کد خبر: ۱۹۹۷۴۳
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۳۹۲ - ۲۰:۱۲

وزیر بهداشت خبر داد: اجرای همزمان پزشک خانواده در تهران و سراسر کشور

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه اعتبار 20 هزار میلیارد ریال برای طرح پزشک خانواده توسط معاونت راهبردی نهاد ریاست جمهوری اختصاص داده شده است، گفت: تصمیم گرفته‌ایم طرح پزشک خانواده را به طور همزمان در تهران و سراسر کشور اجرا کنیم.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: محمدحسن طریقت منفرد در نشست خبری که عصر امروز با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مدیرعامل سازمان بیمه سلامت و معاونان وزارت بهداشت و وزارت رفاه برگزار شد، با بیان اینکه 20 هزار میلیارد ریال توسط دولت برای اجرای طرح پزشک خانواده در نظر گرفته شده است، گفت: این میزان اعتبار اجرای طرح پزشک خانواده در سراسر کشور را پوشش می‌دهد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه هفته گذشته با توجه به اعتبار تخصیص داده شده توانستیم طرح پزشک خانواده را در استان تهران برگزار کنیم، گفت: با توجه به بازنگری اعتباراتی که توسط معاونت راهبردی وزارت نهاد ریاست جمهوری انجام شد، و نیز تضمین این تخصیص اعتبار، تصمیم گرفتیم تکمله‌ای به تصمیمات هفته گذشته اضافه کنیم تا بتوانیم طرح را در سراسر کشور به اجرا در آوریم.

وزیر بهداشت در مورد اجرای طرح پزشک خانواده در تهران و سراسر کشور، گفت: با توجه به اینکه سرریز بیماران از استان‌ها به تهران حجم زیادی را به خود اختصاص می‌داد، نمی‌توانستیم طرح را در تهران آغاز و در سایر استان‌ها این طرح را اجرا نکنیم، چراکه با مشکلاتی مواجه می‌شدیم.

طریقت‌منفرد افزود: در بازنگری انجام شده و با توجه به اعتبارات تخصیص داده شده، قرار است طرح پزشک خانواده به طور همزمان در تهران و سراسر کشور اجرایی شود.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه منابع سطح اول پزشک خانواده که شامل دارو و پاراکلینیک است، با اعتبار 20 هزار میلیارد ریالی که توسط دولت اختصاص داده شده است در سراسر کشور پوشش داده می‌شود، گفت: اگر سازمان برنامه و بودجه در عمل پول پزشک خانواده را به روز به وزارت بهداشت و از طریق وزارت بهداشت به بیمه‌ها پرداخت کند، می‌توانیم این طرح را در سراسر کشور به صورت موفق اجرا کنیم.

وی افزود: بیمه‌ها براساس تاریخ 20 ساله و چند ساله خود همواره بدهی‌هایی را داشته‌اند و این موضوع چیز جدیدی نیست، بنابراین برای اینکه بتوانیم طرح پزشک خانواده را با انگیزه ویژه انجام بدهیم، باید اعتبار پزشک خانواده از طریق سازمان برنامه و بودجه و معاونت راهبردی نهاد ریاست جمهوری به روز پرداخت شود تا پرداخت‌ها به پزشکان داوطلب نیز به روز انجام گیرد و در اجرای این طرح با مشکل مواجه نشویم.

طریقت منفرد در ادامه این نشست در مورد چگونگی اجرای طرح پزشک خانواده، اظهارکرد: با توجه به اینکه حجم عظیم قراردادها و خدمات ارائه شده در این طرح با ساختار قدیمی محاسبات مقدور نیست، بنابراین سامانه الکترونیکی که مختص به سراسر کشور است، در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: این سامانه همان سامانه‌ای است که یارانه 75 میلیون نفر جمعیت از طریق آن به حساب‌شان واریز می‌شود، بنابراین ابتدا پزشک در این سیستم ثبت‌نام کرده و به محض معاینه اولیه و تشکیل پرونده سلامت این پزشکان تحت پوشش بیمه قرار گرفته و بلافاصله اعتباراتشان پرداخت می‌شود.

وی با اشاره به اینکه نمی‌توانیم با 8000 پزشک در استان تهران و نیز با 35 هزار پزشک در سراسر کشور با روش قدیمی قرارداد ببندیم، تصریح کرد: همانطور که در 9 سال گذشته علی‌رغم تلاش‌های انجام شده و تاکید دولت طرح پزشک خانواده با موفقیت همراه نبود، مجبوریم سیستم الکترونیکی در کشور راه‌اندازی کنیم که در همه ابعاد، طرح پزشک خانواده را پوشش دهد.

وزیر بهداشت ادامه داد: براساس این سامانه، پرداخت روزآمدی که توسط ستاد اجرایی پزشک خانواده (که شامل بیمه‌ها، وزارت بهداشت، سازمان برنامه و بودجه و سازمان نظام پزشکی) انجام می‌شد، از این پس از طریق سازمان برنامه و بودجه به حساب بیمه‌ها واریز خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه امیدواریم طرح پزشک خانواده از طریق سامانه الکترونیک در سراسر کشور اجرا شود، گفت: اعتبار این طرح در قانون بودجه پیش‌بینی شده و مورد تعهد سازمان برنامه و بودجه قرار گرفته است، بنابراین قصد داریم در حد توان خود در مدت زمان کوتاهی که پیش رو داریم مقدمات اجرای این برنامه را برای دولت آینده فراهم کنیم.

وزیر بهداشت در مورد نحوه ثبت‌نام پزشکان و نیز مردم در سامانه پزشک خانواده، اعلام کرد که پزشکان در سامانه الکترونیک به نشانی www.1590.ir ثبت‌نام کرده و بیماران از طریق این سامانه لیست پزشکان را دریافت می‌کنند (نه تنها از طریق سامانه بلکه از طریق دانشگاه‌ها و هر سیستمی که به وزارت بهداشت مربوط است) و براساس انتخاب خود می‌توانند پزشک مورد نظر خود را انتخاب کنند.

به گفته وی همه فعالیت‌های مربوط به پزشک خانواده از این پس به صورت الکترونیکی انجام می‌شود و مراحل ثبت‌نام، تشکیل پرونده بیمار، عقد قرارداد و پرداخت مطالبات از طریق این سامانه و به روز انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: این سامانه همان سامانه‌ای است که بدون دردسر یارانه 75 میلیون نفر جمعیت کشور را بدون اشتباه می‌پردازد و احتمال تخلف، دخل و تصرف و هرگونه اشتباه را به صفر می‌رساند.

به گزارش ایسنا، طریقت منفرد با تاکید بر اینکه طرح پزشک خانواده حتی در کشورهایی که 40 سال است در حال انجام آن است همواره با تغییراتی همراه بوده است، خاطرنشان کرد: این طرح ممکن است در ابتدا نارسایی‌های خود را داشته باشد، اما اگر بتوانیم در یک ماه آینده پرونده الکترونیک بیماران را تشکیل بدهیم به همین اندازه می‌توانیم قدمی رو به جلو برداریم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین