کد خبر: ۱۱۶۲۴۵
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۸۹ - ۲۱:۳۶

آیت‌الله جوادی‌آملی: ‌ظلم به ملحد هم حرام است

آفتاب‌‌نیوز : فتاب: آیت‌الله جوادی آملی ظهر امروز در دیدار اعضای كاروان آسیایی شكست حصر غزه، در محل سالن كنفرانس بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء، در قم اظهار داشتند: نجات مسلمانان فلسطینی از چنگال رژیم صهیونیستی گرچه مهم است و قطعاً باید صورت گیرد، اما مطلب مهمتر شكست اسرائیل درونی هر انسان است. 

به گزارش مركز خبر حوزه، ایشان با بیان این كه مسلمانان معتقد اند بعد از مرگ، از قفس دنیا آزاد می‌شوند و كارهای نیک دنیا، تا ابد مایه ای برای آسایش آن‌ها خواهد بود، گفتند: افراد شركت كننده در كاروان آزادی غزه كه حركت خود را از هند آغاز كرده و این راه طولانی را تا غزه ادامه خواهند داد، ره‌توشه‌ای ابدی برای خود جمع می‌كنند كه نافع آن‌ها بعد از مرگ خواهد بود. 

ایشان با اشاره به پوشش مطلوب رسانه‌های ایران در خصوص انتشار اخبار كاروان آزادی غزه، بیان داشتند: گرچه رسانه‌های ایران و غیرایرانی موظف‌اند كه كار شما را رسانه‌ای كرده و آن را به گوش مردم دنیا برسانند، اما شما به این ها اكتفاء نكنید و نیت‌تان خدایی و فكرتان الهی باشد. 

این مفسر قرآن كریم، با بیان این كه دستورات خداوند در قرآن كریم، به سه بخش احكام در قلمرو اسلامی، احكام توحیدی و در نهایت احكام بین‌المللی تقسیم می‌شود، تصریح كردند: احكام بین‌المللی قرآن از جمله ظلم‌ستیزی و عدالت‌‌خواهی، اختصاص به یک ملت یا یک دین خاص ندارد و شامل همه افراد عالم می شود كه از آن ها با عنوان احكام انسانی نیز یاد می‌شود. 

این مرجع تقلید ادامه دادند: یعنی رعایت عدل لازم است، چه افراد مسلمان باشند و چه نباشند و ظلم و ستم نیز حرام است و این موضوع تنها اختصاص به افراد موحد یا ملحد ندارد. 

حضرت آیت‌الله جوادی آملی، با اشاره به آیاتی از سوره مباركه ممتحنه، اظهار داشتند: این آیات، جزء احكام بین‌المللی قرآن كریم هستند كه در آن ها عنوان شده است مسلمانان موظف‌اند كه نه ظلم كنند و نه زیر بار ظلم بروند كه این موضوعی است كه در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز به آن تأكید شده است. 

ظلم حتی در حق ملحد هم حرام است 

ایشان تأكید كردند: از نظر اسلام، ظلم حتی اگر در حق یك ملحد و بی دین هم باشد، حرام است و همچنین رعایت عدل، لازم و ضروری است.
استاد خارج فقه حوزه، گفتند: مردم دنیا شاهدند كه بیش از 50سال است كه فلسطینیان آواره‌اند و دیوانه‌ای به آن‌ها حمله نموده و آنان را از خانه و كاشانه خود بیرون كرده است، اگر كسی این ظلم‌ها را ببیند و فریاد برنیاورد، اهل غیرت نیست. 

معظم‌له، با بیان این كه غیرت از برجسته‌ترین فضائل الهی و عبادی است، گفتند: غیرت فضیلتی است كه می‌توان آن‌ها را در بخش بین‌المللی قرآن جستجو كرد. 

آیت‌الله جوادی آملی، گفتند: مسلمانان فلسطینی و غزه به دلیل این كه حاضر نیستند كسی را در حریم خصوصی خود بپذیرند، غیرتمند و رژیم صهیونیستی كه سرزمین آنها را غصب كرده، بی‌غیرت است. 

ایشان خطاب به كاروان آزادی غزه گفتند: شما بزرگوارانه كه منطقه وسیع آسیا را زیر پا گذاشته اید تا به مردم غزه كمک كنید، نشان از غیرتمداری شماست، از این رو من به نوبه خود از غیرت‌مداری شما سپاسگزارم. 

ایشان با بیان این كه گاهی خداوند به خاطر اقدام یک عده آدم غیور كشوری را از خطرات حفظ می‌كنند، خطاب به هندی‌هایی كه در كاروان آزادی غزه شركت دارند، گفتند: خداوند به بركت غیرت مد اری شما، كشور هند را كه سرزمین اسرار است، حفظ كند. مسیر طولانی هند، پاكستان، ایران، سوریه، تركیه، مصر و فلسطین با غیرت شما، معطر خواهد شد و این عطر را مردمی احساس می‌كنند كه پیرو مكتب یوسف و یعقوب نبی(ع) هستند. 

آیت‌الله جوادی آملی خاطرنشان كردند: استكبار جهانی همان‌گونه كه كر و كور است، شامه او هم بسته است و نمی‌تواند عطر كاروان آزادی غزه كه غیرتمندانه به سوی غزه می‌رود را استشمام كند. 

ایشان با بیان این كه سفرنامه كاروان آزادی غزه، سفرنامه‌ای جهانی تقلی می شود، گفتند: نه با دوچرخه در جهان گشتن هنر است، نه با كشتی عبور كردن كمال است و نه با هواپیما دور عالم گشتن فضیلت؛ چرا كه تمام این‌ها فضیلت‌هایی حیوانی است؛ زیرا ماهی ها هم ممكن است از دریایی به دریای دیگری بروند یا پرندگان از نقطه‌ای به نقطه دیگر عالم، اما سفر شما سفر كاروان آزادی غزه كه نیت‌های پاكی در آن دیده می شود، سفری الهی است. 

استاد برجسته حوزه علمیه قم، خطاب به افراد كاروان آزادی غزه گفتند: قدر سفر خود را بدانید و مطمئن باشید كه خداوند در قرآن وعده داده است كه كارهای نیک افراد را ثبت خواهد كرد. 

ایشان تصریح كردند: كاروان آزادی غزه، كاروان حریت و آزادی و استقلال جهانی تلقی می شود و امیدواریم كه بركت نیت های پاك افراد شركت كننده در كاروان آزادی غزه، اسرائیل متنبه و مردم مسلمان غزه از حصر آزاد شوند. 

آیت‌الله جوادی آملی در پایان در پاسخ به سؤال یكی از اعضای هندی كاروان آزادی غزه مبنی بر این كه برخی افراد عنوان كردند كه تنها كاری كه از سوی موحدان و با نیت الهی باشد، نتیجه بخش خواهد بود، گفتند: اصل این است كه آن چه كه ثمر می دهد كار خوب است، اما این فعل خوب اگر از فاعل خوب و موحد باشد، نتیجه دنیا دارد و هم آخرت، اما اگر صاحب آن كار خوب، به قیامت و خداوند اعتقادی نداشت، هرچند اثر معنوی و اخروی ندارد، اما اثر دنیایی او ثابت خواهد بود. 

ریا و خودبینی مانع به ثمر رسیدن كارها 

ایشان خاطرنشان كردند: تنها چیزی كه مانع است كار در این دنیا به ثمر برسد، ریا و خودبینی است و از این رو اگر در كاروان آزادی غزه افرادی باشند كه ریا و خود بینی نداشته باشند،َ سهم تعیین كننده ای در آزادی غزه ایفاء خواهند كرد، اگر چه اعتقادی به خدا و قیامت هم نداشته باشند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین