کد خبر: ۲۸۱۰۱۵
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۰

قیمت نفت به 100 دلار باز خواهد گشت؟

عربستان سعودی بزرگترین صادرکننده نفت در جهان و یکی از کشورهای کلیدی در خاورمیانه و از اعضای تعیین‌کننده قیمت نفت در اوپک است. مرگ پادشاه عربستان چه تاثیری بر چشم‌انداز قیمت جهانی نفت خواهد گذاشت؟
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: پایگاه خبری خرداد نوشت: پس از انتشار خبر مرگ "ملک عبدالله" پادشاه پیشین عربستان سعودی قیمت جهانی نفت که در روزهای اخیر کاهشی بی‌سابقه را تجربه کرده است، ناگهان به میزان 2 درصد افزایش یافت.
 
عربستان سعودی بزرگترین صادرکننده نفت در جهان و یکی از کشورهای کلیدی در خاورمیانه و از اعضای تعیین‌کننده قیمت نفت در اوپک است. مرگ پادشاه عربستان چه تاثیری بر چشم‌انداز قیمت جهانی نفت خواهد گذاشت؟
 
شبکه خبری "سی ان ان" با انتشار گزارشی درباره تاثیر مرگ ملک عبدالله بر قیمت جهان نفت می‌نویسد: "واکنش بازار به مرگ پادشاه عربستان از آن‌جهت که انتظار می‌رفت روند جانشینی او آرام و بی‌سر و صدا باشد چندان غیرمترقبه نبود. تمام شواهد نشان می‌دهند که عربستان سعودی بر سر سیاست‌های خود درباره تولید نفت باقی خواهد ماند. قیمت نفت خام معاملاتی تا روز جمعه گذشته در میزان 46 تا 47 دلار بازای هر بشکه باقی مانده بود."
 
ملک عبدالله بن عبدالعزیز آل سعود در هفته‌های گذشته با وخامت وضعیت سلامتی مواجه شد و در روز جمعه درگذشت. شاهزاده "سلمان" یکی از برادرهای ناتنی او جانشینش شد. "فهد ناظر" تحلیلگر پیشین سفارت عربستان سعدی در واشنگتن درباره تاثیر احتمالی مرگ پادشاه عربستان بر قیمت جهانی نفت می‌گوید: "گمان نمی‌کنم این موضوع تغییر چشمگیری بر سیاست نفتی عربستان سعودی در کودتاه مدت داشته باشد."
 
به گزارش مرکز اطلاعات انرژی امریکا، عربستان سعود 16 درصد از کل نفت جهان را تولید می‌کند. با این حال، قیمت نفت از تابستان گذشته تا به حال به میزان بیش از 50 درصد افت داشته است و نفت بشکه‌ای 100 دلار در ماه جولای به نفت بشکه‌ای زیر 50 دلار در حال حاضر رسیده است. در این میان انگشت اتهام کشورهای تولیدکننده نفت به سوی عربستان سعودی نشانه گرفته شده است. این کشورها سیاست‌های نفتی عربستان را عامل اصلی کاهش قیمت‌ها می‌دانند.
 
این در حالیست که مقام‌های سعودی اظهار داشته‌اند که تولید نفت خود را کاهش نخواهند داد چرا که حاضر به از دست دادن سهم خود در بازارهای بینالمللی نفتی نیستند. در نتیجه به نظر می‌رسد که تغییر سیاست نفتی عربستان سعودی نامحتمل باشد.
 
"تام کلوزا" رییس بخش تحلیل انرژی در موسسه اطلاعات قیمت نفت در این‌باره می‌گوید: "در طول 75 سال گذشته عربستان سعودی نشان داده که سیاست پایدار نگهداشتن صادرات بالای نفت خود را دنبال کرده است." با این حال بخری از کارشناسان معتقد است که عربستان سعودی حداقل برای مدتی کوتاه با کاهش قیمت نفت موافقت خواهد کرد تا از طریق آن از افزایش تولید نفت امریکا جلوگیری کند.
 
این در حالیست که هفته گذشته شاهزاده "الولید" اعلام کرد که قیمت نفت هرگز به بشکه‌ای 100 دلار باز نخواهد گشت. او اظهار داشت با این وضعیت بسیاری از شرکت‌های امریکایی از گردونه رقابت نفتی خارج خواهند شد.
 
همزمان با این تحولات، عربستان سعودی به شدت نیازمند درآمدهای نفتی به مظنور تامین نیازهای خود می‌باشد. موسسه اقتصادی "آکسفورد" در ارزیابی اخیر خود تخمین زده که در صورت ادامه وضعیت کنونی و فروش نفت به میزان بشکه‌ای زیر 50 دلار آسیبی جدی اقتصاد عربستان از تاثیرات منفی آن مصون نخواهد ماند.
 
شاهزاده "الولید" اخیرا در مصاحبه با شبکه خبری امریکایی "سی ان بی سی" گفته بود:"ما از ادامه وضعیت کنونی آسیب خواهیم دید چرا که 90 درصد از بودجه کل عربستان سعودی وابسته به درآمدهای نفتی است." امریکا بیش از یک میلیون بشکه نفت به صورت روزانه از عربستان سعودی وارد می‌کند. این شاهزاده سعودی اشاره کرده که کاهش قیمت جهانی نفت تبعاتی نیز برای دیگر کشورهای جهان خواهد داشت و احتمالا به کاهش میزان تولید جهانی منجر خواهد شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین