کد خبر: ۲۸۱۰۱۶
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۲

قلمروی نفوذ ایران؛ از قلب بغداد تا بیروت

با اختلاف‌نظر ایجاد شده میان کشورهای سنی منطقه و امریکا بر سر چگونگی تعیین استراتژی برای مقابله با داعش برنده اصلی بازی منطقه‌ای ایران بوده است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: پایگاه خبری خرداد نوشت: نشریه "اکونومیست" با انتشار گزارشی درباره بحران منطقه خاورمیانه به تاثیرپذیری ایران از این بحران اشاره می‌کند و می‌نویسد که در حال حاضر و همزمان با اختلاف‌نظر ایجاد شده میان کشورهای سنی منطقه و امریکا بر سر چگونگی تعیین استراتژی برای مقابله با داعش برنده اصلی بازی منطقه‌ای ایران بوده است. 
 
اکونومیست با اشاره به افزایش توان تاثیرگذاری و نفوذ ایران در خاورمیانه می‌نویسد: "اکنون این تهران است که می‌توان با غررو مدعی شود مدیریت مسائل پایتخت‌های مهم عربی را در دستان خود دارد؛ بغداد، دمشق و بیروت. این هفته چهارمین پایتخت عربی نیز به مناطق تحت نفوذ ایران اضافه شد: صنعا.
 
شورشیان حوثی یمنی در تاریخ 20 ژانویه حرکتی برای تصرف کاخ ریاست جمهوری را آغاز کردند. گرچه آنان دریافت هرگونه کمکی از ایران را انکار کرده‌اند اما مقام‌های امریکایی و سعودی معقتدند که حوثی‌ها از جانب ایران مورد حمایت قرار می‌گیرند."
 
اکونومیست در ادامه اشاره می‌کند که هیچ کشوری در منطقه نمی‌تواند همچون ایران بحران‌های ایجاد شده در منطقه را تبدیل به فرصتی برای بهره‌برداری خود کند و در این‌باره می‌نویسد:"ایران بزرگترین برنده حمله امریکا به افغانستان و عراق پس از حادثه یازدهم سپتامبر بود. "شمون شاپیرو" یکی از نظامیان بازنشسته اسرائیلی و پژوهشگر کنونی در مرکز اسرائیلی روابط عمومی بیت المقدس می‌گوید:"ایران می‌داند چگونه از بحران‌ها به نفع خود بهره‌برداری کند."
 
اکونومیست در بخش دیگری از گزارش خود به ظهور داعش در عراق و سوریه و تاثیر آن بر افزایش نفوذ ایران در منطقه اشاره می‌کند و در این باره میافزاید: "ظهور داعش سبب تقویت ایران شده است. پس از برکناری "نوری مالکی" نخست‌وزیر عراق از قدرت در ماه آگوست گذشته، نیروهای امریکایی وارد عراق شدند تا به مقابله با نیروهای داعش بپردازند. با این حال، پیروز اصلی میدان نیروهای ایرانی بودند. امریکایی‌ها از طریق حملات هوایی و نیروهای ایرانی از طریق زمینی به ارتش عراق کمک می‌رسانند. سیاستمداران ایرانی و عراقی در این مدت در بغداد مشغول رایزنی با یکدیگر بودند. در این میان "قاسم سلیمانی" فرمانده سپاه قدس ایران نقشی کلیدی در هدایت و سازمان‌دهی نظامی نیروها علیه داعش داشته است. در سوریه نیز نیروهای اسد برای مبارزه علیه شورشیان وابسته به کمک‌های ایران هستند. در این میان، افزایش نفوذ ایران در منطقه موجب هراس امریکا و عربستان سعودی شده است. سعودی‌ها اگرچه ثروتمند هستند با این حال اکثرا فاقد اهرم‌های لازم برای تاثیرگذاری در تحولات منطقه‌ای بوده‌اند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین