کد خبر: ۲۷۷۳۱۱
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۲

‌هوای سرد عامل اصلی سرماخوردگی نیست

کارشناس بیماری های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: بر خلاف باور بسیاری از مردم، هوای سرد تاثیری بر سرماخوردگی ندارد و یا تاثیر آن بسیار اندک است.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رضا فاضلی در گفت و گو با ایسنا، افزود: در فصول سرد سال، مردم اغلب وقت خود را در محیط های سرپوشیده و بسته می گذرانند، در نتیجه فرصت پخش شدن ویروس از طریق تماس نزدیک از فردی به فرد دیگر افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: ویروس سرماخوردگی از دو طریق انتقال می یابد، نخست از طریق تنفس و استنشاق ترشحات عفونی، عطسه و سرفه پخش شده در هوا و دوم از طریق لمس اشیاء آلوده به ویروس مانند کتاب، دستگیره در و دست دادن و تماس با افراد بیمار‌.

وی توضیح داد: هوای سرد رطوبت را کاهش می‌دهد و به همین دلیل موجب خشک شدن مجرای بینی شده و به این طریق شرایط برای واگیری ویروس آماده می‌شود.

وی ادامه اظهار کرد : ترشحات معمول و طبیعی بینی و گلو از نخستین خطوط دفاعی بدن در مقابل ویروس‌های سرماخوردگی است و علاوه بر آن بسیاری از ویروس‌های سرماخوردگی با کاهش رطوبت، دوام بیشتری پیدا می‌کند.

وی بیان کرد: علایم سرماخوردگی پنج تا شش روز ادامه دارد و اگر این حالت با تب شدید یا علایم عمومی شدید همراه شود، دیگر سرماخوردگی محسوب نمی‌شود و به احتمال زیاد نوعی عفونت حاد دستگاه تنفسی فوقانی است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین