کد خبر: ۱۲۳۷۲۶
تاریخ انتشار : ۰۹ فروردين ۱۳۹۰ - ۰۹:۰۹

کشف آب آلوده به مواد رادیواکتیو در نزدیکی نیروگاه فوکوشیما

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مقامات ژاپن می‌گویند که برای اولین بار آب آلوده به میزان بالای مواد رادیو اکتیو در نزدیکی یکی از ساختمان های نیروگاه فوکوشیما در شمال غربی این کشور، کشف شده است.

نیروگاه فوکوشیما براثر زلزله و سونامی که حدود سه هفته پیش ژاپن را لرزاند، آسیب دیده است.

کشف آب آلوده به مواد رادیو اکتیو در تونلی که به راکتور شماره 2 متصل است، موجب افزایش نگرانی‌ها از بابت نشت مواد رادیواکتیو از داخل ساختمان به بیرون و وارد شدن آن به محیط زیست شده است.

پیشتر، دولت ژاپن از تپکو، اپراتور نیروگاه فوکوشیما، به دلیل اشتباهی که در اعلام میزان آلودگی آب نیروگاه مرتکب شده بود، شدیدا انتقاد کرده بود.

مقامات می‌گویند نگرانی شدیدی که از بابت پیدا شدن مواد رادیواکتیو در داخل راکتور شماره 2 به وجود آمده بود، ناشی از ذوب شدن بخشی از میله‌های سوخت بود. 

کشف آب رادیواکتیو در بیرون ساختمان راکتور، تحول نگران‌کننده‌ای است.

تا کنون آب‌های آلوده به میزان بالای مواد رادیو اکتیو، فقط در داخل ساختمان‌های راکتورها پیدا شده بود.

با این وجود، تپکو می‌گوید که هنوز آب آلوده به دریا نرسیده است.

همزمان با کشف این آب رادیو اکتیو ، یکی از اعضای بلندپایه کابینه ژاپن، گفته است که اولویت در حال حاضر جلوگیری از نشت آب آلوده به داخل دریا و یا زمین است.

تصحیح رقم مربوط به آلودگی

یوکیو ادانو، سخنگوی دولت ژاپن این سخنان را یک روز پس از آن بیان کرد که تپکو، اپراتور فوکوشیما، گفت میزان مواد رادیواکتیو در راکتور شماره 2، ده میلیون برابر بیشتر از حد معمول است.

تپکو بعدا این رقم را تصحیح کرد و گفت که میزان آلودگی به این حد نیست.

به دنبال اعلام میزان آلودگی بسیار زیاد آب راکتور شماره ۲ نیروگاه اتمی فوکوشیما، کارگرانی که در تلاش بودند از ذوب شدن میله‌های سوخت در این رآکتور جلوگیری کنند، مجبور به تخلیه این رآکتور شده بودند.

پیشتر آژانس اتمی ژاپن اعلام کرده بود که ید رادیواکتیو موجود در آب دریای نزدیک به این نیروگاه تا ۱۸۵۰ برابر حد معمول رسیده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز هشدار داده است که احتمالا این بحران تا ماه‌ها ادامه خواهد داشت.

در پی سونامی و زلزله شدیدی که کمتر از سه هفته پیش ژاپن را لرزاند و موجب آسیب دیدن نیروگاه اتمی فوکوشیما در این کشور شد، تششعات رادیواکتیو از یکی از رآکتورهای شش‌گانه این نیروگاه به یک بحران بزرگ در ژاپن تبدیل شد. هنوز منبع اصلی نشت مواد رادیواکتیو دقیقا مشخص نشده است.

از شرکت برق توکیو، تپکو، که این نیروگاه را در اختیار دارد، به دلیل عدم شفافیت و قصور در ارائه اطلاع‌رسانی به موقع به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین