کد خبر: ۱۲۷۱۰۳
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۸:۱۹

جوانفکر: برخی رسانه‌ها طوری خبر منتشر می‌کنند که گویی برای مسئولان شنود گذاشته‌اند

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: روزنامه ایران در سرمقاله خود با عنوان «اگر مردم باور کنند» به قلم علی اکبر جوانفکر نوشت:

* طراحان و سناریو نویسانی که در اتاق‌های فکر! گردهم می‌آیند، با استناد به منابع خبری دروغین مانند «شنیده شده است، گفته می‌شود‌، یک منبع آگاه می‌گوید، در محافل خصوصی خبری نقل شده است...» اقدام به خبرسازی و واقع‌نمایی برخی جعلیات می‌کنند و از این طریق می‌کوشند اذهان مخاطبان را تحت تأثیر تبلیغات ساختگی اما هدفمند خود قرار دهند. عناصر فعال در این تحرک سیاسی اما غیراخلاقی، شایعات ساخته و پرداخته شده در اتاق‌های فکر! خود را به عباراتی مانند «شنیده شده است»، مستند می‌کنند تا به مخاطبان‌شان چنین القا نمایند که گویا دست‌اندرکاران پایگاه خبری مزبور از طریق کارگذاشتن شنود در محیط کار و زندگی مسئولان عالیرتبه کشور، به این اطلاعات دست یافته‌اند. اگر در مخاطبان چنین احساسی ایجاد شود، سناریو نویسان و طراحان جریان تبلیغاتی علیه دولت به هدف خود رسیده‌اند زیرا مخاطبان، شایعات ساخته شده را به عنوان اطلاعات درست و دقیق باور می‌کنند و آن را دهان به دهان به دیگران انتقال می‌دهند. در این ارتباط می‌توان به چند نکته تلخ اما مهم اشاره کرد. 

*مهمترین نکته آن است که اگر مردم باور کنند برخی از جریان‌ها و محافل می‌توانند گفت‌وگوها و مذاکرات مسئولان و مقامات کشور را استراق سمع کنند، که این امر برخلاف واقعیت است زیرا آزادی بیان و اندیشه در جامعه اسلامی یک حقیقت انکارناپذیر است. نکته مهم و تلخ دیگر آن است که شایعه‌سازان و دروغ‌پردازان با دست باز و خیال راحت می‌توانند تبلیغات هدفمند خود را جابیندازند و از این رهگذر به نیات خود جامه عمل بپوشانند. 

*با آنچه گفته شد، از دستگاه‌های مسئول بویژه قوه قضائیه انتظار می‌رود که با این پدیده ناهنجار یعنی شایعه‌سازی و دروغ پردازی به صورت قانونی برخورد کنند و آنها را به پای میز عدالت فرابخوانند. رواج بازار شایعه سازی و دروغ‌پردازی در جامعه، نتیجه حاشیه امنی است که عناصر بداخلاق و دارای نیت‌های سوء، برای خود ایجاد کرده‌اند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین