کد خبر: ۱۱۹۰۸۸
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۸۹ - ۰۹:۰۶
سالانه 80 درصد از برگزیدگان المپیادهای بین‌المللی از کشور مهاجرت می‌کنند

رتبه‌ی نخست ایران در بین 91 کشور در مهاجرت نیروهای نخبه

اکثریت مهاجرین به کشور آمریکا مراجعت نموده‌اند
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: دبیرکل سابق کمیسیون ملی یونسکو در ایران گفت: بر اساس آمارها سالانه 4 نفر از هر 5 نفری که در المپیادها و مسابقات بین‌المللی حائز رتبه برتر شده‌اند از کشور مهاجرت کرده‌اند. 

دکتر محمد توکل در جمع نخبگان استان یزد با اشاره به رتبه‌ی نخست ایران در بین 91 کشور در مهاجرت نیروهای نخبه، به بررسی ابعاد مختلف این پدیده در کشورهای جهان سوم پرداخت. 

این استاد دانشگاه تصریح کرد: بر اساس آمار صندوق بین‌المللی پول تا سال 2009 آمار مهاجرت نخبگان از ایران سالانه بیش از 100هزار نفر بوده که در سال 1999 اکثریت مهاجرین به کشور آمریکا مراجعت نموده‌اند. 

محمد توکل همچنین با اشاره به آمارهای دیگر منتشر شده گفت: از سال 1998 تا 2009، سالانه از هر 5 نفری که در المپیادها و مسابقات بین‌المللی رتبه آورده‌اند 4 نفر از کشور مهاجرت کرده‌اند. 

وی با بیان اینکه بازگشت نخبگان اتفاقی نیست و باید برای آن برنامه داشت تصریح کرد: نخبگان برای بازگشت نیازمند توجیهاتی از قبیل فرهنگی، علمی و اقتصادی هستند. 

دکتر توکل نقش دولت‌ها را در این زمینه با اهمیت برشمرد و گفت: حرمت قائل شدن برای علم و اندیشمندان نباید تنها در تعریف و تمجید‌های زبانی محدود بماند. 

دبیرکل سابق کمیسیون ملی یونسکو در ایران با بیان این مطلب که امروزه "نیروهای نخبه" از معیارهای رنکینگ و رتبه‌بندی کشورها بحساب می‌آیند، گفت: اندیشمندان پیش‌بینی کرده‌اند در آینده‌ای نزدیک رقابت بین کشورها برای در اختیار گرفتن نیروهای متخصص رخ دهد. 

وی در عین حال گفت که این نبرد و رقابت برای تسخیر نیروهای فکری و برجسته بین اروپا و آمریکا شروع شده است و روز‌به‌روز شدت می‌گیرد. 

دکتر توکل در ادامه از فیلیپین، چین، پاکستان، مالزی، نیوزیلند، هند و ترکیه به عنوان کشورهای موفق در زمینه مهاجرت معکوس نام برد و به بیان اقدامات این کشورها در انجام این مهم پرداخت. 

این جامعه‌شناس به گوشه‌هایی از تجربه‌های موفق هند و ترکیه در بازگرداندن نخبگان اشاره کرد و افزود: شهر بنگلور هند اکنون شهر I.T لقب گرفته و در سال 2007 حدود 40 هزار نفر نیروی انسانی کارامد به این شهر بازگشته‌اند. 

او در ادامه همچنین به اقدامات کشور ترکیه در این خصوص پرداخت و گفت: در حال حاضر ترکیه توانسته است با برقراری ارتباط موثر و مستمر با نخبگان و بهره‌مندی از دانش آن‌ها در بخش صنعت و دانشگاهی و فراهم کردن شرایط از کشورهای عربی، آسیای میانه، بلوک شرق و دریای سیاه نیروهای متخصص و دانشجویان نخبه را جذب کند. 

محمد توکل رشد دانشگاه های غیر انتفاعی را در این زمینه بسیار با اهمیت دانست و گفت تنها دانشگاه جهان اسلام که در بین 300 دانشگاه برتر جهان قرار گرفته دانشگاهی غیرانتفاعی در استامبول است. 

وی در پایان با موفق خواندن تاسیس پارک‌های علمی تحقیقاتی در کشور، آن را در جهت حفظ نخبگان در کشور موثر دانست. 

گفتنی است این نشست که بهمت انجمن نخبگان و در پارک علم و فناوری اقبال یزد برگزار شد با حضور جمعی از نخبگان و نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی همراه بود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین