کد خبر: ۱۷۲۲۳۵
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۳۹۱ - ۱۸:۳۳

گنبد سلطانیه: ششمین اثر جهانی ثبت شده در یونسکو

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: "ملک محمد نجفی" ظهر امروز در مراسم تودیع و معارفه سرپرست میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان زنجان، تصریح کرد: زنجان از ظرفیت و پتانسیل بالایی در زمینه میراث‌فرهنگی برخوردار بوده و 33 رشته در حوزه صنایع‌دستی فعال می‌باشد که از این تعداد 4 رشته مختص این استان است.

وی افزود: در حوزه گردشگری نیز استان زنجان از پتانسیل‎ها و ظرفیت‎هایی برخوردار است که با تلاش همکاران باید در این حوزه چهره دقیق استان به کل کشور و جهان شناسانده شود.

12 مسجد تاریخی استان مرمت شده است

در ادامه این مراسم، معاون عمرانی استاندار زنجان اظهار کرد: تلاش‎های ارزنده‌ای در عرصه میراث‌فرهنگی و مرمت بناهای تاریخی، صنایع‌دستی و گردشگری استان انجام شده است که در این میان می‌توان به مرمت مساجد تاریخی اشاره کرد.

"علی‌اکبر کریمی" یادآور شد: بخش عمده‎ای از مرمت مساجد تاریخی به پایان رسیده است و در دوره مسئولیت مدیرکل سابق میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان، از نظر جذب اعتبار گسترده به استان، کارهای بسیاری انجام شده است و بازسازی سردرب مسجد جامع نیز الگویی برای بدنه تاریخی خیابان امام می‎باشد.

وی با اشاره به بنای تاریخی فاخر گنبد سلطانیه افزود: مدت 2 سال اخیر اقدامات مؤثرتری برای بهسازی داخل گنبد و محوطه این بنای تاریخی انجام شده است.

معاون عمرانی استاندار زنجان گفت: با وجود زیرساخت‎های به وجود آمده در استان، زنجان با توجه به ظرفیت‎های موجود در حال تبدیل شدن به قطب گردشگری است که شاهد حضور بیش از پیش گردشگران خواهد بود.

کریمی یادآور شد: بازار بزرگ صنایع‌دستی نیز در مساحتی بیش از 10 هکتار در ورودی شهرستان زنجان با کمک بخش خصوصی در حال انجام و پیگیری است.

میراث فرهنگی جوهره فرهنگ ملت است

در ادامه این مراسم، سرپرست سابق میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان نیز تصریح کرد: میراث‌فرهنگی جوهره و ذات فرهنگ یک ملت محسوب می‌شود و تأثیر فرهنگ در تعالی انسان‎‌ها و در بخش‎های سیاسی، اقتصادی و امنیتی بر کسی پوشیده نیست و در این خصوص چنانچه فرهنگ به درستی شناخته شود و با تدبیر با این موضوع برخورد شود باعث پیشرفت و تعالی خواهد شد و سهل‌انگاری در برخورد با این مهم نتیجه عکسی را در بر خواهد داشت.

"یحیی نقی‌زاده‌محجوب" با اشاره به حوزه گردشگری اظهار کرد: با توجه به رویکردهای اقتصادی، فرهنگی و فرابخشی که این حوزه دارد، در وضعیت‎هایی که کشور در محاصره اقتصادی و سیاسی است، تنها راه نجات، پرداختن علمی و عملی به گردشگری می‎باشد که اگر این مهم به درستی در کشور پیاده شود، بخش عظیمی از مشکلات قابل حل است.

وی افزود: توجه به حوزه گردشگری باعث خنثی کردن توطئه‎های سیاه دولت‎ها خواهد بود و بهترین عامل تحکیم وحدت در کشور، گردشگری است.

سرپرست سابق میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان زنجان با بیان اینکه صنایع‌دستی نماد هنر و تجلی زیبایی‌های خداوند در وجود انسان‎ها است، ادامه داد: علاوه بر کاربرد ابزای و استفاده از صنایع‌دستی به عنوان وسایل کار، صنایع‌دستی عامل تولید ثروت و اشتغال در کشور است.

دست سرمایه‌گذران حوزه میراث‌فرهنگی را می‎فشاریم

در ادامه این مراسم، مدیرکل جدید میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان زنجان هم به برنامه‎های خود در خصوص جذب سرمایه‎گذار اشاره کرد و گفت: یکی از برنامه‎های آینده این ارگان، جذب سرمایه‎گذار میراث‌فرهنگی در استان خواهد بود که باید مشکلات اداری را در این خصوص مرتفع کنیم.

"مسعود بیات" با اشاره به یکی از برنامه‎های خود در خصوص ارایه پکیج‎ها به مسافران، اظهار کرد: در مرکز گردشگری هیچ‌گونه خدماتی در خصوص ارایه پکیج‎های گردشگری به مسافران ارایه نمی‌شود که باید این مهم انجام شود.

وی افزود: پس از گذشت 9 سال هنوز در سلطانیه یک مرکز اقامتی جهت اقامت گردشگران وجود ندارد و این مهم در خصوص شهرستان طارم نیز صدق می‎‌کند.

این مسئول با اشاره به برنامه سوم خود، تأکید کرد: داشتن اخلاق اسلامی در حوزه اداری، از دیگر برنامه‎ها خواهد بود که با توجه به علاقه و احساس وظیفه در این حوزه وارد شده‌ایم.

به گزارش ایسنا ،مدیرکل جدید میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان زنجان یادآور شد: با هم‌دلی و مشارکت همکاران باید یک فضای اسلامی داشته باشیم تا استان زنجان را به موقعیت عالی گردشگری سوق دهیم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین