کد خبر: ۲۶۱۹۲۸
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۴
تعامل با بدنه هنری راز رفع مشکلات سینماست

مروری بر جشن روز ملی سینما؛ روزی که به تقویم بازگشت

سینمای ایران در آستانه انتخابات 1392 با کلاف در هم پچیده‌ای از مشکلات رو به رو بود. تعطیلی و بسته بودن خانه سینما؛ چنددستگی بین اهالی خانه سینما؛ نبود امنیت شغلی بخشی از مشکلات عمده سینما بود که بر میز وزیر فرهنگ و ارشاد جدید علی جنتی قرار گرفت. مشکلاتی که اهالی سینما دغدغه حل شدنش را داشتند و عده‌ای نیز از بر آورده شدن آن بیمناک بودند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویس فرهنگی: حالا تقریبا یک سال است که از آمدن "علی جنتی " وزیر و فرهنگ ارشاد تازه و حجت الله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی می گذرد. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه رئیس سازمان سینمایی‌اش «حجت الله ایوبی»  امسال جشن روز ملی سینما را با حضورو همراهی هنرمندان جشن گرفتند تا گام‌های تعامل با هنرمندان را محکم‌تر بردارند.

به گزارش آفتاب، مرور وقایع جشن روز ملی سینما بهانه مناسبی است تا دغدغه‌ها و وعده‌های  وزیر ارشاد و خواسته‌های اهالی هنر بیشتر مشخص شود. خواسته‌ها و دغدغه‌ای به باور ناظران بسیاری از جامعه هنری به دلیل محقق شدن آن‌ها به شعار تدبیر و امید رای دادند و حالا در انتظار بر آورده‌شدن آن‌ها هستند.
 
 امید، تدبیر، حرکت

هتل استقلال تهران عصر جمعه بیست و یک شهریور همزمان با روز ملی سینما پذیرای مسئولان سینمایی و جمعی از هنرمندان بود. هنرمندانی چون هنگامه قاضیانی، مجید مظفری، رضا کیانیان، علی نصیریان؛ در جشن روز ملی سینما شرکت کردند. با اینکه دغدغه‌ها و مشکلات سینما همچنان ادامه دارد،  جشن روز ملی در فضایی شاد و آرام و برگزار شد.  دلیل جلوه‌گری این جشن هنری تنها  به ماهیت  برگزاری آن برنمی‌گشت بلکه  به بازگشت مجدد این روز مرتبط می‌شد.

روز ملی سینما دو سال پیش از تقویم رسمی کشور حذف شد و در دولت قبل به تقویم باز نگشت. علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که به همراه حجت الله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی‌اش در مراسم جشن حاضر شد، بازگردانده شدن این روز به تقویم رسمی کشور را تبریک گفت و بر اهمیت این روز تاکید کرد.

روزی که به باور هنرمندان نبود آن در تقویم نوعی بی‌حرمتی به خانواده سینما محسوب می‌شد. بررسی یک سال گذشته نشان می‌دهد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از وزاتخانه‌هایی است که از ابتدا با حمله گروه‌های تندرو مواجه شده است. وزاتخانه‌هایی که هر روز بنا به بهانه‌ای عملکرد فرهنگی این وزارتخانه را زیز ذره‌بین قرار داده‌اند. دلیل عمده مناقشات تفاوت جنس خواسته‌های طیفی است که می‌خواهند نگاه سیاسی خود را غالب کنند. در این میان عده‌ای که مطالبات سیاسی خود را از دامن فرهنگ طلب می‌کنند در یک سو قرار دارند و طرف دیگر ماجرا هنرمندان  ایستاده‌اند که دغدغه عملی‌شدن وعده‌ها و سامان دان وضعیت  صنفی خود رادر سر می‌پرورانند.

 علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره کردن به حواشی اینچینی را در روز جشن  فراموش نکرد و به توفان‌های و حواشی که پیرامون وزاتخانه‌اش می‌گذرد، پرداخت و گفت: «فعالیت تیم جدید مدیریتی در وزارات فرهنگ و ارشاد اسلامی در یک سال گذشته با طوفان آغاز شد اما در سایه یکرنگی به آرامش رسیدیم. تجربه یک سال گذشته نشان داد با اعتماد و احترام متقابل با تکریم و حفظ کرامت انسانی بسیاری از گره‌ها گشوده می‌شود.»

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی فرصت جشن را غنمیت شمرده و شعار سینمای امید را نیز مطرح کرد: «رسیدن به سینمای امید که از جمله شعارهای حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی محسوب می‌شود بسیار پسندیده است و امیدوارم جریان سینمای ایران در حوزه تولید به سوی تحقق این شعار پیش برود.»

وزیر ارشاد سخنانش را با امید دادن به هنرمندان شروع کرده بود. مقابله با حواشی و خرده‌گیری‌های جاری را پایان‌بخش سخنان خود قرار دارد. کلامی که نشان می‌داد وزیر ارشاد قصد تسلیم در برابر موج حواشی به وجود آمده را ندارد. علی جنتی خطاب به هنرمندان اعلام کرد: «خرده‌گیری‌های نابجا در عرصه سینما باعث شده بسیاری حواشی در سینما شکل بگیرد. در دوره مدیریت جدید سینما تلاش داریم فیلمنامه‌ها را با دقت مورد بررسی قرار دهیم تا در زمان نمایش با مشکل مواجه نشویم و وزارت ارشاد نیز بتواند پای مجوزهای خود بایستد.»
  
تعریف مجدد سیاه‌نمایی در سازمان سینمایی
 
همراهی و حضور حجت‌الله ایوبی بازنام و وظایف سازمان سینمایی را درروز جشن یادآوری می‌کرد. صدور مجوز ساخت ونمایش را می‌توان اصلی‌ترین وظیفه سازمان سینمایی ارزیابی کرد. لغو مجوز هنوز سیاه خود را از فیلم‌‌ها بر نداشته است. بسیاری از گروه‌های تندور حتی علی‌رغم قانونی‌بودن فیلم‌ها تاب نیاورده و زمینه توقیف فیلم‌ها را فراهم آورده‌اند؛ فیلم‌هایی که متهم به سیاه‌نمایی از وضعیت کشور شده‌اند.

حجت‌الله ایوبی حالا وارث سازمان سینمایی جواد شمقدری است، وظیفه حل این مناقشه عظیم را برعهده دارد. وی فرصت جشن روز ملی سینما را غنیمت شمرده و به موضوع سیاه‌نمایی پرداخت. حجت‌الله ایوبی گفت: «در عرصه سینما برخی از تعاریف اجتماعی در کشور ما و در دوره‌های گوناگون با بی‌مهری مواجه شده‌اند.» رئیس سازمان سینمایی در روز جشن ملی سینما رویکرد مثبت خود را به این ژانر سینمایی نشان داده و گفت: «معتقدم باید در مورد برخی از واژگان که در بین رسانه‌ها و منتقدان شکل گرفته است بررسی مجدد شود و سینمای سیاه‌نمایی و اجتماعی بازشناسی شود. در کجای دنیا فقر و تلخی وجود ندارد و واضح است که تصویر کردن فقر و نشان دادن مشکلات یک ملت سیاه‌نمایی نیست. این در نیاز به بازنگری جدی دارد، به عنوان نمونه سینمای سیاه، سیاه‌نمایی و سینمای خاکستری باید از سینمای اجتماعی بازشناسی شود. آثار سینمایی حالی است که فیلمساز برای نشان‌دادن این مهم، باید مقابله شرافتمندانه فرهنگ و تمدن با فقر را نشان دهد.»
 
تعامل با بدنه هنری راز رفع مشکلات سینماست

رسیدگی به مشکل بیکاری فصلی هنرمندان از رونمایی طرح سینما کارت و جمع‌آوری دیه توسط فرامرز قریبیان برای فردی که محکوم به اعدام است از حواشی جالب این مراسم به شمار می‌رفت. نکته‌ای که شاید نفس جشن روز ملی سینما را با بیشتر روشن کند. حضور طیف‌های مختلفی از هنرمندان با دیدگاه‌های مختلف در روز ملی سینما نشانگر این است که تعامل، همبستگی و بیان دغدغه‌های می‌تواند جلوه‌های روشن و عینی و ملموس داشته باشد. ارتباطات روشن راه سوء‌ظن‌هایی مرسومی همچون باندبازی و معادلات پشت‌پرده و درگیری‌های صنفی را سد می‌کند. سوء ظن‌هایی که همیشه دیوار بی‌اعتمادی بین هنرمندان و مسئولان فرهنگی بنا کرده است. حضور علی جنتی و ریس سازمان سینمایی‌اش حجت‌الله ایوبی می‌تواند آغاز یک راه تلقی شود. راه تعاملی که اگر آهسته و پیوسته طی شود، قفل بسیاری از معضلات خانواده سینما را به مرور زمان خواهد گشود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین