کد خبر: ۲۶۶۸۹۲
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۲
وقتی رسانه‌های داخلی تریبون رسانه‌های خارجی می‌شوند

دام رسانه‌های بیگانه برای رسانه‌های مدعی ارزشمداری، علیه نظام

برخی رسانه‌های اصولگرا اخیراً خبری را در مورد تحصیل فرزندان برخی مسئولان کشورمان در خارج را به نقل از یک رسانه آمریکایی منتشر کرده‌اند و با استناد به آن تلاش کرده‌اند به تخریب و تضعیف مسئولان و دولت اعتدال بپردازند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویس سیاسی: براساس خبری که در این رسانه‌های مدعی ارزشمداری منتشر شده است؛ یک رسانه آمریکایی با انتشار گزارشی به بررسی تحصیل فرزندان مسئولان در خارج از کشور پرداخته و نتیجه‌گیری کرده است که «در حالی که مسئولان ایرانی در کلام خود علیه غرب، سخنرانی می‌کنند اما فرزندان خود را برای تحصیل و کار به غرب می‌فرستند. مگر مسئولان ایرانی، فرزندانشان را دوست ندارند که آن‌ها را به دامان غرب می‌فرستند؟» 

به گزارش آفتاب، از همان ابتدای وقوع انقلاب اسلامی 57، تلاش رسانه‌های غرب برای تضعیف نظام و مسئولان شروع شد و کماکان نیز ادامه دارد و هیچ انتظاری از این رسانه‌ها برای حمایت و تعریف و تمجید از نظام و مسئولان کشورمان نیز وجود ندارد اما اینکه گاهی برخی رسانه‌های داخلی -که ادعای‌شان در دفاع از نظام نیز گوش فلک را کر کرده است- همسو با این رسانه‌ها حرکت می‌کنند جای تعجب دارد.

نکته و پرسش مهم این است که هدف و انگیزه این رسانه‌های داخلی از بازنشر اخبار ضدمسئولان نظام که در رسانه‌های بیگانه منتشر می‌شود، چیست؟ 

به گزارش آفتاب، استناد رسانه‌های ارزشی و مدعی اصولگرایی به اخبار و مطالب رسانه‌های بیگانه برای تخریب مخالفان فکری- سیاسی خود سابقه‌ای طولانی دارد. مدت‌هاست که براساس روش و منطق این رسانه‌‌ها هر مطلب و خبری که علیه نیروها و شخصیت‌های جناح مخالف خود در رسانه‌های بیگانه منتشر شود، درست و قابلیت بازنشر در فضای داخلی رسانه‌‌های کشور را دارد. در واقع برای این رسانه‌ها منبع خبر و اهداف آن رسانه خارجی از انتشار چنین مطالبی چندان اهمیت ندارد؛ بلکه آنچه اهمیت دارد استفاده از خبر و محتوای آن برای «تضعیف و تخریب جناح رقیب» است.

اما این رسانه‌های مدعی اصولگرای آیا نمی‌‌دانند که با بازنشر چنین مطالبی، به‌تریبونی برای اهداف و سخنان ضدنظام این رسانه‌های بیگانه قرار ‌می‌گیرند؟ یا برای آنها تضعیف و تخریب نظام و مسئولان اهمیت ندارد و همان‌طور که گفته شد صرفاً تخریب جناح رقیب و رسیدن به اهداف خود - با توسل به هر روش و ابزاری- اهمیت دارد؟ به‌راستی اگر رسانه‌های خارجی گزارش یا خبری منتشر کنند که محتوای آن موافق و هم‌راستا با منافع و اهداف این رسانه‌های مدعی ارزشمداری نباشد، آیا این گزارش‌ و اخبار را بازنشر می‌دهند یا به موضع‌گیری و واکنش و رد آنها می‌پردازند؟

البته همان‌طور که گفته شد کاربرد این روش از سوی این رسانه‌های داخلی مسبوق به سابق است؛ چه‌آنکه در برخی موارد که رسانه‌های خارجی مطالبی که محتوای آن با منافع این رسانه‌های داخلی همخوانی نداشته است، منتشر کرده‌اند، با بازخورد منفی و واکنش تند این رسانه‌ها مواجه شده است.

به گزارش آفتاب، اگر استفاده و استناد به اخبار و مطالب رسانه‌های خارجی درباره کشورمان بد است باید برای همه بد باشد نه اینکه با رویکردی گزینشی، تنها استفاده از آنها در راستای منافع جناحی و تخریب و تضعیف نیروهای غیرخودی مناسب باشد. متاسفانه این رسانه‌های داخلی هرجا نفع و سود آن‌ها نباشد، دیگران را به غرب و غربزدگی و پیاده‌نظام بیگانه متهم می‌کنند و هرجا منافع آنها ایجاب کند، رسانه‌های غرب نه تنها بد نیستند؛ بلکه منبع و دستاویز آنها می‌شود برای برخورد با جبهه و نیروهای مخالف خود.

در ضمن نکته‌ای که این رسانه‌های مدعی ارزشمداری فراموش کرده‌اند این است که در آموزه‌های دینی ما بارها بر علم‌آموزی و کسب دانش تاکید شده است و نه تنها کسب علم در هرجای عالم که باشد امری مذموم نیست بلکه پیامبر اسلام نیز به صراحت بر آن تاکید کرده است.

بنابراین به نظر می‌رسد که رفتار و رویکردهای دوگانه‌ و ریاکارانه این رسانه‌ها در برخورد با این اخبار را صرفا باید براساس اصل «تخریب و حذف مخالف فکری- سیاسی خود به هر روشی» تحلیل کرد وگرنه هیچ پایه و اساس و انگیزه‌ دیگری وجود ندارد که یک رسانه داخلی بخواهد اخبار رسانه‌های خارجی علیه مسئولان کشورمان را –آن هم به صورت ویژه- بازنشر دهد. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین