کد خبر: ۱۹۰۱۷
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۸۴ - ۲۱:۲۱

رفراندوم عراق، امیدها و بیم های ایران

آفتاب‌‌نیوز : حمیدرضا آصفی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران هفته گذشته اعلام کرد بود که ما امیدواریم اکثریت مردم عراق در این رای گیری شرکت کنند و نتیجه هرچه باشد ایران به آن احترام خواهد گذاشت. 
روابط میان عراق و ایران از جمله پیچیده ترین و متناقض ترین روابط در خاورمیانه است. هر یک از آنها به دیگری با نگاهی تردید آمیز ولی به همراه تحسین اندکی می نگرد. در مورد ایران، بزرگترین مانع دوستی با عراق همواره رهبر این کشور یعنی صدام حسین بود که در سال 1980 جنگی را علیه ایران آغاز کرد که نزدیک به یک دهه به طول انجامید. 

این بدان معناست که ایران نفع زیادی از حمله آمریکا به عراق و سرنگونی صدام برده هر چند با حضور نیروهای آمریکایی در آن کشور مخالف بوده و از مشاهده ارتش آمریکا در نزدیکی مرزهای خود چندان راضی نیست. بنابراین واشنگتن با سرنگونی صدام، دشمن دیرینه ایران را از میان برد و هدیه ای ارزشمند به ایرانی ها داد چرا که صدام بزرگترین تهدید برای ایران در منطقه محسوب می شد. 

جنگ امریکا در عراق هم چنین راه را برای ورود اکثریت شیعه عراق به ارکان قدرت بازکرد. این بهترین سناریویی بود که ایران شیعه مذهب می توانست انتظار آن را داشته باشد. به گفته هرمیداس باوند، تحلیلگر سیاسی ایرانی، این کشور خواهان عراقی است که تهدیدی برای ایران به شمار نیاید زیرا ایران دیگر نمی خواهد از عراق ضربه ببیند. 

بدون تردید ایران امیدوار است رفراندوم قانون اساسی عراق، قدرت شیعیان را در این کشور تحکیم کند زیرا عراق سالیان سال تحت حکومت عرب های سنی بوده است. اما برخی اهداف شیطانی تری در این قضیه می بینند. 

مقامات آمریکایی ایران را متهم به حمایت پنهان از نا آرامی های سنی ها در عراق کرده تا بر پیروزی امریکا در آنجا تاثیر گذارد هرچند امریکا می خواهد روند دموکراسی را در منطقه تقویت کند. تهران در همین حال بارها تکرار کرده که عراق را کارزاری میان جمهوری اسلامی و ایالات متحده نمی داند. 

تونی بلر، نخست وزیر انگلیس هم اخیرا اتهاماتی درباره بمب های جدیدی که شورشیان جنوب عراق علیه سربازان بریتانیایی استفاده کرده اند، متوجه ایران کرده است و این در حالی است که ایران این اتهامات را رد کرده و انگلیس را متهم اصلی می داند تا شکست خود را در تامین امنیت عراق کم رنگ تر کند. 

در عین حال کشورهای عرب هم که اکثرا مسلمانان سنی مذهب بوده و همیشه با دیده تردید به ایران می نگرند، این کشور را علنا متهم به اعمال نفوذ در عراق و ارسال پول و افراد شبه نظامی به این کشور کرده است ولی این اتهامات را هم رد کرده است. 

اما شکی نیست که ایران تاثیری احساسی بر برخی از شخصیت های برجسته عراقی دارد زیرا ابراهیم جعفری، نخست وزیرعراق، در زمان حکومت صدام سالها در تبعید در ایران به سر برده و جلال طالبانی، رئیس جمهوری این کشور هم از حمایت ایران از حزب کردها بهره گرفته و توانسته در برابر صدام و رقبای کرد خود ایستادگی کند. 

اما تحلیلگران معتقدند که نباید نفوذ ایران در عراق را بیش از حد دانست و به گفته باوند، کاملا نادرست است که بگوییم ایران نقشی اساسی در امور عراق دارد زیرا شیعیان عراق پیش از این که شیعه باشند، عرب هستند و هیچ کس نباید انتظار داشته باشد که شیعیان عراق همیشه در کنار ایران پارسی ها قرار بگیرند و همینطور دولت شیعه ای مشابه ایران در عراق تشکیل شود. 

اما نهایتا ایران مصمم است که از وضع موجود در عراق بهره ببرد. علاوه بر دولتی که رهبران آن روابط نزدیک با ایران دارند، در انتخابات ژانویه گذشته، پارلمان عراق در دست شیعیان قرار گرفت. صادق زیبا کلام، استاد دانشگاه تهران می گوید که تشکیل دولتی دموکرات در عراق، بهترین گزینه ایران است زیرا اکثریت جمعیت عراق شیعه بوده و در انتخابات آزاد به وضوح دولتی با اکثریت شیعه روی کار خواهد آمد که می تواند ترس های تهران را تخفیف دهد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین