کد خبر: ۲۹۷۷۷۰
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۴

جنتی: استفاده از بورسیه‌های غیرقانونی هنر نیست/ عده‌ای برای فخرفروشی دست به هر کاری می‌زنند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه عده‌ای برای فخرفروشی به هر راهی دست می‌زنند؛ گفت: ثبت‌نام در موسسات غیرقانونی و استفاده از بورسیه‌های غیرمجاز هنر نیست.
آفتاب‌‌نیوز :
علی جنتی، ظهر امروز در مراسم گرامیداشت روز ملی خیام که در نیشابور برگزار شد، با اشاره به شخصیت بسیار ارزشمند خیام نیشابوری افزود: از شهر نیشابور ادیبان زیادی برخاسته‌اند و ستارگان بسیار درخشانی از خطه خراسان ظهور کردند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، با اشاره به اینکه ابعاد شخصیتی خیام نیشابوری هنوز ناشناخته است، تصریح کرد: باید فعالیت‌های پژوهشی و علمی در عرصه شناخت و معرفی حکیم عمر خیام نیشابوری افزایش یابد.

وی، به ضرورت تاسیس بنیاد علمی فرهنگی خیام اشاره کرد و گفت: تاسیس بنیادی به نام خیام و عطار نیشابوری پیشنهادی بسیار مناسب و ضروری است، باید اساسنامه این بنیاد تنظیم و به زودی به تصویب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برسد.

جنتی، خاطرنشان کرد: نیشابور در سال آینده به عنوان پایتخت کتاب کشور معرفی می‌شود. اما باید در حوزه کتابخوانی نهضتی عملی در این شهرستان شکل بگیرد.

وی، به شکل‌گیری نهضت کتابخوانی در کشور اشاره کرد و گفت: در سال گذشته بیش از ۷۲ هزار عنوان کتاب به چاپ رسید و نسبت به سال گذشته رشد بسیار زیادی داشت. نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و فروش بالای آن نمایانگر فعالیت‌های بسیار مناسب وزارت فرهنگ در حوزه کتاب و کتابخوانی است.

وزیر فرهنگ، خاطرنشان کرد: در حال حاضر دولت با شرایط محدودی که دارد فعالیت عمرانی خود را کاهش داده است اما مسئولان دولت بر این عقیده‌اند که نباید اقدامات فرهنگی به دلیل کمبود اعتبارات مالی به روی زمین بماند. باید با همکاری نهادهای کتابخانه‌های نیشابور کتابخانه‌های مجهزی در این شهرستان شکل بگیرد.

وی، به جایگاه علمی خیام نیشابوری در عرصه‌های مختلف بین‌المللی اشاره کرد و گفت: رباعیات خیام به زبان‌های مختلف دنیا ترجمه شده و امروز شعر ایرانی به وسیله خیام در دنیا شناخته می‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: یکی از موضوعاتی که در مورد خیام بسیار عجیب است این موضوع است که خیام با این تعداد محدود رباعی چگونه به این شهرت جهانی دست یافته است.

وی، خاطرنشان کرد: خیام در شعر به مسائلی همچون حکمت، فلسفه، سرنوشت انسان و مسیر رشد و تعالی آن اشاره می‌کند. خیام شاعری ژرف‌اندیش و روشن‌بین است و جزو معدود شعرایی‌ست که توانسته هستی‌شناسی و سبک زندگی انسان را مورد تحلیل و بررسی قرار دهد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: ادوارد فیتز جرالد در زمانی رباعیات خیام را ترجمه و در اختیار جامعه غربی قرار داد که اروپا با بحران فکری بسیار زیادی رو به رو بود و خیام توانست این بحران و خلاهای فکری را برطرف کند. اندیشه خیام در سه وجه خلاصه می‌شود نخست آنکه اغتنام وقت و بهره‌بردن از لحظه لحظه عمر مورد تاکید وی است.

جنتی، در ادامه به دومین نگاه ویژه خیام اشاره کرد و گفت: ‌خیام بار‌ها متذکر می‌شود که در هر روزی که از عمر می‌گذرد بازگشتی به آن وجود ندارد و تاسف و حسرت در گذشته دردی را درمان نخواهد کرد.

وی، ادامه داد: حکیم خیام نیشابوری به تحلیل ریاضی و موسیقی پرداخت و تالیفات بسیار ارزشمندی را از خود ارائه داد و در حقیقت می‌توان گفت که خیام در بالا‌ترین مرتبه از دانایی قرار دارد.

به گزارش ایلنا از نیشابور، وزیر ارشاد با اشاره به اینکه دسترسی و شرایط برای علم‌آموزی با توجه به شکل‌گیری شبکه‌ها و فضای مجازی آسان‌تر شده؛ تصریح کرد: متاسفانه در شرایط فعلی دانش ما سطحی شده است و ما نتوانستیم از دانش روز استفاده کنیم.

وی، خاطرنشان کرد: عده‌ای فقط به دنبال گرفتن مدرک و فخرفروشی هستند و حتی برای آن به بورسیه‌های غیرقانونی و ثبت نام در موسسات غیرقانونی و خریداری عناوین جعلی متوسل می‌شوند.

وزیر فرهنگ و ارشاد، گفت: ثبت‌نام در موسسات غیرقانونی و استفاده از بورسیه‌های غیرمجاز هنر نیست بلکه باید از فضای آسان برای دسترسی به منابع و اطلاعات استفاده کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین