کد خبر: ۱۳۴۳۴۹
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۷:۳۰
برگزاری جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام

هاشمی: امیدوارم همبستگی جایگزین اختلاف‌انگیزی شود

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب- سرویس سیاسی: اولین جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام پس از ماه مبارک رمضان صبح امروز تشکیل شد. 

به گزارش آفتاب، در این جلسه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با آرزوی قبولی طاعات در ماه مبارک رمضان و تشکر از حضور حماسی مردم سراسر کشور در راهپیمایی روز جهانی قدس و تبریک عید سعید فطر، ابراز امیدواری کرد: آثار و برکات معنوی خودسازی این ماه، موجب رفع برخی بداخلاقی‌های اختلاف‌برانگیز و جایگزینی آن با وحدت و همبستگی بیشتر در نظام اسلامی باشد. 

سپس ادامه بررسی و تدوین سیاست‌های کلی نظام پیرامون روابط خارجی که از جلسات قبل در مجمع آغاز شده بود، با حضور اکثریت اعضاء و نمایندگانی از وزارت امور خارجه پیگیری شد و موارد ذیل به تصویب رسید: 

- حضور تأثیرگذار در عرصه‌های مختلف سیاسی، امنیتی، اقتصادی، فرهنگی، حقوقی و مدیریت چالش‌ها و بحران‌های منطقه‌ای، اسلامی و بین‌المللی با بهره‌گیری از توان ملی و کلیه ظرفیت‌ها. 

- تعامل مؤثر و سازنده با کشورهای همسایه، منطقه و جهان اسلام با هدف ایجاد پیوندهای اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و امنیتی پایدار دو یا چندجانبه. 

- تعامل فعال با کشورها و نهادهای مؤثر بین‌المللی و بنگاه‌های بزرگ اقتصادی جهت توسعه، تحکیم و تثبیت روابط اقتصادی، جذب منابع مالی به ویژه سرمایه‌های خارجی و فناوری‌های پیشرفته و گسترش بازار صادرات کالا و خدمات و افزایش قدرت رقابتی ایران. 

- شناسایی زمینه‌های مناسب و ایجاد بستر لازم جهت گسترش سرمایه‌گذاری جمهوری اسلامی ایران (دولتی و غیردولتی) در کشورهای مختلف. 

- تعامل فعال در جهت احقاق حقوق و تأمین منافع ملی و نهایی کردن موضوعات اولویت‌دار با همسایگان. 

- حضور مؤثر در سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای در جهت جلوگیری از تخریب و آلودگی محیط زیست و تغییرات آب و هوایی. 

- اتخاذ دیپلماسی مؤثر انرژی با هدف ارتقای نقش مدیریتی ایران در امنیت، تولید، انتقال، انرژی و افزایش فرصت‌های صادرات و جذب سرمایه و فناوری‌های پیشرفته در این حوزه. 

ادامه بررسی این سیاست‌ها به جلسه آینده مجمع موکول شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین