کد خبر: ۲۸۳۶۳۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۷

توافق هسته‌‌ای خوب برای ایران چه توافقی است؟

اکثریت کارشناسان و نمایندگان مجلس معتقدند توافق خوب توافقی است که تحریمها در آن بر اساس یک زمانبندی مشخص لغو شود و حق برخورداری ایران از غنی‌سازی هسته‌ای به صورت شفاف و صریح و در یک مرحله لحاظ شود.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویس سیاسی: بعد سخنان رهبر انقلاب در جمع کارکنان و فرماندهان نیروی هوایی کشور مبنی بر اینکه من هم با توافق خوب موافقم، بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران سیاسی به ارزیابی توافق هسته‌ای خوب موردنظر رهبری پرداختند تا مشخص شود توافق خوب برای ایران چه توافقی می‌تواند باشد.

اسحاق جهانگیری: برداشته‌شدن تحریم‌ها و حفظ حقوق ملت توافق خوب است

جهانگیری توافق نکردن را بهتر از توافق بد دانست و ابراز داشت: به هیچ عنوان به دنبال توافق بد نیستیم و توافقی خوب است که حقوق ملت ایران را به رسمیت شناخته و تحریم های ظالمانه از بین رفته باشد

زیباکلام: توافق خوب یعنی هر دو طرف به بخشی از خواسته‌های خود برسند

صادق زیبا کلام استاد علوم سیاسی و از موافقان توافق ژنو در واکنش به این مسئله که توافق خوب برای ایران چه توافقی است گفت: معنی سخنان رهبری این است که ایشان با روح مذاکرات موافق هستند و با آنچه تاکنون توافق شده است، موافق بوده‌اند و از حالا به بعد نیز تاکید دارند مذاکرات باید به صورت جدی دنبال شود.

این کارشناس مسائل سیاسی توافق خوب را توافقی دانست که هر دو طرف به بخشی از خواسته‌های اساسی خود برسند و بر همین اساس گفت: خواسته اساسی جمهوری اسلامی برخورداری از حق غنی‌سازی و روشن شدن تکلیف لغو تحریم‌هاست و اطمینان از صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران از خواسته‌های اساسی غرب است.

وی در پاسخ به اینکه آیا از نگاه شما لغو کامل تحریم‌ها و برخورداری از حق غنی‌سازی به معنای توافق خوب است، گفت: بله منتهی در چارچوب توافق با طرف مقابل؛ چرا که ممکن است لغو تحریم‌ها در برنامه زمانبندی 10 یا 5 ساله صورت گیرد و از این رو باید بر روی این مسائل توافق دوجانبه صورت گیرد

فلاحت‌پیشه: توافق خوب توافقی است که در آن شفاف و واضح،حق ایران به رسمیت شناخته شود

حشمت الله فلاحت پیشه کارشناس اصولگرا در مورد توافق خوب برای ایران گفت: مقام معظم رهبری در سخنانشان تصریح کردند که توافق خوب برای ایران توافق تفصیلی است که در آن شفاف و واضح، حق ایران به رسمیت شناخته شود ضمن اینکه زمانبندی تحریم‌ها به صورت مشخص و ملموس و قابل دفاع در آن به صورت واضح آمده باشد و تنها همین توافق است که مورد حمایت ایران واقع خواهد شد.

دانشجو: توافق خوب توافقی است که بتوانیم سانترفیوژهای جدید را به کار گیریم! 

کامران دانشجو وزیر علوم دولت احمدی‌نژاد که از مسئولان سابق دولتی بوده بدون اینکه توضیح دهد چرا در طول 8 سال دوران ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد نتوانسته به توافق خوب دست یابد با اشاره به تعاریف توافق خوب و توافق بد، توضیح داد: توافق خوب توافقی است که از بعد هسته‌ای دستاوردهای علمی را حفظ کند و پیشرفت غنی‌سازی ادامه داشته باشد، و بتوانیم سانتریفیوژهای نسل جدید را به کار بگیریم تا فناوری هسته‌ای پیشرفت کند، نه اینکه برنامه هسته‌ای ما در وضعیتی که قبلاً بوده باقی بماند و درجا بزند. ما باید برنامه هسته‌ای داشته باشیم که استراتژیک و صنعتی باشد، برنامه هسته‌ای سمبلیک به درد حفظ عزت ملی ما نمی‌خورد. دانشجو همچنین ادامه داد:توافق باید در دو بعد هسته‌ای و تحریم‌ها به بهترین وجه و به‌شکل عادلانه انجام و تمام تحریم‌های شورای امنیت و اتحادیه اروپا باید رفع شود، توافق بد نیز تحریمی است که عزت ملی ما را در هر صورت تحقیر کند.

همچنین اسماعیل کوثری که از مخالفان سرسخت توافق‌نامه هسته‌ای است و در اکثر نشست‌های دلواپسان به ایراد سخنرانی پرداخته با بیان اینکه "مذاکرات خوب از نظر مردم ما مذاکراتی است که حقوق حقه ملت ایران را به رسمیت بشناسد" تصریح کرد: توافق خوب هیچ منافاتی با اصل مذاکرات ندارد، اما تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ما هم به این نکته توجه داشته باشد که ملت توافق خوب را می‌پسندد.

رئیس کمیته دفاعی کمیسیون امنیت ملی مجلس  به جای آنکه در مورد توافق خوب سخن بگوید از ویژگیهای توافق بد به این گونه سخن می گوید که گویی فقط دنبال این است تا هر توافقی شکل بگیر بتواند آنرا تخریب کند و می گوید: با توجه به اینکه ما توافق مقدماتی را انجام داده و به مفاد آن عمل کرده‌ایم، بنابراین هر توافقی که منافع ملی ما را نادیده بگیرد، توافق بد است که در این شرایط منافع ملی ما در موضوع هسته‌ای قطعاً باید مدنظر قرار گرفته شود، زیرا غیر این، توافق دیگری مورد قبول نیست.

جهانگیرزاده: توافق خوب توافقی است که تمام منافع مردم ایران در آن حفظ شود

جواد جهانگیرزاده نماینده مردم ارومیه در مجلس  البته به تشریح ویژگی‌های یک توافق خوب و ابعاد مختلف آن پرداخت و گفت: رهبر معظم انقلاب در این سخنان توافق خوب را تفسیر کردند و بیان داشتند که یک توافق خوب یعنی توافقی که تمامی منافع ملت ایران در آن حفظ و حقی ضایع نشود. رفع کامل تحریم‌ها و تضمین منافع ایران در بلندمدت، احیای علوم هسته‌ای و امکان توسعه فناوری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای و انرژی پاک که جز منافع بلندمدت ایران است، باید به طور قطع به توافق برسد. توافقی که دارای این شاخص‌ها باشد به طور قطع یک توافق کامل است.

خجسته: اگر توافقی انجام شود باید مفاد آن شفاف، روشن و صریح باشد

امیر خجسته نماینده مجلس نیز به تشریح جزییات یک توافق خوب پرداخت و گفت: اگر توافقی انجام شود باید مفاد آن شفاف، روشن و صریح باشد، زیرا طرف مقابل ما بارها دغل کاری و سیاسی بازی های زیادی را انجام داده، ما به آنان اطمینان نداریم از این رو باید مفاد توافق نامه صریح و شفاف باشد. وی تاکید کرد: زمانی توافق امکان پذیر است که آن توافق با عزت و افتخار برای ملت ایران باشد، منافع ایران حفظ شود و هیچ گونه امتیازی به ناحق داده نشود.

نادر قاضی پور نیز در مورد توافق احتمالی ایران با گروه 1+5  گفت: ایشان روز گذشته به نکته‌ای مهم در مورد «توافق یک مرحله‌ای» اشاره کردند و باید همه مسئولان در راستای تحقق آن تلاش کنند. عضو فراکسیون رهروان ولایت تاکید کرد: این فراکسیون در اولین جلسه خود مطالبه «توافق یک مرحله‌ای» از دولت را در دستور کار قرار خواهد داد.

محمد ودود حیدری رئیس سازمان بسیج دانشجویی نیز با اشاره به سخنان رهبر انقلاب درباره ویژگی‌های توافق خوب تصریح کرد: مقام معظم رهبری اجازه ندادند ایران در تله توافقی بیفتد که همه تحریم‌ها را لغو نکند، بر این اساس توافقی خوب است که اصل عزت، حکمت و مصلحت کشور در آن ملاحظه شود و منافع ملی و ارزشهای انقلابی در آن دیده شود. قطعا جریان دلسوز و ارزشی انقلاب و همه ملت ایران از چنین توافقی حمایت می‌کند.

به گزارش آفتاب، با جمع بندی نظرات نمایندگان و اکثر فعالین در مورد ویژگی‌های توافق به این نتیجه می‌رسیم که اکثریت کارشناسان و نمایندگان مجلس معتقدند توافق خوب توافقی است که تحریمها در آن بر اساس یک زمانبندی مشخص لغو شود و حق برخورداری ایران از غنی‌سازی هسته‌ای به صورت شفاف و صریح و در یک مرحله لحاظ شود.

در طرف مقابل نیز نمایندگان مخالف و برخی چهره‌های مخالف توافقنامه تعریف خاصی از توافق خوب ارائه نکردند یا  فقط به یک جمله کلی بسنده کردند مبنی بر اینکه توافقی خوب است که اصل عزت، حکمت و مصلحت کشور در آن ملاحظه شود و یا به تشریح جزییات توافق بد پرداختند.

لذا با توجه به نظرات ارائه شده ازسوی اکثریت گروه‌ها و جریان‌های سیاسی مشخص است در صورتی که توافق خوب یعنی توافق یک‌مرحله‌ای که در آن لغو تحریم‌ها بر اساس زمانبندی مشخص و به رسمیت‌شناخته‌شدن حق غنی‌سازی ایران تنظیم شود گروه‌های مخالف دولت و دلواپسان بهتر است آنرا تخریب نکنند و بهانه‌ای دیگر نتراشند زیرا تمامی نظرات آنها در مورد توافق خوب به صورت مکتوب و صوتی ثبت شده است مگر اینکه مبنای کار رابر اساس تخریب قرار داده باشند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Kazakhstan
|
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۳
1
15
توافق هسته‌‌ای خوب برای ایران چه توافقی است؟ توافقی که مردم بتوانند به ثبات اقتصادی برسند و قیمت دلار به دهه هفتاد برگردد و ارزش پول ایران بالا برود.
بنده خدا
|
Netherlands
|
۱۶:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۳
0
6
به نظر من توافقی خوب است که بر اساس حق وعدالت باشد . که بر اساس امکانات مملکت باشد . که بر اساس دور شدن اقتصاد ایران از دست مافیای بین المللی باشد. روشن باشد .
توهمات موجب توافق نمی شود . اگر با منطق بر سر میز مذاکره رفتهایم یعنی بخشی از خواسته طرف مقابل را پذیرفته ایم. یعنی برای نگرانی طرف مقابل و عکس العملهایش وزنی قایل شدهایم. حالا چون یه چند روزی تحریم جدید تصویب نشده و بخش کوچکی از آن برداشته شده است نمی توانیم انتظارات عجیب را به مذاکرات اضافه کنیم.
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین