کد خبر: ۳۰۶۳۱۷
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۸

چقدر همراه غذا مواد سرطان‌زا می‌خوریم؟!

وی افزود: همچنین در مواردی خاک و آب مورد استفاده حاوی نیترات هستند و اینگونه نیست که تنها منبع نیترات موجود در گیاه از طریق کود فراهم شده باشد.
آفتاب‌‌نیوز :
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به شروع بیش از یکساله طرح سنجش نیترات در محصولات کشاورزی اظهار کرد: هنوز اطلاعات در این زمینه تکمیل نشده و اجرای طرح کماکان ادامه دارد.

دکتر قباد محمدی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه استفاده از کودهای شیمیایی در کشور تقریبا با میانگین جهانی برابر است، گفت: خطری که در زمینه کودهای شیمیایی وجود دارد، استفاده بیش از حد از نیترات است.

وی اظهار کرد: بالا رفتن نیترات در محصولات کشاورزی مانند سبزیجات و میوه‌جات احتمال سرطان‌زایی محصول را افزایش می‌دهد.

محمدی اظهار کرد: تا حدی وجود نیترات در محصول طبیعی است، زیرا ریشه برخی گیاهان نیترات خاک را جذب می‌کند و کاری در این زمینه نمی‌توان کرد و در یک حد مجاز وجود نیترات مانعی ندارد.

وی افزود: همچنین در مواردی خاک و آب مورد استفاده حاوی نیترات هستند و اینگونه نیست که تنها منبع نیترات موجود در گیاه از طریق کود فراهم شده باشد.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود: تنها مسئله مهم این است که نیترات از هر منبعی که تامین می‌شود از حد مجازی در محصولات کشاورزی بالا نرود.

وی اظهار کرد: در همین راستا همواره نظارت‌هایی را بر عرضه محصولات کشاورزی در میدانهای میوه و تره بار استان داشته‌ایم.

محمدی افزود: از ابتدای سال گذشته طرح سنجش نیترات محصولات کشاورزی در سطح اماکن عرضه محصولات کشاورزی استان آغاز شده که در حال حاضر نتایج آن تکمیل نشده و این طرح هنوز ادامه دارد.

وی با بیان اینکه آزمایشات در این زمینه برای جمع آوری اطلاعات در زمینه میزان نیترات موجود در محصولات کشاورزی است، گفت: تمام آزمایشات ما فعلا تنها برای جمع‌آوری یک بانک اطلاعاتی در زمینه میزان این ماده شیمیایی در محصولات است و نتایج آن به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای تصمیمات بعدی ارسال می‌شود.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در خصوص آخرین وضعیت نیترات در محصولات کشاورزی استان، اظهارکرد: با نمونه برداری‌های انجام شده میزان نیترات در برخی محصولات بالا و نگران کننده و در برخی دیگر در حد مجاز بوده و فعلا تا جمع‌آوری نهایی اطلاعات و آزمایشات در فصول مختلف سال نمی‌توان در خصوص وضعیت نیترات محصولات کشاورزی استان اظهارنظر کرد. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین