کد خبر: ۲۵۷۰۸۴
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۵

انصاری: جشن یک سالگی دولت را نمی شود با استیضاح پاسخ داد

معاون امور مجلس رییس جمهوری گفت: دولت تدبیر و امید یکساله شده و جشن یکسالگی دولت را فکر نمی کنم با استیضاح بشود پاسخ داد و شاید انتظار عمومی مردم هم این نباشد.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: حجت الاسلام والمسلمین مجید انصاری در نشست با معاونان و مدیران کل پارلمانی دستگاه های اجرایی اضافه کرد: ضمن حرمت نهادن به حق قانونی نمایندگان در طرح سوال و استیضاح، ما فکر می کنیم که وزارت علوم به خاطر اهمیت و نقش ارزشمندی که شخص آقای فرجی دانا در طول تصدی خود در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایفا کرده اند این دستگاه بر مدار درستی در حال پیشرفت است.

وی شخصیت فرجی دانا را شخصیتی محترم، دانشمند، انقلابی، معتدل و از خانواده ای بسیار اصیل و خدمتگزار عنوان کرد و گفت: دغدغه های جدی مسوولان نظام مدنظر وی و دولت بوده است و عملکرد آقای فرجی دانا در این دولت، موجب شده که دانشگاه ها در وضعیتی بسیار آرام و در عین حال بانشاط قرار گیرند.

وی ایجاد فضای نشاط دانشجویی و در عین حال آرامش را از دستاوردهایی عنوان کرد که اکنون به دست آمده و باید حفظ شود تا همچنان حرکت علمی به سمت پیشرفت ادامه یابد.

انصاری اظهار داشت: وزیر علوم حتما از فرصت استیضاح استفاده خواهند کرد و عملکرد این دستگاه را به اطلاع مردم خواهند رساند.

وی ادامه داد: در آستانه بازگشایی دانشگاه ها فکر نمی کنم که دستگاه آموزش عالی و دانشگاه ها زیبنده این باشند که با خلائی و چالشی در مرکز فرماندهی خود رو به رو باشند.

حجت الاسلام انصاری در نشست معاونین امورمجلس دستگاه های اجرایی در سالروز رای مجلس به دولت، از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به خصوص هیات رییسه و رییس مجلس تقدیر و تشکر کرد.

معاون امور مجلس رییس جمهوری در بخشی از سخنانش در این نشست گفت: برقراری مجدد جلسات هماهنگی روسای قوا پس از مدت طولانی، نشانه ای از تعامل خوب دولت و دیگر قوا است.

نشست معاون امور مجلس رییس جمهوری با معاونان و مدیران کل پارلمانی دستگاه های اجرایی در ساختمان کوثر نهاد ریاست جمهوری برگزار شد.

معاون امور مجلس رییس جمهوری اظهار امیدواری کرد که بعد از پایان جلسه استیضاح و با رای نمایندگان مجلس به ادامه کار فرجی دانا و مخالفت با استیضاح، موجبات ادامه آرامش و نشاط دانشگاه ها فراهم شود.

وی با اشاره به اینکه دولت تدبیر و امید در آستانه یکسالگی خود قرار دارد گفت: فکر نمی کنم جشن یکسالگی دولت را بشود با استیضاح پاسخ داد و انتظار عموم مردم هم شاید این نباشد.

انصاری گفت: ما در برابر رای نمایندگان مردم تسلیم هستیم و امیدواریم توضیحات وزیر هم موجب روشن تر شدن مسائل در جامعه و به خصوص دانشگاهها و هم موجب ادامه خدمتگزاری آقای فرجی دانا شود.



** تدوین دستورالعملی برای چگونگی تعامل دولت و مجلس

انصاری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: دستورالعملی برای چگونگی تعامل دولت و مجلس براساس تجربه ها و سنت های پیشین و پیشنهاداتی که در جلسات قبلی معاونان پارلمانی دستگاه های اجرایی مطرح شده، آماده شده است.

وی گفت: کلیات این دستورالعمل قبلا آماده و مطرح شده است که یا توسط رییس جمهور یا معاون اول در آینده ابلاغ خواهد شد.

وی در تشریح این دستورالعمل گفت: در این سند نحوه حضور معاونان پارلمانی در مجلس شورای اسلامی و نحوه پاسخگویی به نمایندگان مجلس پیش بینی شده است.

انصاری در مورد چهارمین نشست معاونت امور مجلس ریاست جمهوری با معاونان و مدیران کل پارلمانی دستگاه های اجرایی گفت: این جلسه شامل دو بخش کاری است که در بخش نخست بعد از عرایض من گزارش معاون پارلمانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ارائه خواهد شد و در دستور دوم جلسه تبادل نظر در مورد پرداختن به موضوع استیضاح وزیر علوم مطرح خواهد شد.

انصاری گفت: مقرر شده است که در جلسات معاونت امور مجلس ریاست جمهوری و معاونان و مدیران کل پارلمانی دستگاه های اجرایی در هر جلسه یک یا چند تن از آقایان گزارش فعالیت ها و ابتکارهای خودشان در تعامل دولت و مجلس را ارائه کنند که این ارائه گزارش عملکرد می تواند به بهبود روش ها و ارتقای سطح روابط دولت و مجلس کمک کند.

انصاری گفت: دیروز سالگرد رای مجلس شورای اسلامی به هیات دولت یازدهم بود که لازم می دانم از مجلس، هیات رییسه و همچنین رییس مجلس بابت همکاری های یکسال گذشته تشکر و قدردانی کنم.

انصاری ادامه داد: در این مدت براساس برنامه دولت تدبیر و امید و تاکیدات رهبر معظم انقلاب که بر همراهی و همکاری قوا تاکید کرده و خواسته مردم هم این بوده است؛ همفکری مداوم قوا برای خدمت رسانی به مردم مورد توجه قرار گرفته است که این امر در توصیه های امام خمینی (ره) هم بوده و در توصیه های رهبر معظم انقلاب و رییس جمهوری نیز وجود دارد.

انصاری اظهار داشت: در یک سال گذشته سطح ارتباط سران سه قوه همراه با تعامل مطلوب بوده، جلسات سران سه قوه که تعطیل شده بود برپا شد و سه جلسه مشترک دولت و مجلس طی یازده ماه گذشته برگزار شد که این جلسات ، جلسات بسیار مفیدی بود؛ علاوه بر این جلسات متعددی را در سطوح مختلف وزرا، فراکسیون ها و کمیسیون ها و همچنین جلسات مجامع استانی با رییس جمهوری و ملاقات های متعدد با معاون اول رییس جمهوری برگزار شد.

وی افزود: در این مدت جلسات هم اندیشی در موضوعاتی همچون بودجه، هدفمندی یارانه ها و اقتصاد مقاومتی بین وزرای ذیربط از دولت و نمایندگان کمیسیون های مرتبط مجلس برگزار شد.

وی گفت: در یکسال گذشته سطح خوبی از تعامل میان دولت و مجلس برقرار بود که البته با نقطه مطلوب هنوز فاصله داریم.

وی ادامه داد: البته بنابه دلایلی که از دید دوستان مخفی نیست طی این مدت ما تعداد سوالات زیادی از نمایندگان داشتیم که گرچه ممکن است در بررسی ترکیب سوال کنندگان افراد و جریان خاصی بوده باشد اما ما مجلس و حقش را به رسمیت می شناسیم و قانون این را گفته و قانونمداری از افتخارات دولت تدبیر و امید است.

وی اظهار داشت: انتظار دولت و برنامه ریزی ما این است که حتی المقدور با ارتباطات و ارتقای سطح تعامل از میزان طرح سوالات، تذکرات رسمی و احیانا استیضاح بکاهیم؛ علت هم این است که کثرت سوالات هم وقت نمایندگان مجلس و هم مدیران اجرایی را می گیرد ولی با این حال دولت با کمال احترام به مجلس، چه سوالاتی که در صحن علنی مجلس آمده و چه سوالاتی که در کمیسیون مطرح شده پاسخ داده اند.

معاون امور مجلس رییس جمهوری گفت: تعداد مکاتبات در طول این مدت زیاد بوده که خوشبختانه هم اکنون بر روی نظم و روال خوبی است و تقریبا می شود گفت که تمام مکاتبات نمایندگان مجلس به موقع پاسخ داده می شود.

انصاری ادامه داد: در یک سال گذشته خوشبختانه سعی شده روابط دولت و مجلس دچار تلاطمات سیاسی و حاشیه پردازی های سیاسی نشود و ما این سیاست را همچنان دنبال خواهیم کرد.

وی گفت: دولت سعی می کند در جایی که سوال یا تذکری مطرح می شود در چارچوب ضوابط و قوانین به سوالات و تذکرات پاسخ بدهد چرا که سوالات و تذکرات حق نمایندگان مجلس است.

وی ادامه داد: در خصوص حضور معاونان پارلمانی دستگاه های اجرایی در مجلس، حضور معاونان الزاما در دستورات مجلس نیست و اساسا فلسفه حضور معاونان پارلمانی در دستگاه ها این بوده است که نمایندگان برای هر امری ناگزیر به مراجعه و مکاتبه نباشند.

وی ادامه داد: حضور معاونان پارلمانی در مجلس از تعداد مکاتبات و مراجعات کم می کند و حداقل سعی شود هفته ای یک بار وزیر در وقت اعلام شده قبلی در مجلس حضور یابد که این آمد و رفت ها بسیار مفید است؛ هم وزرا در جریان فضای مجلس و خواست نمایندگان قرار می گیرند و هم نمایندگان حرف وزرا را می شنوند و همدلی بیشتری ایجاد می شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: در مورد طرح ها و لوایح هر طرحی که تقدیم می شود دولت براساس مکانیزم پیش بینی شده رسما باید اعلام نظر کند که آیا مخالف است یا موافق؛ در گذشته طرح ها سیری را در دولت طی می کرد که به دلیل سیر طولانی، بسیاری از موارد خصوصا در طرح های با فوریت، نظر دولت به مجلس نمی رسید.

بنابر این، دولت تصویب کرد که جز طرح های مفصل که حتما لازم است در کمیسیون های تخصصی بررسی شود، بقیه طرح ها توسط معاونت امور مجلس رییس جمهوری از دستگاه ذیربط استعلام شود.

گفتنی است این نشست در دو بخش کاری تقسیم شد که ابتدا بعد از سخنان حجت الاسلام انصاری، معاون پارلمانی وزارت ارتباطات و اطلاعات گزارشی از حوزه کاری خود ارائه کرد و همچنین در دستور دوم حاضران در نشست به موضوع استیضاح وزیر علوم پرداختند.

این دیدار در حالی برگزاری شد که سه شنبه هفته گذشته نمایندگان مجلس طرح استیضاح رضا فرجی دانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در مجلس شورای اسلامی اعلام وصول کردند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین