کد خبر: ۵۲۴۹۳۲
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۰

قدرت تحریم‌های آمریکا محدود و شکننده است

«جَرِت بلانک» مسئول پیشین هماهنگی امور برجام در وزارت خارجه آمریکا با اشاره به تصمیم کاخ سفید برای خروج از این توافق، به خبرگزاری بلومبرگ گفت: دولت به نوعی مست قدرت تحریم‌ها شده، اما آنچه نمی‌فهمد این است که این ابزار، محدود و شکننده است.
آفتاب‌‌نیوز :
وی با اشاره به نظم کنونی اقتصاد جهانی و نقش دلار آمریکا در آن، ادامه داد: این وضعیت همیشگی نیست. ممکن است زمانی برسد که دولت‌های خارجی و بازیگران بخش خصوصی ما را نادیده بگیرند.

«جفری ساکس» استاد اقتصاد دانشگاه کلمبیا دیگر تحلیلگری است که بلومبرگ نظر او را درخصوص تهدیدهای اخیر آمریکا علیه ایران جویا شده است. 

وی در این رابطه به اشاره به تقویت نقش چین در عرصه اقتصاد بین المللی گفت: این کشور به دلایلی اساسی در حوزه امنیت ملی، راهی برای دور زدن نظام بانکی آمریکا خواهد یافت.
ساکس با تاکید بر اینکه کشورهای دیگری همچون روسیه و ونزوئلا هم هدف تحریم های واشنگتن قرار گرفته اند، ادامه داد: بازیگران بزرگ [اقتصاد جهانی] اکنون انگیزه‌ای برای کنار گذاشتن دلار دارند و هیچ مانع فنی برای تحقق آن وجود ندارد. 

وی افزود: یکی از همین روزها، آمریکا نقش بین المللی دلار را به دست خودش از آن خواهد گرفت.
«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا دو هفته پیش از برجام خارج شده و وعده داده بود که تحریم های هسته ای علیه ایران را طی سه تا 6 ماه آینده اجرایی کند.

«مایک پمپئو» وزیر امور خارجه این کشور هم روز گذشته (دوشنبه) بار دیگر به تکرار ادعاهای ضدایرانی خود پرداخته و تهران را به افزایش فشارها تهدید کرده بود. این اظهارات با واکنش تند مقام های کشورمان مواجه شد.

تحلیلگران تکاپوی هفته های گذشته دولت آمریکا را نتیجه شکست طرح این کشور برای ترغیب ایران به خروج سریع از برجام می دانند که به انزوای کاخ سفید در عرصه بین المللی منجر شده است.

ایران و کشورهای اروپایی هم اکنون مشغول بررسی امکان تداوم برجام بدون حضور آمریکا هستند.
کمیسیون اروپا هفته گذشته فرآیند احیای «قانون مسدودساز» را کلید زده بود که با هدف محافظت از شرکت های اروپایی در برابر تحریم های آمریکا علیه ایران بکار خواهد رفت.

ایرنا 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین