کد خبر: ۱۰۰۷۴۵
تاریخ انتشار : ۱۵ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۵:۰۰

دادستان تهران: مجازات برخی از محکومان حوادث بعداز انتخابات به طور كامل بخشیده شد و به عده‌ای نیز تخفیف مجازات داده شده است

3 كوهنورد آمریكایی هنوز محاكمه نشده‌اند
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: دادستان تهران تاكید كرد: عفو اعلامی از سوی مقام معظم رهبری مشمول محكومان قطعی دادگاه‌هاست.

عباس جعفری دولت آبادی در گفتگو با ایسنا، در تشریح وضعیت محكومان مورد عفو قرار گرفته از سوی مقام معظم رهبری اظهار كرد: این عفو به دو دسته كلی شامل بخشیدگی كامل و تخفیف مجازات تقسیم می‌شود و مجازات عده‌ای به طور كامل بخشیده شد و به عده‌ای نیز تخفیف مجازات داده شده است.

دادستان تهران افزود: افراد زندانی مشمول عفو بعد از اعلام عفو از سوی مقام معظم رهبری بلافاصله آزاد شدند و در مورد محكومانی كه احكام آنها در حال اجرا بود و به مرخصی رفته بودند نیز بعد از تعطیلات، این عفو به زندان ابلاغ می‌شود تا اجرای حكم آنها متوقف شود.

جعفری دولت‌آبادی گفت: افرادی كه احكام آنها در شرف یا در حال اجراست نیز آثار اجرای حكم آنها متوقف و منتفی می‌شود و با صدور قرار موقفه اجرا از سوی دادسرا حكم در مورد آنها به لحاظ مورد عفو قرار گرفتن، اجرا نمی‌شود.

دادستان تهران با بیان این‌كه امیدوارم این عفوها زمینه بازگشت این افراد را به جامعه فراهم كند، افزود: این عفو، پس از ظلم بزرگی بود كه این افراد در حق نظام كردند و نظام در موضع اقتدار آنها را عفو كرد و بنای این عفو بر بازگشت و اصلاح آنهاست و امیدواریم كه به انقلاب و جامعه‌ اسلامی برگردند.

وی ابراز ندامت را از شروط استفاده كنندگان از این عفو خواند و گفت: عفو اعلامی بر اساس اظهارات، نوشته‌ها، رفتار محكومان در طول و بعد از اجرای حكم، نوع مجازات‌ها، میزان محكومیت‌ها و رفتار محكومان در گذشته و اقداماتی كه انجام دادند و ابراز ندامت از گذشته، صورت گرفته است.

جعفری دولت‌آبادی با بیان این‌كه این عفو با اخذ نظر دستگاه‌های ذیربط شكل گرفته است، افزود: اعطای عفو جزو وظایف ذاتی ریاست قوه قضاییه است و ایشان می‌تواند در مناسبت‌های پیش بینی شده در آیین نامه عفو، هر ساله پیشنهاد عفو تعدادی از محكومان را دهد و اعطای عفو در مناسبت‌ها در قوه قضاییه معمول و مرسوم است اما این عفو از این ویژگی برخوردار است كه برای اولین بار طی سال گذشته مشمول محكومان جرایم امنیتی ‌شد.

دادستان تهران افزود: به زودی این عفو را به افرادی كه در مرخصی هستند، ابلاغ خواهیم كرد تا نیازی به بازگشت آنها به زندان نباشد مگر تخفیف مجازات شامل آنها شده باشد؛ اما كسانی كه به مرخصی رفتند و عفو كامل شامل آنها شود، دیگر به زندان برنمی‌گردند یا اجرای احكام آنها موقوف خواهد شد.

وی در مورد افرادی كه مشمول تخفیف مجازات شدند، گفت: الباقی مجازات این افراد اجرا خواهد شد اما این اجرای مجازات مغایرتی با استفاده از مرخصی نخواهد داشت.

جعفری دولت‌آبادی همچنین درباره خبرهایی مبنی بر درخواست عفو برای 3 تبعه آمریكایی تصریح كرد: از آنجایی كه این 3 كوهنورد هنوز محاكمه نشده‌اند، عفو اعلامی مشمول آنان نمی‌شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین