کد خبر: ۳۲۸۹۴۴
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۴
مخالفت دلواپسان با برجام همچان ادامه دارد

آیا توافق هسته‌ای تسلیم در برابر غرب است؟ علما و مقامات ارشد نظام چه می‌گویند؟

سرسختی و هجمه‌های دلواپسان در مخالفت با برجام صدای اعتراض مراجع و دیگر مقامات ارشد کشور را نیز درآورده است و برخی مسئولان هم اگرچه قبلا به صورت محتاطانه‌تری درباره برجام موضع می‌گرفتند؛ حالا خیلی صریح، ضمن انتقاد از مخالفان برجام، به دفاع از آن پرداخته و بر ضرورت حفظ وحدت کشور در اجرای توافق هسته‌ای تاکید دارند. برخلاف مخالفان کم‌تعداد اما پرهیاهوی برجام، مقامات ارشد نظام توافق هسته‌ای را دستاوردی مثبت و فرصتی مناسب برای کشور می‌بینند.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس سیاسی- توافق هسته‌ای ایران و غرب مخالفانی سرسخت‌تر از آنچه که تصورش می‌شد در کشور دارد، زیرا در حالی که توافق هسته‌ای –برجام- در نهادهای مهم و تصمیم‌گیر کشور مورد بررسی و تایید قرار گرفته است و اکنون وارد مرحله اجرایی خود شده است، اما مخالفان همچنان به دولت و تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای حمله و توافق هسته‌ای را به عنوان یک شکست و سازش در برابر غرب برای کشور می‌دانند. 

به گزارش آفتاب، در حالی که رهبر انقلاب بارها و به صورت صریح، ضمن حمایت و تحسین چهره‌های تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای و عملکرد آن‌ها در جریان مذاکرات، بر پرهیز از توهین و تهمت به اعضای تیم هسته‌ای تاکید کرده است، اما گویا مخالفان سرسخت و لجوج برجام که مدعی دلواپسی منافع ملی و آرمان‌های انقلاب نیز هستند و خود را در پیروی از ولایت، نظام و قانون همیشه برتر از دیگران می‌دانند، حالا بعد از تایید برجام از سوی رهبری و دیگر نهادهای مربوطه، نه تنها از مواضع خود کوتاه نیامده بلکه در برخی مواقع شدیدتر از قبل نیز به انتقاد و مخالفت با "برجام" اقدام می‌کنند. آن‌‌ها بی‌توجه به سخنان و تاکیدات رهبر انقلاب، دولت را سازشکار و تیم هسته‌ای را خائن و "برجام" را یک ترکمنچای می‌دانند.

اما این سرسختی و هجمه‌های دلواپسان در مخالفت با برجام صدای اعتراض مراجع و دیگر مقامات ارشد کشور را نیز درآورده است و برخی مسئولان هم اگرچه قبلا به صورت محتاطانه‌تری درباره برجام موضع می‌گرفتند؛ حالا خیلی صریح، ضمن انتقاد از مخالفان برجام، به دفاع از آن پرداخته و بر ضرورت حفظ وحدت کشور در اجرای توافق هسته‌ای تاکید دارند. برخلاف مخالفان کم‌تعداد اما پرهیاهوی برجام، مقامات ارشد نظام، توافق هسته‌ای را دستاوردی مثبت و فرصتی مناسب برای کشور می‌بینند. 

رهبر انقلاب

...در تجربه اخیر مذاکرات هسته‌ای، آقای دکتر ظریف و همکارانشان آزمون خوبی، از سر گذراندند. احساس قدرت و نشستن در مقابل 6 قدرت جهانی، دفاع از اهداف و تثبیت حضور و وجود خود به طرفهای مقابل، از جمله نقاط قوت مذاکره کنندگان کشورمان در مذاکرات هسته‌ای بود. تدین مهمترین نقطه قوت آقای ظریف است. بنده مکرر برای شما عزیزان دعا می‌کنم....همچنانکه آقای رئیس‌جمهور نیز به بنده گفتند دستیابی به برخی از نتایج ابتدا باورپذیر نبود اما شما ایستادید و ما هم ایستادیم و ممکن شد.

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی

مذاکرات اصلی از اواخر دولت قبل چندان پیش نمی‌رفت و روزنه‌ای ایجاد شده بود که البته بسیاری از مسائل سیاسی بغرنج از طریق همین روزنه‌ها شروع می‌شود اما مذاکرات در دولت فعلی به خوبی مسائل را پیش برد.در طول مدت 2 سال گذشته از نزدیک شاهد زحمات تیم مذاکره‌کننده بوده‌ام.این تیم با توانمندی وزیر امور خارجه نهایتاً توانستند خواسته‌های کشور در این مساله را تا حد قابل قبولی محقق سازند.

سید حسن خمینی

به جرأت می‌توان گفت که دستگاه سیاست خارجی ایران در هیچ دوره‌ای، به اندازه امروز مورد اعتماد مردم و جامعه اسلامی مان نبوده است.کار بزرگ، هم محبوبیت زیاد و هم سختی های بزرگ دارد؛ همانطور که امام راحل ما نیز از دل مصائب به عظمت رسیدند. وقتی نظرات اقشار مختلف جامعه را می شنویم، متوجه می شویم که محبوبیت آقای دکتر ظریف و اعتماد مردم به توانایی ایشان که طبعا اعتماد به همکاران ایشان هم هست، بی سابقه است که توأمان بودن این دو (اعتماد و محبوبیت) نکته بسیار مهمی است.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی

در این موضوع [برجام] پنج مرحله مهم طی شد، مرحله نخست دو سال مذاکره با طرف‌های مقابل بود که رهبر بزرگوار انقلاب نیز از زحمات آنها تشکر کردند، در مرحله بعد در شورای عالی امنیت ملی بعد از برگزاری نشست‌هایی تصویب شد، مرحله بعد نیز تصویب در مجلس با اکثریت خوب بود، در مرحله چهارم در شورای نگهبان نیز تصویب شد و در مرحله پنجم که حرف آخر بود رهبر معظم انقلاب با صراحت و البته به نحو مشروط تایید کردند. بعد از طی این مراحل این که در گوشه و کنار برخی عزیزان با آن مخالفت می‌کنند، به صلاح نیست، ما یا تابع شرع هستیم یا قانون، اگر تابع شرع هستیم مراحل قانونی آن گذشته است و شورای نگهبان و رهبری در این باره نظر داده‌اند، اگر تابع قانون هستیم، این کار در مجلس انجام شده است. بنابراین مخالفت با این موضوع نه با موازین شرع و نه با موازین قانونی می‌سازد، به همین جهت خوب است این مساله را پایان یافته تلقی کنیم، مشکلاتی اگر دارد که دارد باید به فکر آنها بود.بر فرض که با عقیده شخصی ما مخالف بود اما وظیفه ما مخالفت نیست، این که به تیم مذاکره کننده اهانت کنیم، این درست نیست، این که با اصل آن مخالفت کنیم و بگوییم ترکمنچای است این هم خلاف موازین است.

آیت‌الله صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضائیه

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه مقدورات دولت هم در این زمینه باید لحاظ شود، ادامه داد: فشار کار اجرایی روی دوش دولت است. اینکه بعضی‌ها می‌گویند دولت فقط کارش مذاکره با آمریکا شده، غیرمنصفانه است. ممکن است ما هم به برخی کارها انتقاد داشته باشیم اما چرا این حرف‌های غیرمنصفانه و غیراعتدالی را بزنیم؟ در مساله برجام، قوه قضائیه یعنی ما به عنوان عضو شورای عالی امنیت ملی به دولت کمک کردیم. اینکه دولت محترم و تیم مذاکره‌کننده واقعا توانایی داشته، یک بحث است اما باید منصفانه نگاه کنیم. در رابطه با مسائل پسابرجام هم نیاز به تدبیر و همدلی وجود دارد. قوه قضائیه در استان‌ها با دستگاه‌های اجرایی تعامل خواهد داشت چرا که همدلی موجب رضایت پروردگار و مردم است.

سردار فیروزآبادی، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح

ما دو حد و مرز را رعایت خواهیم کرد؛ یکی آنچه در برجام در مورد منع طراحی هسته‌ای آمده است و دومی برد 2000 کیلومتر موشک را که قبلا نیز همه مسئولان کشور این حدود را اعلام کرده‌اند.

صفارهرندی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام

وی از تلاشها و زحمات تیم دیپلماسی برای احقاق حقوق مردم برحسب توانایی هایشان تقدیر کرد و گفت: مذاکرات محدود بود و در هیچ جا از چارچوب خود خارج نشد.برجام واقعیتی که هرچه بوده کاستی و ضعف‌ها در کنار نقاط قوت به جایی رسیده است و به قانون تبدیل شده که شورای نگهبان بر آن مهر تایید زده و رهبر با قبولی مشروط آن را پذیرفته است.



بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۳
14
2
در خصوص خط قرمز ها جدول هشدارهای مقام معظم رهبری را تیتر می‌کردید تا کامل شود چرا هر چه به نفع خودتان هست مینویسید
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۳
13
4
خدا رو شکر امروز ملت اومدن مرگ بر امریکا گفتن. بوی دماغ سوخته میاد
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۳
10
2
مرگ بر امریکا
مرگ بر امریکا
مرگ بر امریکا
مرگ بر امریکا
مرگ بر امریکا
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین