کد خبر: ۱۵۸۴۴
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۸۴ - ۲۱:۲۷

فقدان انسجام در سیاست خارجی

آفتاب‌‌نیوز :  این موارد ممکن است در زمینه های بسیاری روی داده و تاثیرات منفی خود را بر جای بگذارد. 

یکی از مسایلی که این روزها شاهد بودیم و می تواند تاثیر منفی بر روابط دیپلماتیک تهران با برخی کشورها بگذارد مسابقات ورزشی زنان مسلمان در ایران و حضور ورزشکاران کشوری تحت عنوان قبرس شمالی بود. 

حضور این عده در چنین مسابقات بین المللی که برای نخستین بار صورت می گرفت هم برای آنها تعجب برانگیز بود و هم این که مغایر سیاست های ایران به شمار می رفت به این دلیل که ایران از روز اول که چنین کشوری با حمایت ها و پشتیبانی ترکیه اعلام موجودیت کرده تاکنون آن را به رسمیت نشناخته و موجودیت آن را نفی کرده است. به همین دلیل اگر دعوت از چنین گروهی برای حضور در تهران با پرچم و سرود و ماهیتی مستقل مجزا از جمهوری قبرس خارج از چارچوب وزارت امور خارجه صورت گرفته باشد به منزله دور زدن دستگاه دیپلماسی خارجی می باشد و یا اگر چنین دعوت و حضوری با هماهنگی و اطلاع وزارت امور خارجه باشد تخطی از سیاست ایران در قبال جمهوری قبرس و در حقیقت تن دادن به خواسته آنکارا است. 

این وضعیت را چندی پیش در ارتباط با تیم فوتبال لیبی و ماجرای امام موسی صدر نیز شاهد بودیم زیرا در شرایطی که کنفرانسی در تهران درباره مفقود شدن امام موسی صدر برگزار شده بود به یکباره تیم فوتبال لیبی در تهران اردو زده و دیداری دوستانه برگزار کرد که همین حضور و مسابقه، کنفرانس مربوط به امام موسی صدر را تحت الشعاع قرار داد. 

هم چنین می توان به دعوت از تیم های ورزشی امریکا و یا حضور در برنامه ها و کنفرانس هایی اشاره کرد که مغایر منافع ملی ایران بوده و شرکت در آنها به منزله تایید مجموعه مزبور است. 

دهها سال قبل در شرایطی که اختلاف بین ترک تبارها و یونانی تبارهای قبرس شدت گرفته بود ارتش ترکیه اقدام به اشغال شمال این جزیره کرده و برای توجیه اقدامات اشغالگرانه خود در این منطقه که مورد اعتراض جامعه جهانی قرار گرفت دست به ایجاد یک جمهوی خود خوانده به نام قبرس شمالی زد که رهبری آن در این سال ها ظاهرا در دست رئوف دنکتاش بود ولی در حقیقت نظامیان و ژنرال های ترک از طریق آنکارا امور شمال ترک نشین قبرس را هدایت کرده و بر این منطقه حکومت می کردند. 

حضور اشغالگرانه ترکیه در شمال قبرس هیچ گاه تایید نشد و اعلام موجودیت کشوری به نام قبرس شمالی از جانب هیچ کشوری به استثنای امارات متحده عربی به رسمیت شناخته نشد. 

در طول بیش از 2 دهه که از شکل گیری چنین جمهوری خود خوانده ای می گذرد تلاش های ترکیه برای عضویت آن در سازمان کنفرانس اسلامی و یا هر سازمان و تشکل منطقه ای بین المللی با شکست مواجه شد زیرا تایید این جمهوری خود خوانده به منزله تجزیه جزیره قبرس و نفی تمامیت ارضي این کشور است که نماینده واقعی مردم این جزیره در جهان تلقی می شود.
 
حال چگونه است که به یکباره این عده با پرچم و سرود ملی مستقل در مسابقاتی بین المللی حضور می یابند؟!
این اقدام نشان دهنده عدم انسجام و همبستگی در سیاست خارجی بوده و به هیچ وجه قابل توجیه نیست. اگر هدف برگزار کنندگان این مسابقات بالابردن آمار کشورها و وزرشکاران شرکت کننده در این دوره از مسابقات بوده نباید به چنین شیوه هایی متوسل شده و دست به اقداماتی این گونه می زدند. در عوض بهتر بود کشورهایی نظیر عربستان را تشویق می کردند که بانوان ورزشکار خود را به این مسابقات اعزام کرده و نشان می دادند که حامی چنین تشکل و مسابقاتی هستند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین