کد خبر: ۵۶۸۱۷۵
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۰
طرحي بر خلاف مصالح مردم

تلاش برای اخذ پول زور از شهروندان!

به نظر مي‌رسداین عضو شورای شهر در شرايطي از اين لايحه بی‌خبر است که این ایده هم از سوی حناچی در زمان تصدی معاونت عمران شهرداری مطرح شده بود و هم محسن هاشمی، حبیب زاده و حتي محمد علیخانی در گفت‌وگوهايی به ضرورت انجام آن اشاره کرده بودند.
آفتاب‌‌نیوز :
پولي شدن عبور و مرور از تونل هاي شهري، موضوعي تقريبا آشنا براي عمده شهروندان تهراني است كه در سال‌هاي اخير بارها درباره آن شنيده‌اند و پس از مخالفت‌هاي بسياري كه با وضع چنين طرح‌هايي شده است، موضوع به محاق رفته است. 

با اين حال، در روزهاي آخر هفته گذشته بار ديگر اين موضوع بر سر زبان‌ها افتاد و سايت‌هاي خبري با انتشار تصويري از پيش‌نويس لايحه‌اي براي مطرح شدن دوباره پولي شدن عبور از تونل‌هاي شهري، اين لايحه را بر خلاف مصالح شهروندان و ناقض با حقوق آن‌ها خواندند. با آنكه مسئولان معاونت ترافيك شهرداري تهران به اظهار نظر رسمي در اين‌باره نپرداخته و با وجود پيگيري‌هاي رسانه‌ها تاكنون صحبتي درباره آن نكرده اند، اما بر اساس آنچه در خبرگزاري‌ها منتشر شده، معاونت حمل و نقل و ترافیک این هفته پیش‌نویس لایحه‌ای را به معاونت برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شوراهای شهرداری تهران ارائه کرده است که بر اساس آن پنج تونل تهران و اتوبان صدر مشمول دریافت عوارض عبور و مرور می‌شود. پیش‌نویس این لایحه در اداره تدوین قوانین و مقررات شهرداری تهران مورد بررسی قرار گرفته و این لایحه از لحاظ کارشناسی و حقوقی بررسی شده که در نهایت لایحه به تایید رسیده و به زودی به شورای شهر ارسال می شود. بر اساس این لایحه، تونل‌های نیایش، رسالت، توحید، شهدای غزه و امیرکبیر و اتوبان صدر مشمول دریافت عوارض شده و خودروهای عبوری برای هر بار عبور باید رقمی را به عنوان عوارض پرداخت کنند که گفته می‌شود حداقل عوارض پیش‌بینی شده حدود سه هزار تومان خواهد بود. مولفه‌هایی که نرخ عوارض را تعیین می‌کند شامل طول تونل، داشتن معاینه فنی و معاینه فنی برتر، ساعت تردد خواهد بود.

تلاش برای اخذ پول زور از شهروندان!

نبش قبر طرحي قديمي

نخستين بار، در دوره قبلي مديريت شهري تهران و شوراي چهارم پايتخت، چنین لایحه‌ای از سوی شهرداری تهران ارائه شده بود که با توجه به شرایط اقتصادی آن زمان و افزایش ناگهانی قیمت‌ها شهرداری ترجیح داد این لایحه را پیگیری نکرده و آن را از شورا پس گرفت.آن زمان دلیل ارائه این لایحه عدالت در شهر عنوان شده بود در حالی که در هیچ کدام از این تونل ها و اتوبان صدر وسیله حمل و نقل عمومی پیش بینی نشده، هرچند در ابتدای ساخت پل طبقاتی صدر قرار بود یک خط BRT از آن عبور کند. حال كه شرايط اقتصادي و معيشتي شهروندان سخت‌تر از چند سال قبل شده است، مسئولان ترافيكي شهر كه عمدتا طرح هاي پرحاشيه‌اي را براي اجرا پيشنهاد مي‌دهند، دوباره دست روي موضوع پول گرفتن از شهروندان براي گذر از معابري گذاشته اند كه با پول و عوارض خود شهروندان ساخته شده است! رییس کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامي شهر تهران در باره اين طرح پرحاشيه كه با انتقادات دوباره بسياري از كارشناسان و مدافعان حقوق شهروندان مواجه شده است، مي‌گويد: هنوز پیشنهادی برای اخذ عوارض عبور از تونل‌های شهر تهران به شورای شهر نیامده است. محمد علیخانی با اشاره با انتشار اخباری مبنی بر تصمیم شهرداری برای کسب عوارض جهت عبور از پنج تونل شهر تهران اظهار کرد:هنوز پیشنهادی برای اخذ عوارض عبور و مرور از تونل‌های شهر تهران به شورای شهر نیامده است و بنده هم از آن بی‌اطلاع هستم.همزمان حجت نظری، عضو شورای شهر تهران در توییتی ادعا کرده که اخذ عوارض از تونل‌های شهری، ایده معاون حمل و نقل و ترافیک است و شورا با آن موافق نیست! به نظر مي‌رسداین عضو شورای شهر در شرايطي از اين لايحه بی‌خبر است که این ایده هم از سوی حناچی در زمان تصدی معاونت عمران شهرداری مطرح شده بود و هم محسن هاشمی، حبیب زاده و حتي محمد علیخانی در گفت‌وگوهايی به ضرورت انجام آن اشاره کرده بودند. علی اعطا سخنگوي شوراي شهر نيز عصر ديروز در توضیحاتی توییتری درباره لايحه اخذ بهاى خدمات تردد وسايل نقليه در چند تونل و بزرگراه در پايتخت نوشت: مرجع تصويب عوارض شهر و بهاى خدمات، شوراى شهر است. وی افزود: لايحه تعيين بهاى خدمات تردد وسايل نقليه در چند تونل و بزرگراه، هنوز به شورا ارسال نشده و بنابرين شورا هنوز در رد و قبول آن نظرى نداده است. پس از ارسال لايحه از شهردارى، شورا با رعايت جميع جهات و مصالح عمومى تصميم‌گيرى خواهد كرد.

طرحي بر خلاف مصالح مردم

علي بختيار، عضو فراکسیون امید مجلس شوراي اسلامي نيز با اشاره به اینکه اخذ عوارض برای عبور از تونل‌های شهری با هدف اجرای آن منافات دارد گفت: هدف از ساخت تونل‌های شهری کاهش حجم ترافیک در سطح شهر است اما با اخذ عوارض حدود 60 درصد مردم نمی‌توانند این هزینه را برای مسیر روزانه خود پرداخت کنند و لذا بر حجم ترافیک شهر افزوده می‌شود. وظیفه شهرداری تسهیل و خدمات رسانی در حمل و نقل عمومی شهروندان در سطح شهر است. یکی از راه‌های کنترل ترافیک ساخت بزرگراه، تونل و توقیت حمل و نقل عمومی است. امروز مترو و خطوط بی‌.آر.تی توانسته تا حدودی حمل و نقل در سطح شهر را تسهیل کند اما امروز مترو 2.5 میلیون مسافر را جابه‌جا می‌کند در صورتی که امکان جابه‌جایی پنج میلیون مسافر را دارد. اخذ عوارض برای عبور از تونل به این معناست افرادی که توانایی مالی دارند می‌توانند از تونل استفاده کنند و افرادی که توانایی مالی را ندارند باید مسیر طولانی‌تری را طی کنند و ترافیک در سطح شهر ایجاد شود. خدمات رسانی از سوی دولت به شکل تونل و بزرگراه‌ها نباید هزینه‌ای داشته باشد مگر اینکه بخش خصوص سرمایه گذاری کند و بزرگراه و تونل در کشور ایجاد کند و سرمایه خود را از طریق فروش قبض کسب کند اما دولت برای درآمدزایی نباید دست به چنین اقداماتی بزند.

اعتراض‌ها به شهردار

در روزهاي اخير و به خصوص در فضاي مجازي، اعتراضات مختلفي به تصميم اخير شهرداري براي طرح موضوع پولي شدن عبور از تونل‌هاي شهري صورت گرفت و بسياري از معترضان ، شهردار تهران و وعده هايي كه او پيش از اين براي ايجاد آرامش و داشتن شهري براي همه داده بود را مورد سوال قرار دادند. توييتر و اينستاگرام بيشترين انتقادها به طرح جديد شهرداري را از سوي كاربران شاهد بود و بسياري افراد سوال مي‌كردند در شرايطي كه در دو سال گذشته كمترين توسعه ممكن در بخش حمل و نقل ريلي (مترو) و اتوبوسراني صورت گرفته، چرا شهرداري به جاي تمركز بر دنبال كردن چنين برنامه‌هايي به دنبال موضوعات پرحاشيه‌اي چون پولي شدن عبور از تونل‌هاست؟ و اينكه چرا شهروندان بايد بابت استفاده از زيرساخت‌هايي كه خود پول بناي آن را داده اند، بايد عوارض و بهاي دوباره پرداخت كنند؟ و آيا چنين طرح هايي دنباله‌رو ايده گران كردن و افزايش هزينه‌هاي زندگي در پايتخت با نگاه سرمايه داري نيست؟

جوابیه شهرداری تهران

در همين باره مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران نيز در توضيحي گفته كه «طرح اخذ بهای تردد از تونل‌های شهری در قالب لایحه از سوی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران پیشنهاد شده و صرف ارائه پیشنهاد به منزله پذیرش آن نیست و ارسال آن به شورای محترم اسلامی شهر تهران مستلزم تایید آن در شهرداری تهران است. این طرح هنوز به استحضار و تایید دکتر حناچی شهردار تهران نرسیده و صرفا در مرحله پیشنهاد است.هرگونه طرحی که در دوره جدید مدیریت شهری به اجرا در می‌آید، در راستای مصلحت و منفعت عمومی جامعه خواهد بود و در این دوره هیچ‌گونه طرحی که برخلاف مصالح شهر و منافع شهروندان باشد، اجرا نمی‌شود. مدیریت شهری با درک شرایط دشوار اقتصادی موجود جامعه، خود را در کنار شهروندان می‌داند و از اجرای هر گونه طرحی که باعث افزایش هزینه، ایجاد دشواری و بروز نگرانی برای شهروندان شود، اجتناب خواهد کرد». قطعا در روزهاي پيش رو مخالفت‌هاي ديگري نيز با طرح ناپخته و بر خلاف منافع شهروندان مطرح خواهد شد و بايد منتظر ماند سرنوشت پولي شدن يا نشدن حضور در معابر شهر را ديد؟

منبع: روزنامه قانون
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
0
0
مسئله دریافت پول به عناوین مختلف ازشهروندان به خصوص شهرداری ها -ادارات مالیاتی -بانکها و.................شگرد غلطی است که دراین برهه بی پولی ازمردم اخذ می شود تا چاله ای ازمشکلات وبی پولی سیستم راپرکند این موضوع تبعات مخربی داشته که به عینه مشاهده می شود.
ممد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
0
0
با پول عوارض و مالیات تونل می سازن که ترافیک کم بشه و مردم تردد راحت داشته باشن دوباره از مردم پول می گیرن که از تونل رد بشن به خدا دیگه علی برکت الله....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
0
0
اما بنظر می آید شهردار جدید فرد لایق و کاردانی است که دارای مدیریت قوی هم می باشد.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین