کد خبر: ۲۸۴۵۴۲
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۵

افخم: تحریم اتحادیه اروپا با روند مذاکرات ناسازگار است

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: هفته آینده همایشی با محوریت اقتصاد مقاومتی با هماهنگی وزارت خارجه و کشور به میزبانی وزارت کشور برگزار می‌شود.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مرضیه افخم در نشست هفتگی خود با خبرنگاران با اعلام این خبر افزود: این همایش با حضور روسای نمایندگی‌های ایران در کشورهای همسایه و استانداران یکشنبه و دوشنبه هفته آینده برگزار می‌شود.

وی همچنین با بیان این که گفت‌وگوها و تماس‌ها بین ایران و 1+5 در جریان است تا در سطح دو جانبه و چندجانبه تا قبل از پایان سال مذاکرات داشته باشیم،گفت: امیدواریم به زودی مذاکرات دوجانبه را از سر بگیریم.

وی افزود: در راس مذاکرات دو جانبه مذاکرات میان ایران و آمریکا مطرح است و امیدواریم به زودی دور بعدی در این سطح برگزار شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به همایش اقتصاد مقاومتی،‌ گفت: وزارت خارجه تسهیل زمینه‌های لازم برای نهادینه کردن روابط اقتصادی و تجاری و تقویت پیوندهای اقتصادی با کشورهای همسایه بر اساس اصل توسعه روابط اقتصادی عمل کرده و معتقدیم روابط اقتصادی خارجی خود با همسایگان را باید به جایگاه ویژه‌ای برسانیم و توسعه و تقویت این تعاملات از راهبردهای اساسی برای ارتقای سطح تعاملات و تبادلات اقتصادی است. در عین حال کاهش بحران‌های منطقه‌ای و همکاری‌های درازمدت را هم شکل می‌دهد. یکی از اهداف مهم این همایش ایجاد همبستگی و وابستگی متقابل اقتصادی است تا ساختار تجاری و اقتصادی را به صورت دو و چندجانبه شکل دهد و این تعاملات رفاه ملت‌های منطقه را هم در بر خواهد داشت.

وی درباره آزادی 50 زندانی ایرانی از زندان‌های ترکمنستان و در حالی که گفته می‌شود هنوز 250 زندانی در ترکمنستان داریم با اشاره به یازدهمین نشست کنسولی ایران و ترکمنستان که هفته گذشته برگزار شد، اظهار کرد: همکاری‌های کنسولی مسائل مرزی و گمرکی از جمله موضوعات مطرح در این نشست بوده است و یکی از مسائلی که به طور مستمر درباره آن مقامات دو کشور صحبت می‌کنند وضعیت ایرانی‌ها در زندان‌های ترکمنستان است که سعی داریم به طور تدریجی زندانی‌های ایرانی را به کشور بازگردانیم.

وی افزود: مقدمات تنظیم یک موافقتنامه برای تبادل مجرمان میان دو کشور در حال تنظیم است و امیدواریم هرچه سریع‌تر زمینه‌های امضای آن فراهم شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره واکنش وزارت خارجه به تحریم شرکت نفتکش ایران از سوی اتحادیه اروپا و انگلیس با بیان این‌که این اقدام را سیاسی و خلاف روند حسن نیت می‌دانیم، خاطرنشان کرد: اقدام اتحادیه اروپا در تحریم مجدد برخی نهادها و شرکت‌های ایرانی با روند مذاکرات جاری هسته‌ای ناسازگار است. باعث تأسف است که احکام دادگاه‌های اتحادیه اروپا به طور جدی از سوی این اتحادیه مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرد. ما انتظار داریم اتحادیه اروپا باعث کاهش اعتماد متقابل می‌شود پرهیز کند و به فضای جاری مذاکرات توجهی جدی داشته باشند.

افخم گفت: ما ناخرسندی و اعتراضمان را نسبت به این اقدام اتحادیه اروپا اعلام کرده‌ایم.

وی درباره آخرین تحولات لیبی، اظهار کرد: از این‌که این مسأله را به سطح بین‌المللی فراگیر برسانند نگرانیم. تجربه عملکرد در مقابل نیروهای تروریستی و تکفیری تجربه مثبتی از سوی نیروهای بین‌المللی نبوده است و متأسفانه اشتباهات زیادی در این خصوص صورت گرفته است و این نگرانی به طور جدی وجود دارد که درباره لیبی هم این مساله رخ دهد. ما امیدواریم همه طرف‌های ذیربط کمک کنند تا دولت ملی لیبی شکل گیرد و با توان خود آینده کشورش را رقم زند. در مواجهه با گروه‌های تروریستی باید مصالح و منافع کشورهای منطقه‌ در نظر گرفته شود و از تکرار اشتباهات جلوگیری شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره جزئیات توافق بر سر تعداد و دامنه سانتریفیوژها که در رسانه‌ها مطرح می‌شود، خاطرنشان کرد: اینها گمانه‌زنی است و بارها اعلام کرده‌ایم که موضوعات مذاکراتی بر سر میز مذاکره مطرح است و همان‌طور که گمانه‌زنی‌های قبلی را تأیید نکرده‌ایم این مسأله را هم تأیید نمی‌کنیم. اعداد و ارقام و سایر گمانه‌زنی‌ها صرفاً رسانه‌ای است.

افخم درباره درخواست وزارت خارجه آرژانتین مبنی بر طرح موضوع آمیا در مذاکرات هسته‌ای از سوی آمریکا، گفت: چارچوب مذاکرات هسته‌ای روشن است و صرفاً بحث هسته‌ای در این مذاکرات مطرح است و موضوعات دیگر مطرح نیست. در بحث آمیا موضوع کاملاً داخلی است و ما هرگونه دخالت و حضور برخی کشورها در مسائل آرژانتین را رد می‌کنیم.

وی گفت: ایران پرداختن به موضوع آمیا را مسأله داخلی آرژانتین می‌داند و ما مواضعمان را نسبت به این پرونده قبلاً اعلام و هرگونه اقدام تروریستی را محکوم کرده‌ایم.

وی در ادامه درباره درز اطلاعات و جزئیات مذاکرات ایران و گروه 1+5 از سوی آمریکایی‌ها در تعامل با رژیم صهیونیستی، گفت: مذاکرات بین ایران و گروه 1+5 است و باید در همین محدوده باشد. سوءاستفاده هر طرف دیگری فراتر از 1+5 متأسفانه تاکنون وجود داشته و هر میزان اطلاعاتی که در اختیار برخی قرار گرفته است در جهت تخریب مذاکرات از آن استفاده کرده است. این‌که طرفین بر حفظ جزئیات و متن مذاکرات تاکید دارند برای حفاظت از اصل مذاکره است و این‌که افکار عمومی به خاطر اطلاعات غیرواقعی و هدفمند به انحراف کشیده نشود.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره تحولات یمن و بسته شدن تعداد زیادی از سفارتخانه‌های خارجی در این کشور، گفت: ما از تمامیت ارضی، حاکمیت ملی و راه‌حل سیاسی در یمن حمایت می‌کنیم و معتقدیم راه‌حل سیاسی باید به سمت پر کردن خلأ سیاسی در یمن بکار گرفته شود و گفت‌وگوهای داخلی باید با مشارکت همه احزاب و گروه‌ها شکل گیرد و ایران از این گفت‌وگوها حمایت می‌کند. ما آمادگی داریم به سهم خود به این روند کمک کنیم که اوضاع یمن به سمت یک راه‌حل سیاسی فراگیر پیش رود. همچنین امیدواریم مجامع و محافل منطقه‌ای و بین‌المللی بدون فشار و انگیزه سیاسی خاص به سمت پیدا کردن راه‌حل سیاسی حرکت کنند.

این خبر تکمیل می‌شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین