کد خبر: ۲۶۶۹۵۷
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۳ - ۱۹:۱۵

ربیعی: فقط چهار تا 25درصد رشته های دانشگاهی مرتبط با شغل است

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: براساس مطالعاتی که طی یکسال گذشته در وزارت کار صورت گرفته تنها چهار تا 25 درصد رابطه میان اشتغال و رشته تحصیلی در استانهای کشور، مشاهده می شود و فارغ التحصیلان سایر رشته ها در مشاغلی غیر از رشته تحصیلی خود کار می کنند.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: به گزار ش خبرنگار اقتصادی ایرنا، علی ربیعی عصر شنبه در مراسم اختتامیه پانزدهمین مسابقات ملی مهارت انتخابی مسابقات جهانی مهارت برزیل و نخستین مسابقات مهارت ویژه معلولان که در محل وزارت کار برگزار شد، افزود: هم اکنون 2 مشکل بزرگ در کشور داریم که در وهله نخست انبوه بیکاران و در مرحله بعد بیکاران بدون مهارت است.

وی با بیان آنکه چهار میلیون فارغ التحصیل دانشگاهی بزودی وارد بازار کار می شوند، گفت: بازار کار کشور در آینده نزدیک با انبوهی از بیکاران مواجه می شود که باید از هم اکنون برای مقابله با آن تدابیر جدی اتخاذ شود.

وی میزان بهره وری نیروی کار در کشور را 1.3 درصد ذکر کرد و اظهار داشت: منابع انسانی غنی داریم اما متاسفانه این نیروی کار بدون مهارت است و حتی زمانی که وارد عرصه کار می شوند، دارای بهره وری پایین هم هستند.

ربیعی معتقد است: حتی سازمانها هم در صدد ارتقا نیروی کار نیستند و این معضل همچنان ادامه دارد.

به گفته وزیر کار، در یک بررسی از 600 مدیر بین المللی مشخص شده که در کشورهای چین، ژاپن و هند نبود منابع انسانی کارآمد دغدغه های یکم، دوم و چهارم این مدیران را به خود اختصاص می دهد.

وی ادامه داد: این موضوع در کشورهای تازه صنعتی شده با این فرآیند مواجه است، این بررسی نشان می دهد اقتصاد های روبه رشد و حتی توسعه یافته تا چه اندازه به نیروی کار ماهر اهمیت می دهند.

وی اظهار داشت: مسابقات ملی مهارت فرصتی است تا بتوان با شناسایی نخبگان مهارتی در صنایع از توانمندی آنان بهره مند شد.

وی یکی از علل شکست بنگاههای اقتصادی را نبود نوآوری ذکر کرد و گفت: دیگر علل شکست بنگاههای اقتصادی کاهش هزینه ها، نبود نیروی ماهر و پایین بودن بهره وری است.

وی تاکید کرد: افرادی که دارای مهارت هستند از امنیت شغلی بیشتری نسبت به سایر افراد برخوردار می باشند.

ربیعی گفت: وزارت کار در حال انعقاد تفاهمنامه هایی برای بکارگیری نیروی کار ماهر با برخی از نهادها و ان.جی.اوها است که نتایج آن در سه ماهه پایانی سال اطلاع رسانی خواهد شد.

وی ادامه داد: براساس این تفاهمنامه ها افراد دانش آموخته متناسب با نیاز استانها آموزش مهارت کسب می کنند تا بتوانند در استانهای خود فعالیت اقتصادی شروع کنند.

وزیر کار یادآور شد: به دنبال قانون جذب نخبگان مهارتی هستیم و تا پایان سال 93 شبکه ملی نخبگان مهارتی که از استعدادهای برتر مهارتی هستند را تشکیل می دهیم. همچنین اجرای بحث نظام صلاحیت حرفه ای در دولت پیگیری می شود.

وی اضافه کرد: دولت در صدد است تا های تک، فناوری های بالا را برای سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور وارد کند. سیستم های سنتی فقط پاسخگوی بخشی از اشتغال است.

وی گفت: متاسفانه در برخی از بنگاهها نیروی ماهر نداریم و علیرغم آنکه کار مورد نظر وجود دارد اما نیروی متخصص برای انجام کار در بنگاه مشاهده نمی شود.

وی برنامه دیگر دولت را جذب نیروهای محلی در پروژه های بزرگ اقتصادی عنوان کرد و گفت: در برخی از مناطق سنی نشین مرزی متاسفانه علیرغم آنکه طرحهای بزرگی در حال انجام است اما از نیروهای بومی در اجرای این طرحها استفاده نمی شود که باید نیروهای محلی برای قبول مسئولیت در این استانها آموزش مهارت را کسب کنند زیرا رئیس جمهور بر ضرورت استفاده از این نیروها تاکید کرده اند.

وی از اجرای طرحی که بتوان خروجی های دانشگاه را مهارت آموزی کرد، خبر داد و گفت: ارتقا نیروی کار می تواند موجب ارتقا جایگاه سازمان ها شود.

ربیعی در پایان تصریح کرد: نیروی مهارتی زیرساخت های تحول را در سازمان ها ایجاد می کند، مجلس و دولت نگران آینده ایران هستند و امیدوارم نخبگان مهارتی روزی سرداران کارآفرینی در کشور شوند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین