کد خبر: ۱۸۸۴۱
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۸۴ - ۲۲:۵۲

امیدهای تهران به رفراندوم عراق

آفتاب‌‌نیوز : به علاوه ایران این رای گیری را گامی دیگر در جهت خروج نیروهای خارجی می داند هر چند انتظار این را هم ندارد که آنها در آینده نزدیک از عراق بیرون روند. به گفته محمد علی ابطحی، معاون سابق ریاست جمهوری ایران، این کشور احتیاج ندارد که برای نفع بردن شیعیان، متحدان ایرانیان کار خاصی انجام دهد . 

ایران اکنون روابط نزدیکی با گروه های شیعه عراق دارد و مجلس اعلای انقلاب اسلامی این کشور هم در طول دوران حکومت صدام در ایران مستقر بوده است . ایران روابطی مستمر با آیت الله سیستانی، روحانی بزرگ شیعه دارد و در میان کردها هم دارای مناسباتی بلند مدت با اتحادیه میهن پرستی کردستان به ریاست جلال طالبانی، رییس جمهوری عراق و حزب دموکراتیک کردستان به ریاست مسعود بارزانی، رییس منطقه نیمه خود مختار کردستان در شمال عراق است. 

هر چند این گروه ها را نمی توان الزاما متحدان اصلی ایران به شمار آورد ولی در نظر تهران آنها تهدیدی ناچیز هستند که می توانند در آینده تحت تاثیر هم قرار گیرند. نفوذ ایران حاصل تغییرات پس از صدام است که در سال 1980 به ایران حمله کرده و جنگی ویرانگر را آغاز کرد که هشت سال ادامه یافت. به گفته یکی از دیپلمات های غربی در تهران، ایران اکنون خود را برنده اصلی حمله آمریکا به عراق می داند.

اما نگرانی ایران از حضور مداوم ارتش آمریکا و انگلیس در عراق است که می تواند در موقعیت این کشور کمی ابهام ایجاد کند. ایران علنا خواهان عقب نشینی نیروهای خارجی از عراق بوده و بارها اعلام کرده که از شورشیان این کشور حمایت نمی کند زیرا این ناارامی ها، مانع از عقب نشینی این نیروها می شود. 

در همین حال تهران متهم به حمایت از شورشیان سنی و شیعه است زیرا با این کار می تواند امریکا را در عراق گرفتار کند تا این کشور هیچ علاقه ای به شروع حمله دیگری علیه ایران به سبب برنامه هسته ای آن نداشته باشد. چنین اتهاماتی بارها از سوی مقامات ایرانی رد شده است و آنها حضور نیروهای خارجی را موجب ادامه خشونت در عراق می دانند. 

ابطحی معتقد است که رفراندوم عراق موقعیت را تغییر نداده و موجب آرامش نخواهد شد، بنابراین احتمال نفوذ در این کشور در صورت حضور یا ترک سربازان خارجی وجود ندارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین