کد خبر: ۲۸۲۱۵۷
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۴
ولی الله شجاع پوریان: مجلس نهم عصاره فضائل مردم نیست

مجلس باید محتوای مذاکرات را نقد کند نه نوع نشستن و برخاستن را

بسیاری از زمان و انرژی وزرای دولت آقای روحانی مصروف پاسخگویی به بهانه‌گیری‌ها می شود. به عنوان نمونه سوالی از آقای ظریف شده که زمانی که با همتای امریکایی خود مذاکره کردید چرا در حال قدم زدن مذاکره کردید؟ این به نظر من برای یک مجلس خیلی دور از شان است که سوالات به این اندازه تنزل داشته باشد. مجلس باید محتوای مذاکرات را نقد کند نه نوع نشستن و برخاستن و ... .
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویس سیاسی: ولی الله شجاع پوریان، نماینده مجلس ششم و هفتم کارآمدی مجلس نهم را نسبت به مجالس گذشته پایین‌تر می‌داند و درباره عملکرد مجلس نهم به "آفتاب" می‌گوید: درباره میزان موفقیت و کارآمدی مجالس مولفه‌های مختلفی وجود دارد که نشان می‌دهد کارکرد آن مجلس چه بوده است. در بحث‌های کارشناسی اگر کمیسیون‌های متفاوت و متعدد را نگاه کنید، می‌بینید که نسبت به ادوار گذشته مجلس، خبری از تصویب طرح های کارشناسی قوی در عرصه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی، داخلی که نتیجه عملی آن رونق و گسترش فضای عمومی کشور  باشد،نیست.

این عضو شورای شهر تهران درباره وظایفی که نمایندگان مجلس بر عهده دارند، توضیح می‌دهد: زمانی که دو دوره مجلس ششم و هفتم را با این دوره مجلس مقایسه می‌کنم، می بینم که عملکرد جمعی آن دو دوره حتما متفاوت و قوی‌تر بوده است و این به عملکرد تقنین نمایندگان بازمی گردد.

وی افزود: در بحث نظارت هم می‌بینیم که این مجلس رویکردی کاملا دوگانه داشته است. یعنی بخشی از این مجلس که در دوره آقای احمدی نژاد بود، به برخورد با آن دولت گذشت. چون خروج آن دولت از قوانین کاملا مشخص بود، قانون گریزي، بی اعتنایی به نماینده ها، مجلس و مجموعه قوه مقننه کاملا مشخص بود.

شجاع پوریان ضمن انتقاد به شیوه برخورد مجلس با دولت عنوان می کند: همین مجلس را می‌بینیم که با دولتی که منتخب مردم است و بیشترین رای مردم را آن هم در یک انتخابات یک مرحله‌ای به خود تعلق داده است؛ کاملا با موضوع تقابل ورود پیدا کرده است.

او ادامه می دهد: بسیاری از زمان و انرژی وزرای دولت آقای روحانی مصروف پاسخگویی به بهانه‌گیری‌ها می شود. به عنوان نمونه سوالی از آقای ظریف شده که زمانی که با همتای امریکایی خود مذاکره کردید چرا در حال قدم زدن مذاکره کردید؟ این به نظر من برای یک مجلس خیلی دور از شان است که سوالات به این اندازه تنزل داشته باشد. مجلس باید محتوای مذاکرات را نقد کند نه نوع نشستن و برخاستن و  ... .

نماینده دور ششم و هفتم مجلس شورای اسلامی تاکید می کند: این مجلس نه تنها از آزادی حقوق فعالان سیاسی، احزاب، دانشجویان و افرادی که سلیقه متفاوت با آن را دارند دفاع نکرده است؛ بلکه در درون همین مجلس نمایندگان مردم اجازه بیان دیدگاه خود را ندارد. اجازه اینکه با آزادی بیان و کامل نطق خود را انجام دهند را ندارند.

شجاع پوریان عنوان می کند: به نظر من عملکرد این دوره مجلس، عملکرد قابل قبولی در بخش‌های مختلف نیست و اگر قرار بوده که مجلس عصاره فضائل مردم باشد، این نمود را از این مجلس نمی‌بینیم.

این نماینده سابق مجلس درباره دلایل تشکیل چنین مجلسی می گوید: این مجلس در یک فضای آزاد شکل نگرفته است. یعنی در یک انتخابات رقابتی آزاد که همه سلایق کشور در انتخابات برابر با آزادی شرکت کرده باشند، نبوده است. بسیاری از رقبای جدی این نمایندگانی که امروز در مجلس هستند رد صلاحیت شده‌اند. یعنی این افراد در شرایط فقدان و حذف رقبای خود به راحتی وارد مجلس شده اند.

شجاع‌پوریان گفت: تعداد زیادی از این نماینده ها ورود خود را مدیون مجموعه هایی هستند که به ورود آنها به مجلس کمک کرده‌اند. بنابراین امروز نمی توانند از پروتکلی که تعهد نانوشته آن را داشته اند خارج شوند. اگر نهادی برای ورود یک نماینده به مجلس برنامه‌ریزی کرد آن نماینده باید در مجلس حرف آن مجموعه را بخواند و سیاست های آنها را اعمال کند.

او ادامه می دهد: مجلس فضای رادیکالی پیدا کرده است. اشکالی ندارد که یک سلیقه در مجلس اکثریت داشته باشد؛ اما اگر مجموعه‌ای که نگاه افراطی دارد و خود را حق مطلق تلقی می کنند، کار خود را انجام دهند و برای دیگران هم حقوقی قائل نباشند مجموعه کارکرد و تصمیمات آنها خوب نخواهد بود.

این فعال اصلاح طلب می گوید: بالای 250 نفر از نماینده های این مجلس کسانی بوده اند که در انتخابات ریاست جمهوری نامزد انتخاباتی آنها فردی به جز آقای روحانی بوده است. من فکر نمی‌کنم کسانی که به آقای روحانی رای داده اند به 20 تا 30 نفر برسند.

او در ادامه می گوید: بنابراین به آقای روحانی به چشم رقیب دیروز خود نگاه می کنند. باید نگاه براساس منافع ملی داشته باشند و دولت را منتخب مردم بدانند. حتی اگر فکر رفع مشکلات حوزه‌های انتخاباتی خود را داشته باشند، باید به دولت کمک کنند تا در رفع مشکلات منطقه آنها کمک رسانی کنند. اما متاسفانه جبهه گیری را پیش گرفته اند و همان فضای انتقام‌جویی گذشته را دنبال می کنند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین