کد خبر: ۱۳۲۰۸۸
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۳۹۰ - ۰۷:۳۲

توقف پذیرش دانشجو نقض حقوق جوانان است

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سعید مدنی، پژوهشگر مسایل اجتماعی معتقد است «توقف پذیرش دانشجو در مجموعه‌ای از رشته‌های علوم انسانی مانند روزنامه‌نگاری ،‌علوم اجتماعی و روان‌شناسی از دانشگاه علامه به منزله نادیده گرفتن حقی است که در قانون اساسی نیز بر آن تاکید شده؛ حقی که بر اساس آن دولت موظف است وسایل تحصیلات عالی را گسترش دهد،‌ بنابراین هیچ مسئولی حق ندارد حق دسترسی به رشته‌های مورد علاقه افراد را نقض کند و فرصت دسترسی جوانان فارغ‌التحصیل دبیرستان را به تحصیل در یک دانشگاه متوقف کند.»

مدنی تاکید کرد: «توقف پذیرش دانشجو در این رشته‌ به منزله نقض حقوق تمامی جوانان دیپلمه است که می‌خواهند از حداکثر امکانات دانشگاهی موجود در کشور بهره ببرند.»

وی تبعات این اقدام را جلب استعدادهای کشور به دانشگاه‌های خارج از کشور دانست و افزود: «توانایی استادان رشته‌های علوم انسانی به مراتب بیشتر از دانشگاه‌های منطقه و حتی برخی دانشگاه‌های دنیاست.»

تصمیمات بدون نظر استادان گرفته می‌شود 

مدنی در مورد عدم اطلاع مدیران و اعضاء هیات علمی اغلب گروه‌هایی که پذیرش دانشجو در آنها متوقف شده گفت: « تصمیمات در این دانشگاه برخلاف روال معمول مدیریت مراکز آموزشی بدون کسب نظر استادان دانشگاه انجام می‌گیرد.»

توقف پذیرش دانشجو در 13 رشته علوم انسانی در حالی در دانشگاه علامه طباطبایی اجرایی شده که معاون آموزشی این دانشگاه این تصمیم را در راستای بازنگری رشته‌های علوم انسانی و اولویت‌های کشور می‌داند.

وی یادآوری می‌کند: «علوم انسانی مثل بسیاری از علوم و حتی بیش از آنها کارکرد و آثار بسیار مثبتی در جامعه ایران داشته و به‌عنوان نمونه روزنامه‌نگاران فارغ‌التحصیل دانشگاه نقش بسیار مهمی در شکل‌دهی افکار عمومی جامعه ایران داشته و دارند. 

همچنین فارغ‌التحصیلان علوم اجتماعی دانشگاه‌ها نیز توانسته‌اند در مواقع لزوم نسبت به بحران‌های اجتماعی هشدار بدهند و عواقب ادامه سیاست‌های نادرست را گوشزد کنند. کسانی‌که هم‌اکنون سکان برنامه‌های اقتصادی کشور را در دست دارند نیز اغلب فارغ‌التحصیلان همین دانشگاه‌ها هستند. کسانی‌که در زمینه مسایل اقتصادی حرفی داشته‌اند نیز تحصیل‌کرده این دانشگاه‌ها هستند. پس چرا حالا که نوبت استفاده نسل جوان امروز از این امکانات و منابع شده،‌ دانشجویان دیروز، دانشگاه‌های امروز را به تعطیل می کشانند. آیا وقتی‌که مهندسان ساختمان، ساختمان‌ بی‌بنیادی بسازند، کل سابقه علوم مهندسی را زیر سئوال می‌برند یا اینکه به بهانه تشخیص اشتباه بیماری توسط یک پزشک کل تجربیات و سوابق جامعه علمی پزشکان را زیر سئوال می‌برند؟»

این پژوهشگر مسایل اجتماعی تاکید کرد: «با توجه به مجموع شرایط، ایران امروز بیش از همیشه نیازمند تربیت نیرو در رشته‌های علوم انسانی است. به عنوان نمونه در چند هفته اخیر اعتراضاتی که نسبت به وضعیت اجتماعی و ظهور و بروز مسایل اجتماعی مطرح شد،‌ نشان داد جامعه ایران بیش از پیش به متخصصان علوم اجتماعی نیاز دارد. اصلا اگر مدیریت اجتماعی کشور در اختیار متخصصان علوم اجتماعی بود وضعیت تا این حد نامطلوب نمی‌شد. این حوادث نشان‌گر عدم اجازه مداخله به متخصصان علوم اجتماعی در مدیریت کشور است. اگر از استعداد و توانایی متخصصان علوم اجتماعی و دانش شناخت جامعه در اداره کشور استفاده می‌شد، شرایط اجتماعی به این سمت غیر قابل دفاع نمی‌رفت.» 

این پژوهشگر مسایل اجتماعی معتقد است شرایط اجتماعی فعلی نتیجه نادیده‌گرفته شدن تخصص اجتماعی است.

این جامعه‌شناس با توجه به بالا بودن شیوع اختلالات روانی و اجتناب ناپذیر بودن و ضرورت گسترش خدمات سلامت روان در جامعه گفت: «این موضوع نشان می‌دهد که نیاز جامعه‌ به متخصصان روان‌شناسی نیز بیش از همیشه است. در حالی‌که رشته روان‌شناسی نیز یکی از رشته‌هایی است که این ترم در دانشگاه علامه دانشجو پذیرش نمی‌کند. از طنزهای تلخ اینکه نفر برگزیده کنکور علوم انسانی در مصاحبه تلویزیونی می‌گوید گزینه اول انتخاب رشته‌اش روان‌شناسی علامه است.»

مدنی تاکید کرد مجموع شرایط کشور حکم می‌کند که متخصصان علوم انسانی بیشتری در کشور داشته‌باشیم.

اصلاح علوم انسانی توقف‌ناپذیر است 

این استاد دانشگاه با اشاره به موضوع نیاز به بازبینی و اصلاح در رشته‌های علوم انسانی، یادآوری کرد: «نیاز به بازبینی در رشته‌های علوم انسانی هیچ‌وقت متوقف نمی‌شود همانطور که در مورد علوم پزشکی و مهندسی نیز همین گونه است. براین اساس نه تنها بهبودی در وضعیت ایجاد نمی‌کند بلکه با محدود شدن متخصصان در حوزه‌های علوم انسانی دانشگاهی جامعه ایران امکانات کمتری برای مقابله با توقف آموزش در علوم انسانی و بحران‌های اجتماعی خواهد داشت و با شرایط وخیم‌‌تری مواجه می‌شود. اساسا این هجوم و حملات پی در پی به رشته‌های علوم انسانی بیش از آنکه مبتنی بر شواهد واقعی و توجه به منافع عمومی جامعه باشد نوعی برخورد سیاسی است. دانشگاه علامه طباطبایی افراطی‌ترین مواضع را در این زمینه داشته بدون آنکه در برابر هیچ مرجعی پاسخ‌گو باشد.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۷
0
0
دارن به شكل خيلي مشخص ايران را به زمان قاجار برميگردونن
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین