، گنبد قابوس گلستان به همراه مسجد جامع اصفهان به ثبت جهانی رسیدند.

درباره اهمیت این ویژگی شیوه رازی همین قدر بس که بدانیم که برج قابوس با ارتفاع 70 متر بلندی بلندترین بنای آجری جهان شناخته شده است. تاریخ ساخت طبق تصریح نوشته‌های کتیبه جرج قابوس، امیر شمس‌المعالی به سال 397 هجری قمری اقدام به ساخت برج نمود و ساخت آن 5 سال به طول انجامید.

آزادسازی حریم، ساماندهی تپه برج، احداث کنارگذر، جلوگیری از ساخت ساز ودر حریم بیش زا 7.5 متر ارتفاع ا زجمله اقدامات انجام شده برای ثبت جهانی است.
{$old_album_162847}
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۶:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۶
0
1
به نام خدا ، انشاءالله که مدیریت های خوب ، که دارای ایمان و
تخصص و کاربلدی باشند ، برای این میراث ارزشمند بگذارند .
که هم برای حفظ و نگهداری ، این میراث برنامه ریزی های دراز
مدت و کوتاه مدت داشته باشند . هم برنامه ریزیهای درست و
حساب شده ، برای جذب توریست و جهانگرد بگذارند ، که از این طریق می توانند هم ایجاد کار در فضاهای فرهنگی این مراکز ، به وچود آورند و هم اینکه از نظر مالی و فرهنگی هم پشتوانه ای برای مملکتمان باشند .
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین