کد خبر: ۱۱۰۹۵۸
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۸۹ - ۱۸:۱۱

روایت توکلی از حذف نظارت دیوان محاسبات بر اجرای بندهایی از قانون برنامه

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس از تفاهم هیأت رئیسه کمیسیون تلفیق مجلس با دولت برای حذف نظارت دیوان محاسبات از بندهایی از برنامه پنجم خبر داد و گفت: به دنبال اعتراض اعضای کمیسیون تلفیق، پیشنهاد نظارت معاونت نظارت مجلس به جای دیوان محاسبات بر برنامه نیز حذف شد.

احمد توکلی، در پاسخ به این سئوال که چرا در روند بررسی برنامه پنجم توسعه در کمیسیون تلفیق، نظارت دیوان محاسبات از این برنامه برداشته شد، اظهارداشت: یک تکلیفی در قانون برنامه برای دیوان محاسبات در نظر گرفته شده بود مبنی‌بر اینکه دولت در مواردی که اجازه کمک به اشخاص حقیقی و حقوقی دارد یا مواردی که می توانند "وجوه اداره شده " را در راستای اهداف برنامه تخصیص دهد، دیوان محاسبات بر آن کنترل داشته باشد. 

وی افزود: متاسفانه در توافقی که بین رئیس و نواب رئیس کمیسیون تلفیق (محمدرضا باهنر، رضا عبداللهی و حسن ابوترابی‌فرد) با آقای عزیزی معاونت راهبردی و برنامه‌ریزی رئیس‌جمهور انجام شد، این ماده برداشته شد و برای تجدیدنظر به کمیسیون آورده شد که براساس آن به جای دیوان محاسبات، نظارت با معاونت نظارت مجلس باشد. 

توکلی گفت: نمی‌توان نهادی که مبتنی‌بر قانون اساسی است و یک سازمان تخصصی و فنی است و گرایش سیاسی هم ندارد را حذف و به جای آن نظارت یک فرد را که سیاست‌مدار است و ممکن است در معرض تمایلات سیاسی قرار گیرد، انتخاب کرد، واضح است این اقدام مضراتش بیشتر از منفعتش است.

این نماینده مجلس اظهار کرد: اعتراضات به حذف نظارت دیوان محاسبات از بخشی از برنامه توسعه و جایگزینی نظارت فردی، موجب شد نسبت به ماده مذکور در کمیسیون تجدید رای شود که در این تجدید رای، نظارت معاون نظارت مجلس رای نیاورد و این بند نیز حذف شد. هم اکنون دیوان محاسبات طبق وظایف خودش می‌تواند وظایفش را اعمال کند اما آن ماده که صراحت داشت دیوان محاسبات ناظر باشد متاسفانه حذف شد، البته به وظایف کلی دیوان محاسبات لطمه وارد نشد. 

وی گفت: این کار تلفیق به اعتراض عده کثیری از حضار کشید و در همان زمان من جلسه را ترک کردم و در پی این اقدام چهار نفر دیگر هم با من همراهی کردند و جلسه را ترک کردند . این عده از کسانی بودند که سابقه کار با دیوان محاسبات داشتند و می دانستند که واگذاری مسئولیت دیوان محاسبات به یک فرد چه میزان غلط است. اما در نهایت کار به تجدید رای در کمیسیون رسید و نظارت معاونت نظارت مجلس هم حذف شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین