کد خبر: ۱۱۰۷۱۹
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۸۹ - ۱۴:۰۶

برنده اول جشنواره ونیز، جایزه‌ اول جشنواره پرتقال طلایی ترکیه را کسب کرد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: برنده جایزه‌ بهترین فیلم اول جشنواره ونیز، جایزه‌ اول جشنواره پرتقال طلایی ترکیه را کسب کرد. 

چهل‌وهفتمین جشنواره فیلم پرتقال طلایی ترکیه شب گذشته به کار خود پایان داد و فیلم «اکثریت» ساخته «سرن یوس» موفق به دریافت جایزه‌ بهترین فیلم و بهترین کارگردانی شد. 

این فیلم که داستان آن درباره‌ تبعیض‌ نژادی است، در جشنواره‌ ونیز موفق به دریافت جایزه‌ بهترین فیلم اول شده بود. «سرن» که سابقه‌ همکاری با فیلم‌سازان سرشناس ترکیه چون «فاتح آکین» و «یایسم اوستاغلو» را دارد، فیلم‌اش جایزه بهترین بازیگر مرد را نیز به‌دست آورد. 

به گزارش روزنامه زمان، در بخش بین‌الملل، «سیرک کلمبیا» ساخته «دانیس تانوویچ»، کارگردان بوسینایی برنده جایزه اسکار بهترین فیلم انتخاب شد. این فیلم نماینده سینمای بوسنی در جوایز اسکار 2011 است. 

جشنواره امسال پرتقال طلایی ترکیه که 191 فیلم از 35 کشور را به نمایش گذاشت، تحت تاثیر کناره‌گیری «امیر کاستاریکا»، فیلم‌ساز برنده دو نخل طلای کن قرار داشت که عضو هیات داوران بود. 

«کاستاریکا» علت این تصمیم‌ خود را ناراحتی از رسانه‌های ترکیه و برخی از مسوولان دولتی کشور ترکیه دانست که اعلام کرده بودند «کاستاریکا» برای چندین‌بار کشته‌شدن شماری از زنان مسلمان در طول جنگ بوسنی هرزگوین و صربستان را کم‌اهمیت جلوه داده است. 

کاستاریکا در 27 سالگی با ساخت اولین فیلم بلندش با نام «دالی بل را یادت می‌آید؟» موفق به کسب شیر طلای ونیز برای بهترین اثر اول یک کارگردان شد. 

او دومین فیلم بلندش را در سال 1985 با نام «وقتی پدرم برای کار رفته بود» به سینما آورد که موفق به کسب نخل طلای جشنواره‌ کن شد و تا آستانه‌ اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی نیز پیش رفت. 

کاستاریکا دهه‌ 90 را با ساخت فیلم کمدی «رویای آریزونا» در سال 1993 آغاز کرد و دو سال بعد با فیلم «زیرزمین» دومین جایزه‌ی نخل طلا را به کارنامه‌ افتخارات خود افزود.
در سال 1998 کارستاریکا با فیلم «گربه سیاه، گربه سفید» توانست شیر نقره‌ای جشنواره ونیز را برای بهترین کارگردانی دریافت کند. 

این کارگردان صاحب‌نام به‌عنوان بازیگر نقش‌آفرینی‌های بسیار معدودی داشته است که نخستین آنها در سال 2000 در فیلم «بیوه سنت پیر» به کارگردانی «پاتریس لکونته» رقم خورد. 

وی که در سال 2005 ریاست هیات داوران جشنواره‌ کن را عهده‌دار بود، در سال 2007 به عنوان سفیر ملی یونیسف در صربستان منصوب شد و یک سال بعد نشان عالی هنر و ادبیات فرانسه را به گردن آویخت. 

خالق آثاری چون « عصر کولی‌ها»، «زندگی معجزه است» و «این را به من قول بده» اخیرا دو جایزه دستاورد سینمایی را از جشنواره‌های بخارست رومانی و تورین ایتالیا دریافت کرده است. 

خرس نقره‌ای جشنواره برلین، بهترین کارگردانی جشنواره‌ کن، بهترین فیلم اروپایی جوایز سزار فرانسه و جایزه‌ بهترین فیلم خارجی از جوایز لومیر فرانسه از دیگر افتخارات سینمایی کاستاریکا هستند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین