کد خبر: ۱۵۵۲۳۳
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۹:۴۶
سخنگوی قوه قضاییه:

نفوذ خاوری در آزادی متهم رديف اول در حال بررسی است

صدور کیفرخواست جدید برای ۱۲ نفر از متهمین فساد بزرگ بانکی
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: غلامحسین محسنی اژه‌ای دادستان تهران گفت: دادستان برای ۱۲ نفر از متهمین فساد بزرگ بانکی کیفرخواست جدید صادر کرده که به زودی برای رسیدگی به دادگاه ارسال خواهد شد.

سخنگوی قوه قضاییه در بیست و نهمین نشست خود با اصحاب رسانه گفت: در دور دوم انتخابات‌‌‌ همان طور که انتظار می‌رفت ملت ایران با آرامش مثال زدنی در پای صندوق‌های رای حاضر شدند و نمایندگان خود را به نهمین دوره مجلس شورای اسلامی فرستادند.

وی در ادامه با اشاره به اجلاس سران اکو گفت: دادستان‌های کل سران اکو در اجلاس اکو که در روزهای دهم و ۱۱ اردیبهشت ماه در تهران برگزار شده بود شرکت کردند و با توجه به اینکه اکو یک سازمان اقتصادی است اما فراز و فرودهایی داشته است که اعضا را به این نتیجه رسانده بود که نشست قضایی در این باره ضروری است و بدون حضور مقامات قضایی مشکلات موجود سازمان اکو حل نخواهد شد.

وی در ادامه گفت: سازمان اکو سال گذشته پیشنهاد داده بود که این نشست در سال جاری در ایران برگزار شود که از ۱۰ عضو سازمان اکو ۸ عضو در کشور ایران حضور پیدا کردند و به توافقات خوبی هم دست یافتند.

محسنی اژه‌ای در ادامه تصریح کرد: امیدواریم نتایجی که در نشست اردیبهشت ماه گرفته شد در دبیرخانه اکو عملیاتی شود و این نشست از شعار خارج شود.

سخنگوی قوه قضاییه در ادامه به فساد بزرگ بانکی اشاره کرد و گفت: با توجه به حجم کار موجود تمام تلاش خود را کرده‌ایم که از زمان ‌‌‌نهایت استفاده را کنیم تا بتوانیم در این زمان ممکن پرونده را به نتیجه مطلوب برسانیم.

وی در ادامه گفت: در رابطه با فساد بزرگ بانکی اقدامات خوبی صورت گرفته به گونه‌ای که ۱۷ نفر از متهمین دفاعیات آخرشان توسط رئیس دادگاه شنیده شده است.

محسنی اژه‌ای در ادامه تاکید کرد: در تلاشیم تا اینکه دادگاه فساد بزرگ مالی در هفته در دو جلسه برگزار شود یا اینکه دادگاه را به صبح و عصر تقسیم می‌کنیم یا اینکه در دو جلسه جدا برگزار خواهیم کرد.

سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: برای ۱۲ نفر از مته‌مان فساد بزرگ مالی کیفرخواست صادر شده که به زودی این کیفرخواست را به دادگاه ارسال خواهیم کرد و لازم است این را بگویم که به تدریج کیفرخواست بقیه متهمین را نیز به دادگاه ارسال خواهیم کرد. وی در ادامه به اثرات و مضرات مواد صنعتی مثل شیشه یا همچون شیشه و دیگر اقلام اشاره کرد و گفت: از این پس مجازات روانگردان‌ها نیز در ردیف مواد مخدر قرار می‌گیرد به گونه‌ای که ۹ نفر از قاچاقچیان مواد شیشه که اوزان بالایی داشته‌اند به چوبه اعدام سپرده شده‌اند.

محسنی اژه‌ای در رابطه با این ۹ نفر نیز گفت: این ۹ نفر قاچاقچیان بیش از ۶۰۰ کیلو مواد شیشه را تولید کرده بودند.

محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر تکذیب عفو شدن ملک زاه از سوی رهبری که امروز اعلام شده، گفت: پرونده ملک‌زاده در حال رسیدگی بود و مراحل خود را در دادسرا طی می‌کرد و در همین مسیر رسیدگی، گزارشات و نامه‌هایی به رهبری فرستادند و درخواست‌هایی داشتند که براساس آن نامه‌ها، رهبری با عفو و عدم تعقیب این پرونده موافقت کردند و این پرونده پایان یافت.

اژه‌ای همچنین درباره دیگر افرادی که به عنوان متهم در این پرونده بودند، گفت: این پرونده خاتمه پیدا کرده اما مجموعه‌ای که در این پرونده دخالت داشتند برخی از آن‌ها به دادگاه رفته و حکم دریافت کرده‌اند. برخی دیگر نیز پرونده‌شان در دست بررسی است. این پرونده به این شکل که یکی شریک یا یکی معاون جرم باشد نبوده است و پرونده متخلفان دیگر در دست بررسی قرار دارد.

سخنگوی قوه قضاییه همچنین درباره دیدارهای مه آفریدامیرخسروی با (الف م) و وجود ردپای جریان انحرافی در پرونده فساد مالی بزرگ گفت: به دلیل گستردگی این پرونده اگر ثابت شود که هر فردی در این پرونده دخالت داشته است مورد بازخواست قرار می‌گیرد و لازمه این مساله این است که با اسناد و مدارک، اتهاماتی متوجه وی باشد و مدارک نیز مستند باشد.

وی در پاسخ به سوالی در ارتباط با مهدی هاشمی گفت: دادگاه برای مهدی هاشمی چندین بار احضاریه و ابلاغیه صادر کرده است اما وی از آمدن به قوه قضاییه امتناع کرده و اگر مهدی هاشمی به ایران بیاید با آن برخورد و به پرونده آن رسیدگی خواهیم کرد.

وی در رابطه با اهانت‌هایی که از سوی برخی دستگاه‌ها و افراد به برخی از مردم صورت می‌گیرد، گفت: کسی اگر مورد اهانت قرار گیرد و بخواهد از حق خود استفاده کند می‌تواند شکایت کند و فردی که اهانت کرده تعقیب می‌شود و دستگاه قضایی به این مساله که وی چه سمت یا شغلی دارد توجه نمی‌کند.

وی در ادامه به راه اندازی شبکه‌های رادیویی و تلوزیونی از سوی برخی از سیاستمداران اشاره کرد و گفت: راه انداختن شبکه‌های رادیویی و تلویزیون تنها در انحصار صدا و سیما است و هر فردی که بخواهد این کار را انجام دهد اقدام غیرقانونی کرده و در این موضوع قطعا مدعی العموم وارد می‌شود و دفاع می‌کند.

سخنگوی قوه قضاییه در ادامه گفت: به دلیل اینکه قانون انحصار راه‌اندازی رادیو و تلویزیون را در اختیار صدا و سیما قرار داده است هر فردی که بخواهد این گونه شبکه‌ها را راه اندازی کند خلاف قانون می‌باشد و اگر بر اقدام خود نیز مصر باشد مدعی العموم وارد عمل خواهد شد.

سخنگوی قوه قضاییه در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی براینکه به هفته ملی مبارزه با دخانیات نزدیک می‌شویم و قانون جامع دخانیات ۲۰ بند دارد و از این ۲۰ بند ۸ بند آن به قوه قضاییه مربوط می‌شود برنامه‌های قاطع قوه قضاییه در این رابطه چیست گفت: به طور طبیعی این مساله مساله‌ای است که خود مردم باید آن را رعایت کنند و در مراکزی که بیان شده که استفاده دخانیات خلاف است باید بدانند که با آنان اقدام قانونی انجام خواهد گرفت.

وی در ادامه گفت: موضوع دخانیات باید مورد توجه مردم قرار گیرد و قوه قضاییه نیز به سهم خود تلاش خواهد داشت.

سخنگوی قوه قضاییه در ادامه خطاب به رسانه‌ها گفت: این امر وظیفه‌ شما نیز می‌باشد چراکه رسانه‌ها باید موضوع را به مردم اطلاع رسانی کنند و همواره قوانین را در رسانه‌های خود منتشر کنند شاید افراد بسیاری از قوانین موجود اطلاع نداشته باشند و رسانه‌ها با انتشار قوانین به مردم کاستی‌های آن را می‌توانند به قوه قضاییه متذکر شوند.

سخنگوی قوه قضاییه در ادامه در رابطه با اینکه آیا دادستانی کل کشور در پرداخت یارانه‌های برخی از گروه‌ها ورود پیدا کرده است، گفت: قوه قضاییه به عنوان مدعی العموم در این موضوع ورود نکرده‌است.

محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شنیده شده است که مهدی هاشمی قرار است به ایران بیاید آیا ابلاغی از سوی دادستانی برای مهدی هاشمی صادر شده که وی می‌خواهد برای پاسخ به برخی از مسائل به ایران بیاید، گفت: برای مهدی هاشمی احضاریه چندین بار و ابلاغیه صادر شده است اما وی از آمدن به قوه قضاییه امتناع کرده و اگر مهدی هاشمی به ایران بیاید با آن برخورد و به پرونده آن رسیدگی خواهیم کرد.

وی در ادامه گفت: سخنگوی قوه قضاییه تنها نهادی است که باید در زمینه فساد مالی اخیر اطلاع رسانی کند اما ما هیچ یک از دادستانی‌هایی سراسر کشور را محدود نکرده‌ایم بلکه آنان می‌توانند در راستای انعکاس بیشتر اخبار استان خود با هماهنگی اطلاع رسانی کنند.

وی در ادامه بیان کرد: اطلاع رسانی تنها در اختیار سخنگوی قوه قضاییه نیست به گونه‌ای که سالیان گذشته نیز برخی از دادستان‌ها با هماهنگی اطلاع رسانی می‌کردند.

اژه‌ای گفت: هر چه از زمان رسیدگی به پرونده می‌گذرد به نظر می‌رسد مسائل در ذهن ما ساده می‌شود و نسبت به چگونگی پیگیری کم انگیزه می‌شویم بهتر است روشي اتخاذ شود تا همه نهاد‌ها بتوانند جلوی تکرار این گونه مسائل را بگیرند.

سخنگوی قوه قضایيه همچنین درباره پرونده خاوری گفت: پرونده وی تکمیل و در حال ارسال به دادگاه است. بازگشت وی به نفعش بود زیرا خیلی از افراد اتهاماتی را به وی منتسب کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه با ارسال پرونده به دادگاه حکم غیابی برای وی صادر خواهد شد که بی‌تاثیر هم نیست،خاطرنشان کرد: از طریق پلیس بین الملل در حال تعقیب بازگشت خاوری هستیم و اسناد اتهامات خاوری را نیز ترجمه کرده و در اختیارشان قرار داده‌ایم که منتظریم پاسخ مناسب به این موضوع بدهند.

محسنی اژه‌ای در ادامه در رابطه با درگیر شدن دو نفر از مسئولین قوه قضاییه در پرونده فساد بزرگ بانکی گفت: دو نفرکه قبلا در دستگاه قضایی بودند وقتی که از این دستگاه خارج شدند در سمت وکیل کار کردند که در این رابطه بازداشت شده‌اند و تاکنون نیز در بازداشت به سر می‌برند لازم است این را هم بگویم که این دو فرد به دلیل وکالتشان در بازداشت به سر نمی‌برند بلکه با این پرونده ارتباط دارند.

سخنگوی قوه قضاییه همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه بهتر نیست در رابطه با پرونده ۱۰۰ میلیون یورویی و نقش خاوری در پرونده را پیش از پیش تشریح کنید،گفت: پرونده تخلف بانکی ۱۰۰ میلیون یورویی مربوط به بانک ملی در بندرعباس تشکیل شده و بخشی از آن به تهران احاله داده شده و این پرونده هنوز مراحل دادسرایی خود را طی می‌کند.

وی در ادامه افزود: متهم ردیف اول این پرونده با ۲۴ میلیارد تومان وثیقه آزاد است و اینکه آیا خاوری در این پرونده نیز اعمال نفوذ کرده یاخیر نیز در حال بررسی است.

وی تصریح کرد: ۷۲ میلیون یورو در حساب‌ها بوده که با اقدامات قوه قضاییه به حساب‌های اصلی پرداخت نشده است.

اژه‌ای همچنین در رابطه با اقدامات خلاف شئونات اخلاقی سفیر ایران در برزیل نیز بیان کرد: در این رابطه اطلاعی ندارم و ما بايد به موضوع رسیدگی می‌کردیم ولی نکردیم.

وی همچنین در رابطه با افزایش قیمت‌ها و تورم در کشور نیز بیان کرد: قوه قضاییه بر عکس دیگر ارگان‌ها کم حرف می‌زند ولی عمل می‌کند قطعا نتیجه عمل قوه قضاییه را خواهید دید.

محسنی اژه‌ای همچنین در رابطه با اظهار نظر اخیر احمدی‌نژاد در مصوبات مجلس شورای اسلامی نیز گفت: ما هر موردی که از نظر مجلس شورای اسلامی گذرانده شود و به تصویب نمایندگان رسد و شورای نگهبان نیز مصوبه‌های مجلس را تایید کند لازم الاجرا می‌دانیم و ملتزم به اجرای آن هستیم.

وی در رابطه با پاسخ سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه در رابطه با پرونده ملک‌زاده چه کسی و یا چه افرادی درخواست دادند که وی مورد عفو رهبری قرار گیرد، گفت: در هر صورت اینکه چه کسی درخواست کرده موضوعیت ندارد و در این زمینه پرونده‌ای شکل گرفته و اکنون نیز با عفو رهبری تغییر و صدو حکم متوقف شده است من سخنگوی قوه قضاییه هستم و سخنگوی دیگر قسمت‌های اجرایی و مقننه نیستم.

وی در رابطه با نظارت در دستگاه قضایی نیز بیان کرد: بازرسی کل کشور علاوه بر بازرسی دیگر دستگاه‌های اداری کشور بر دستگاه‌های مالی اداری دستگاه قضایی نیز نظارت دارد و حفاظت اطلاعات قوه قضاییه نیز اگر گزارشاتی در اختیار داشته باشد آن را مورد بررسی و بازرسی قرار می‌دهد.

وی در پایان گفت: پرونده‌هایی که از سوی قوه مقننه به دستگاه قضا ارسال شده در دستگاه قضایی کشور در حال بررسی است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۹
0
0
معتاد با جرم سنگين اعدام ميشه جاي تقدير داره اما چرا نيروي انتظامي اجازه ميده براي يك اعدامي در ته خيابان.....حجله هاي متعدد بزنن و اراذل و اوباش بنام محل دور آن جمع شوند ضمنا فردا هم قرار گذاشتن بعد از ختم از مسجد خ اول..... سينه زني راه بندازن
لطفا اگه دستتون به كسي ميرسه بگيد جلوگيري بشه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین