کد خبر: ۱۱۲۷۲۳
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۳۸۹ - ۰۸:۳۳

لیست "زنان قدرت" در جهان

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: با پایان یافتن انتخابات دور دوم ریاست جمهوری برزیل و پیروزی «دیلما روسف» اكنون 10 زن به عنوان رییس‌جمهور، قدرت را در كشورهای مختلف جهان در دست دارند. این 10 رییس جمهور كه اغلب آنها به جز رییس جمهور سوئد و ایرلند اولین رؤسای جمهور زن در كشور متبوعشان به شمار می روند، چه كسانی هستند؟

به گزارش خبرگزاری‌‌ها، در اروپا چهار زن به عنوان رییس جمهور قدرت را در دست دارند. «تاریا هالونن» در فنلاند، «مری مك آلیس» در ایرلند، «دوریس لوتارد» در سوئیس و «دالیا گربوسكایته» در لیتوانی چهار رییس جمهور زن اروپایی هستند.

قاره آسیا هم دو زن رییس جمهور دارد. «پراتیبا پاتیل» در هند و «رزا اوتونبایوا» در قرقیزستان دو رییس جمهور زن آسیا هستند. اگرچه باید گفت اوتونبایوا به عنوان رهبر دولت موقت، تا برگزاری انتخابات جدید به مدت شش ماه اداره قرقیزستان را به عهده خواهد داشت.

لیبریا هم كشوری در غرب آفریقا است كه «الن جانسون سیرلیف» ریاست جمهوری را در آن به عهده دارد تا تنها زن رییس جمهور در قاره سیاه باشد.

در قاره آمریكا هم چهار زن به كرسی ریاست جمهوری تكیه داده اند كه همه آنها در آمریكای لاتین قدرت را در دست دارند. در واقع باید گفت اكنون زنان در بیش از نیمی از آمریكای لاتین قدرت را در دست دارند و در صورت ادامه روند موجود، كشورهای آمریكای لاتین رفته رفته به امپراطوری زنان تبدیل خواهند شد.

برزیل به عنوان بزرگ‌ترین كشور آمریكای لاتین به وسیله دیلما روسف اداره می شود و در آرژانتین كه دومین كشور پهناور این قاره است، كریستینا كرشنر قدرت را در دست دارد.

كاستاریكا هم به عنوان كشوری كه رابط كشورهای دو طرف قاره پهناور آمریكا است و اهمیت ژئوپلتیك دارد، به دست چینچیلا اداره می شود.

آرژانتین 

در آمریكای لاتین كریستینا فرناندز كه اغلب با نام همسرش «كریستینا كریشنر» شناخته می شود، اولین زنی است كه با پیروزی در انتخابات به ریاست جمهوری آرژانتین رسیده و پس از «ایزابل پرون» دومین زنی است كه بر كرسی ریاست جمهوری دومین كشور بزرگ آمریكای لاتین تكیه زده است.

در واقع «ایزابل پرون» در سال 1974 به دنبال مرگ همسرش بدون برگزاری انتخابات به مدت دو سال ریاست جمهوری آرژانتین را بر عهده گرفت. در مورد خانم «كریستینا فرناندز» هم همین داستان با تفاوت‌های كوچكی به چشم می خورد. اگر چه خانم «كریستینا فرناندز» پیش از فوت همسرش و پس از برگزاری یک انتخابات قانونی روی كار آمد، اما در واقع پس از آن كه همسرش در مقام ریاست جمهوری به علت بیماری، بسیاری از فعالیت‌های سیاسی خود را ترک كرده بود، نامزد شركت در انتخابات ریاست‌جمهوری شد.

گفتنی است؛ رییس‌جمهور آرژانتین هفته گذشته به دنبال بروز عارضه قلبی درگذشت.

كاستاریكا 

ریاست جمهوری در كاستاریكا نیز بر عهده یك زن است. خانم «لورا چینچیلا» كه از سال 2010 تاكنون رییس جمهور كاستاریكا است سال ها به عنوان معاون رییس جمهور سابق این كشور فعالیت می كرد.

«چینچیلا» نخستین زن تاریخ «كاریستاریكا» است كه به سمت ریاست جمهوری این كشور رسیده و جانشین «اسكار آریاس» هم‌حزبی خود در عالی‌ترین سمت دولتی «كاستاریكا» شد. «چینچیلا» برخلاف حامی قدرتمند خود اسكار آریاس به جای اشاعه سكولاریسم به تقویت كلیسای كاتولیك پرداخت و در كوتاه مدت به مبارزه با همجنس بازان و سقط جنین شهرت یافت.

برزیل 

و اما دیلما روسف كه هفته گذشته با شعار ادامه سیاست های «داسیلوا» توانست با شكست رقیب عنوان اولین زن رییس جمهور برزیل را به خود اختصاص دهد، رییس دفتر رییس جمهور برزیل بود. روسف كه در دوران جوانی به دلیل مبارزات سیاسی خود سه سال زندانی شده بود، پس از سقوط دیكتاتوری نظامی در برزیل و روی كار آمدن داسیلوا ابتدا دو سال به عنوان وزیر انرژی در كابیته فعالیت كرد. پیش بینی می شود این زن كه مردم برزیل او را "بانوی آهنین" لقب داده اند، موجب مستحكم‌تر شدن جبهه مخالفان واشنگتن در آمریكای لاتین خواهد شد.

اما در جهان زنان قدرتمند دیگری از جمله «جولیا گیلارد» نخست وزیر استرالیا و یا «آنجلا مركل» صدر اعظم آلمان هم هستند كه قدرتمندترین چهره های كشور متبوعشان به حساب می آیند، اما رییس جمهور نیستند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین