کد خبر: ۱۱۵۳۸۱
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۸۹ - ۱۲:۱۹
فاطمه طباطبایی:

اینکه با عصبیت و تعصب بخواهیم عده‌ای را حذف کنیم، به‌صلاح نیست

چیزی که امام آن را تهدید می‌دانستند، متفرق شدن نیروهای داخلی بوده است
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: ماهنامه مدیریت ارتباطات در شماره آذرماه خود در مورد وصیت‌نامه امام خمینی‌(ره) با فاطمه طباطبایی، عروس امام و همسر حاج احمد خمینی گفت‌وگویی انجام داده است که حاوی نقطه‌نظرات و دیدگاه‌های خواندنی و تأمل‌برانگیز است.
 
به گزارش آفتاب، وی در بخشی از این گفت‌وگو در مورد آنچه امام برای نظام تهدید می‌دانستند گفته: 

به‌نظر من آن چیزی که امام آن را تهدید می‌دانستند، متفرق شدن نیروهای داخلی بوده است که حتی از نظر ایشان از خطر دشمنان خارجی هم مهم‌تر است و در ابتدای وصیت‌نامه‌شان هم تأکید دارند اختلاف کلمه کشور را از هم می‌پاشاند. نباید فکر کنیم فقط دشمن بیرونی تهديدی برای كشور است، بلکه اختلافات داخلی گاهی اوقات خطرناک‌تراست. بارها امام تأکید داشتند که اختلاف خوب است و باعث رشد و پیشرفت می‌شود و همیشه در زمان تدریس اگر طلبه‌ها سؤالی یا انتقادی نمی‌کردند، به آنها می‌گفتند مگر مجلس ختم آمده‌اید؟ اما امام این اختلاف‌نظرها را تا حدی که منجر به هیاهو و دعوا نشود، مجاز می‌دانستند. 

اینکه تنها با عصبیت و تعصب بخواهیم عده‌ای را حذف کنیم، اصلاً به صلاح نیست و تنها نگرانی امام تفرقه‌ای بود که بین افراد در داخل یک نظام ایجاد شود و عامل این تفرقه هم عصبیت و جاهلیتی باشد که در زمان پیغمبر(ص) هم بود وقتی ريشه اختلاف، تعصب و خودكامگی باشد، برای كشور خطر محسوب می‌شود وگرنه دشمنان خارجی در زمان حیات امام با حمايت استکبار جهانی در مقابل ایران ايستادند اما امام توانستند با وحدت کلمه این تهدید را بر طرف كنند؛ آنهم در شرایطی که تمام دولت‌های بزرگ به صدام كمک‌های نظامی و غيره می‌كردند ولی ما حتی توان خرید سلاح را هم نداشتیم و به‌صورت قاچاق و ناقص و با چند برابر هزینه آن را خریداری می‌کردیم. با همه این اوصاف امام توانستند کشور را اداره کنند، چراکه در داخل کشور و بين همه گروه ها وحدت کلمه و اتفاق نظر وجود داشت. 

فاطمه طباطبایی در بخش‌های دیگری از گفت‌وگوی خود با ماهنامه مدیریت ارتباطات در خصوص وصیت‌نامه احمد آقا، تدریس وصیت‌نامه امام به عنوان یک واحد درسی در دانشگاه آزاد، شرایط امام برای دیدار با رجوی، وجود نگاه سیاسی به وصیت‌نامه امام، نگاه جوانان امروز به اندیشه‌های امام و تأثیر تفسیر نادرست سیاسی از اندیشه امام بر جوانان و این گفته امام در انتهای وصیت‌نامه که «با دلی آرام و قلبی مطمئن... به سوی جایگاه ابدی سفر می‌کنم» سخن گفته است. 

مشروح این گفت‌وگو در هفتمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات منتشر شده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین