کد خبر: ۱۶۱۶۲۴
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۳۹۱ - ۰۱:۰۰

شكست هيبت كنكوردها در برابر جت‌های فوق‌سريع+تصویر

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: طرفداران هواپيماها در انتظار رونمايي از برنامه‌هاي يك جت فوق‌سريع توسط شركت‌هاي بزرگ هوايي دنيا با قابليت پرواز از لندن تا سيدني در عرض چهار ساعت هستند.

به گزارش ايسنا، سازندگان آمريكايي با كمك ناسا قرار است در نمايشگاه هوايي فارنبوروگ ماه آينده به رونمايي از پيش‌ساختهاي جانشينان هواپيماي كنكورد بپردازند.

شركتهاي بوئينگ،‌لاك‌هيدمارتين و گلف‌استريم، پيشگامي راه ساخت يك هواپيماي مسافربري جديد فوق‌سريع را در اختيار دارند كه ابتدا در بازار جت تجاري مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

هر سه شركت بر اين باورند كه در نزديكي كاهش صداي انفجار صوتی به يك صداي آهسته هستند و اين ادعا نشانگر تائيد شايعات در مورد در دسترس قرار گرفتن نسل جديد هواپيماهاي فوق سريع است.

مواد كامپوزيتي سبك، موتورهاي پيشرفته و بدنه كوچكتر مي‌تواند جتهاي جديد را قادر به سفر با سرعت دو برابر سريعتر از كنكورد كند كه با سرعت 2185 كيلومتر در ساعت پرواز مي‌كرد.

در اين طرح مسافران قادر به سفر در سرعت 4000 كيلومتر در ساعت هستند كه مسير 19 هزار كيلومتري ميان سيدني و لندن را به يك سفر كوتاه تجملاتي تبديل خواهد كرد.

در حال حاضر سريعترين جت اجرايي فوق صوت G650 شركت گلف‌استريم تنها قادر به طي 11 هزار كيلومتر با سرعت نزديك به 1000 كيلومتر در ساعت بوده و حداكثر سرعت آن تنها 1132 كيلومتر در ساعت است.

اين در حاليست كه جت جايگزين آن موسوم به X-54 قادر به شكست اين ركورد و كاهش صداي انفجار صوتي است كه به گفته اجراكنندگان نمايشگاه هوايي در كنار ديگر پيش‌ساختها به نمايش درخواهد آمد.

ژانويه گذشته ناسا به رونمايي از تصاويري از يك هواپيماي آزمايشي در يك تونل باد پرداخت و نشان داد كه مي‌توان با استفاده از بالهاي فوق نازك و موتورهاي مخفي، صداي انفجار صوتي را تا حد زيادي كاهش داد. رابرت باس، سرمايه‌گذار تگزاسي پس از جلب سرمايه‌گذاري ناسا به ذخيره 50 سپرده 200 هزار دلاري براي جت فوق سريع Aerion SBJ شركت خود پرداخته، گرچه هنوز تاريخي براي تحويل آنها تعيين نشده است.

هواپيماهاي 12 سرنشينه هر كدام 80 ميليون دلار هستند.

اين چالش آنچنان فني نيست: سازندگان بايد به سياستمداران اثبات كنند كه جتهاي فوق صوت نزد عموم قابل قبول هستند.

كنكورد به دليل صداي گوشخراش آن عمر زيادي در ميان انسانها نداشت و براي آخرين بار در نوامبر 2003 به هوا بلند شد. {$old_album_161624}
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین