کد خبر: ۱۴۰۸۹۱
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۰ - ۰۸:۱۰

ماشین بزرگ نارضایتی‌ساز فیلترینگ

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: علی حسینی در الف نوشت: وزیر ارتباطات و مسئولان فنی مربوطه به‌خاطر ناکارآمدی سیستم فیلترینگ در فیلتر‌کردن غیرمنطقی و اشتباهی میلیون‌ها سایت، شایسته توبیخ هستند. 

هم اکنون سیستم فیلترینگ کشور برای فیلترکردن سایت‌ها از دو مکانیسم مبتنی بر فهرست داخلی و فهرست خارجی (احتمالا خریداری شده) استفاده می‌کند. فهرست داخلی که بر اساس تصمیمات دستگاه قضایی یا کمیته سه نفره عمل می‌کند، موضوع این یادداشت نیست، چرا که حداقل وجود مکانیسم شفاف در فیلترینگ این گونه وب سایت‌ها و محدود بودن این فهرست به سایت‌های سیاسی معاند یا ضدمذهبی یا غیراخلاقی، یکی از نقاط قوت و یا کمتر قابل بحث و انتقاد فرایند فیلترینگ است.

آنچه مورد نظر است، بخش خارجی فیتلرینگ است که بر مبنای مکانیسم غیرقابل توجیهی، میلیون‌ها سایت غیرمرتبط با امور سیاسی و حتی غیرمرتبط با امور ایران که غیراخلاقی یا ضدمذهب یا ناهنجار نیستند را نیز فیلتر کرده است (اساساً مسئولان فیلترینگ، وقت - و احتمالاً تخصص - مطالعه این همه سایت خارجی را ندارند که آگاهانه آن‌ها را فیلتر کرده یا مصداق سایت‌های با محتوای مجرمانه و غیراخلاقی دانسته باشند). این مشکل احتمالاً به دلیل تنظیم نادرست نرم‌افزار خارجی خریداری شده (مثلاً فرض کنید در کنار فهرست سایت‌های مستهجن خارجی، اشتباهاً فهرست سایت‌های دسته بندی‌های دیگر نیز به فهرست فیلترینگ افزوده شده) و یا در صورت داخلی بودن آن، ناکارآمد بودن نرم افزار، بروز کرده است، به گونه‌‌ای که در هر بار جستجوی اینترنت برای واژه‌های کاملاً تخصصی در رشته‌های گوناگون از برق تا اقتصاد و از تاریخ تا پزشکی، کاربر در بسیاری از موارد مراجعه خود، به صفحه فیلترینگ برخورد می‌کند.

این مشکل نه تنها برای محققان و خبرنگاران مشکل ایجاد کرده است، بلکه برای صنوف گوناگون نیز پرهزینه شده است. به عنوان مثال، گرافیست‌ها یا طراحان نیز در جستجوی تصویری موتورهای جستجو نیز از همین عارضه فیتلرینگ بی‌دلیل رنج می‌برند.

مردم‌آزار و غیرمنطقی‌بودن این سیستم تا آنجا گسترده شده که در اکثر قریب به اتفاق مراکز دانشگاهی و دولتی کاربران از نرم‌افزارهای ضدفیلتر استفاده می‌کنند.

اما آنچه از حجم نارضایتی عظیمی که این سیستم به صورت لحظه‌ای تولید می‌کند، هشداردهنده‌تر است، ناامیدی کاربران از اصلاح سیستم است. دیگر کمتر اعتراضی نسبت به وضعِ به وضوح مشکل دار کنونی شنیده می‌شود و کمتر انتقادی در این مورد منتشر یا گفته می‌شود. گویا کاربران اینترنت، ناشنوا بودن مسئولان مربوطه نسبت به مشکلات موجود را به صورت پیش فرض قبول کرده و صرفاً در حال جستجوی روزنه‌ای برای گذر از فیلترینگ غیرمنطقی هستند.

و اما همه این موارد تا یکی دو هفته پیش ادامه داشت و از آن زمان مشکلی دیگر نیز اضافه شده است. طی روزهای گذشته و به دلیل تصمیم غیرکارشناسی مرجعی نامشخص، سرعت تبادلات امن به حداقل ممکن کاهش یافته، و یا غیرممکن شده است. می‌توان حدس زد که این مرجع نامشخص به دلیل ناتوانی در جلوگیری از عبور کاربران از سیستم مردم آزار فیلترینگ، دست به انتحاری فنی زده و تمام تبادلات امن را غیر ممکن کرده است. احتمالا استدلال مرجع مذکور این بوده که از آنجاییکه برخی از کاربران اینترنت از طریق وی.پی.ان و تکنولوژی‌های مرتبط از فیلترینگ عبور می‌کنند - که هم اکنون اکثر این کاربران نیز نه ضدانقلاب که کاربران عادی اینترنت هستند و دلیل این وضعیت هم فیلترینگ مردم آزاری است که شرح آن در سطور قبلی رفت - تصمیم به غیرفعال کردن کل تبادلات امن گرفته است و کیست که نداند این محروم‌سازی‌ها چه مقدار خسارت بار است و استفاده از امکانات چند هزار سایت تجاری و فنی و ... بر اثر این تصمیم اخیر غیر ممکن شده است.

گویا کسی باید به مسئول فنی فیلترینگ کشور این مساله به غایت واضح را یادآوری کند که لباسی که برتن فیلترینگ کشور پوشانده است تا چه میزان مضحک و تا چه میزان بر قامت ملت فهیم ایران ناراست می‌آید.

وزیر ارتباطات و مسئولان فنی مربوطه به خاطر ناکارآمدی سیستم فیلترینگ در فیلتر کردن اشتباهی یا غیرمعقول میلیون‌ها سایت غیر سیاسی و حتی غیرمرتبط با امور ایران و ایجاد نارضایتی شدید در کاربران اینترنت که هم اکنون طیف وسیعی از اقشار باسواد جامعه را دربرمی گیرد، شایسته توبیخ هستند.

ماشین بزرگ نارضایتی‌ساز فیلترینگ، همانند برخی ماشین‌های نارضایتی‌ساز دیگر عرصه عمومی، باید اصلاح شود، اگرنه، انرژی منفی روزانه‌ای که این ماشین‌ها تولید می‌کنند، ممکن است، روزی به صورت اشتباهی و اتفاقی، بر روی دستگاه‌های دیگر آزاد شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین