کد خبر: ۱۶۰۹۲
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۸۴ - ۱۱:۳۷

کشور ثالث به موضوع خزر وارد نشود

آفتاب‌‌نیوز : به گزارش اداره كل اطلاعات و مطبوعات وزارت خارجه، سلطان نظربايف كه در ديدار با منوچهر متكي وزير امور خارجه كشورمان سخن مي‌گفت، تصريح كرد: قزاقستان دوست ايران است و ما آماده افزايش همكاري‌هاي سياسي، تجاري و بازرگاني مي‌باشيم.
وي با تبريك انتخاب احمدي نژاد و تشكيل هيات دولت جديد در جمهوري اسلامي ايران افزود: تهران و آستانه، داراي روابط خوب و سنتي مي‌باشند و ما با اميد براي گسترش هرچه بيشتر روابط به ايران نگاه مي كنيم.

وي با ابراز علاقه‌مندي براي تداوم سوآپ نفتي، از حضور شركت‌ها و بخش‌هاي خصوصي ايران در كشورش استقبال كرد و با اشاره به همكاري‌هاي منطقه‌اي دو كشور از جمله در قالب سازمان همكاري‌هاي اقتصادي اكو، افزود: ما معتقديم حتماً بايد همكاري‌هاي فعالي‌تري در ابعاد مختلف منطقه‌اي داشته باشيم.

وي همچنين با تاكيد بر حق ايران براي استفاده صلح‌آميز از انرژي هسته‌اي، تداوم همكاري نزديك ايران با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي را ساز و كاري مناسب براي حل پرونده هسته‌اي كشورمان برشمرد.

وزير امور خارجه كشورمان كه بعداز ظهر امروز به منظور شركت در پانزدهمين اجلاس شوراي وزيران اكو وارد آستانه پايتخت قزاقستان شده است.

در اين ملاقات مواضع و ديدگاه‌هاي جمهوري اسلامي ايران در خصوص راه‌هاي گسترش همكاري‌هاي دوجانبه، منطقه‌اي و همچنين موضوع فعاليت ‌هسته‌اي صلح‌آميز كشورمان را تشريح كرد.
وي تصريح كرد: جمهوري اسلامي ايران فعاليت هسته‌اي خود را بر دو ركن مهم: ‌آژانس بين‌المللي انرژي اتمي و NPT استوار كرده است و اين دو ركن حقوق و تعهدات ما را در بر مي‌گيرد.

متكي، با سياسي خواندن روند طرح و تصويب قطعنامه اخير شوراي حكام آژانس بين‌المللي انرژي هسته‌اي گفت: اين قطعنامه بازتاب بسيار منفي در افكار جهوي اسلامي ايران، نمايندگان مجلس، مراجع ديني و محافل علمي و دانشگاهي داشته است و ملت ايران نگران تضييع حق مسلم خود براي كاربرد صلح آميز از تكنولوژي هسته‌اي مي‌باشد.

وزير امور خارجه كشورمان با اشاره به روند مناسبات دو كشور ايران و قزاقستان گفت: اراده سياسي در سطوح عالي دو كشور بر توسعه مناسبات استوار است و دو كشور از توان و ظرفيت بالايي به اين منظور برخوردار مي‌باشند.

متكي برنامه‌هاي دولت جديد جهوري اسلامي ايران براي توسعه مناسبات را برشمرد و با ابلاغ دعوت احمدي نژاد از رئيس جمهور قزاقستان براي سفر به تهران گفت: تهران براي گسترش مناسبات با دوستان مصمم است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین